Nie wiesz, czym zastąpić jajko? Oto naturalne rozwiązania! Sprawdź 13 zamienników jaj kurzych w wypiekach i innych daniach

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Czym zastąpić jajko w popularnych potrawach? Jeśli unikasz jaj kurzych, wciąż możesz przygotować ciasto, majonez czy pasztet. Sprawdź 13 naturalnych zamienników jajek kurzych i ich kulinarne zastosowania! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Czym zastąpić jajko w popularnych potrawach? Jeśli unikasz jaj kurzych, wciąż możesz przygotować ciasto, majonez czy pasztet. Sprawdź 13 naturalnych zamienników jajek kurzych i ich kulinarne zastosowania! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. ivanovanton/123RF
Udostępnij:
Jaja kurze to produkt o wielu funkcjach i zastosowaniach, dlatego zastąpienie ich w przepisach kulinarnych stwarza więcej trudności niż w przypadku innych produktów. Jeśli potrawę ma jeść alergik albo weganin, sprawdzą się naturalne, roślinne zamienniki jajek. Można dzięki nim przygotować pyszne wypieki czy majonez, choć poszczególne rozwiązania będą zależeć od rodzaju dania. Zobacz, jakie zdrowe substytuty jaj należą do najbardziej polecanych!

Czym zastąpić jaka w wypiekach, deserach i daniach wytrawnych?

Chociaż nie istnieje idealny zamiennik jajka, który z jednej strony zapewniałby tak pokaźną dawkę białka (6,3 grama), a z drugiej – właściwości funkcjonalne, m.in. tworzenie żelów, utrzymywanie wody, ścinanie się czy stabilizowanie piany, produkt ten można z powodzeniem zastępować innymi. Aby uzyskać pożądane cechy potraw, które mają w przepisie jajka, warto sięgać po określone dodatki.

Przeczytaj też:

Dlaczego unikamy jajek?

Nie każdy może jeść jajka, a przyczyny tego bywają różne – najczęściej jest to alergia i związana z nią dieta eliminacyjna. Zawarte w jajku białka, a zwłaszcza albuminy, są drugim najczęściej uczulającym produktem w przypadku skazy białkowej.

Jajka nie mają też racji bytu w jadłospisach roślinnych – diecie wegańskiej i niektórych odmianach diety wegetariańskiej.

Wiele osób ogranicza jajka z powodów zdrowotnych, takich jak nieprawidłowy lipidogram krwi. Mają bowiem sporą zawartość cholesterolu, wynoszącą 105-120 mg w sztuce (50 g). Choć spożycie cholesterolu pokarmowego na ogół nie przyczynia się do wzrostu jego poziomu we krwi, ponieważ do krwiobiegu trafia ten wytwarzany przez wątrobę, jest to problemem u osób nadwrażliwych na ten składnik.

Eliminacja jajek z diety nie musi wcale przeszkadzać w jedzeniu smacznych dań. Można bowiem zastąpić je wieloma innymi produktami, które sprawdzają się w różnych zastosowaniach. Sprawdź w naszej galerii!

Dowiedz się więcej na temat:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Przez pandemię żyjemy o 2 lata krócej - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie