Czy sushi jest zdrowe? Rozkładamy je na części i sprawdzamy. Poznaj właściwości poszczególnych składników. Ile kalorii jest w rolce?

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Sushi to jedno z dań kuchni japońskiej, które na stałe zagościło na polskich stołach. Sprawdź, czy jego jedzenie wychodzi nam na zdrowie.
Sushi to jedno z dań kuchni japońskiej, które na stałe zagościło na polskich stołach. Sprawdź, czy jego jedzenie wychodzi nam na zdrowie. Huy Phan / Pexels
Sushi od dobrych kilkunastu lat gości w Polskich domach. Przyjęliśmy ten japoński specjał z otwartością i zainteresowaniem, nieco naginając do swoich upodobań kulinarnych. Dowiedz się, jak wygląda tradycyjne sushi, co kryją konkretne nazwy rolek w men, a przede wszystkim, sprawdź, czy sushi jest zdrowe i kto nie powinien go jeść?

Spis treści

Sushi – tradycyjna potrawa wprost z Japonii

Sushi to japoński odpowiednik naszej kanapki, jego początki sięgają VII w.n.e. Składa się z porcji gotowanego ryżu zawiniętej w wodorosty, wypełnionej rybą i warzywami. Tradycyjnie podaje się je z sosem sojowym, pastą wasabi i marynowanym imbirem.

Zobacz: Domowa maseczka ryżowa działa cuda i kosztuje kilka złotych. Wygładza skórę i rozjaśnia przebarwienia

Pierwotnie sushi składało się z oczyszczonej, posolonej ryby umieszczonej w ryżu i pozostawionej do fermentacji na kilka tygodni. Kolejnym etapem było dodanie octu do ryżu w celu przyśpieszenia fermentacji i poprawy smaku. Dopiero w XIX w. zaczęto przygotowywać sushi w obecnie znanej formie, która zyskała popularność niemal na całym świecie.

Plusy i minusy jedzenia sushi. Sekret tkwi w poszczególnych składnikach

Czy sushi jest zdrowie? Wielu amatorów japońskich rolek zadaje sobie to pytanie. Bez wątpienia jedzenie warzyw oraz ryb działa na naszą korzyść. Ale co z pozostałymi produktami dodawanymi do sushi? Zobacz w naszej galerii, jaki na nasz organizm działają poszczególne składniki sushi.

Jakie są rodzaje sushi? Te nazwy najczęściej pojawiają się w menu

Wśród najpopularniejszych rodzajów sushi wymienia się:

  1. Nigiri – to najpopularniejsza forma sushi, składająca się z porcji ryżu, na której umieszcza się plaster surowej ryby lub owoców morza.

  2. Maki – to rolka z glona morskiego nori, w którą zawinięty jest ryż i pokrojone na kawałki dodatki: ryby, owoce morza oraz warzywa i owoce; wśród maków wyróżniamy:

    • Futomaki – grube rolki sushi, zazwyczaj zawierające kilka składników, takich jak ryba, warzywa i jajka;
    • Hosomaki – cienkie rolki sushi, przeważnie zawierające tylko jeden składnik;
    • Uramaki – rolki, w których ryż znajduje się na zewnątrz, a nori oraz składniki w środku;
  3. Temaki – stożki z nori, przypominające tacos, w których znajduje się ryż i różne dodatki.

  4. Sashimi – to plastry surowej ryby lub owoców morza, podawane zazwyczaj na plastrach ogórka lub liściach sałaty.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Zdrowia codziennie. Obserwuj StronaZdrowia.pl!

Czy sushi jest kaloryczne, a może dietetyczne?

Kaloryczność sushi zależy zarówno od użytych składników, jak i wielkości porcji. Szacuje się, że porcja nigiri sushi dostarcza ok. 40-60 kalorii, a sashimi (zawierająca około 6 plasterków ryby) ma średnio ok. 100-150 kalorii, w zależności od rodzaju ryby.

Jedna rolka maki sushi (składająca się z 6-8 kawałków) dostarcza od 200 do 300 kalorii. Z kolei porcja temaki sushi to już 300 do 500 kalorii. Warto pamiętać o tym, że kaloryczność sushi wzrasta wraz z dodawaniem do niego sosów, w szczególności majonezu i składników takich jak tempura.

Jak jeść sushi, aby wyszło nam to na zdrowie? Kto powinien go unikać?

Sushi zazwyczaj zawiera niewielką ilość ryb i warzyw, a jego bazą jest biały ryż o niskiej zawartości błonnika, dlatego ciężko się najeść jego jedną porcją. Aby posiłek zawierający sushi był bardziej sycący, warto spożywać je w towarzystwie np. zupy miso.

Jedzenie gotowego, kupnego sushi, w szczególności zawierającego surowe mięso ryb i owoców morza, niesie za sobą wysokie ryzyko zakażenia licznymi bakteriami m.in. Salmonelli, Escherichia coli (E. coli) czy Vibrio oraz pasożytami, takimi jak przywry, tasiemce czy nicienie.

Dlatego kobiety w ciąży oraz małe dzieci i osoby o obniżonej odporności powinny spożywać wyłącznie dania przygotowane w domu lub te ze sprawdzonych restauracji. Sięgając po sushi, powinny wybierać rolki z warzywami i rybami poddanymi obróbce termicznej.

Pozostali fani japońskiego specjału także powinni kupować sushi tylko ze sprawdzonych źródeł lub przygotowywać je w domu ze składników najwyższej jakości, pamiętając o zachowaniu zasad higieny i odpowiednim myciu oraz przechowywaniu produktów spożywczych.

Źródło:Sushi healthy or unhealty? Healthline

Dodaj firmę Autopromocja

Zadbaj o optymalne trawienie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Herbata z płatków dzikiej róży

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia