Spis treści
Niebezpieczne, a nawet zabójcze gry wideo
Do tej pory wiadomo było, że wysiłek fizyczny spowodowany np. uprawianiem sportów wyczynowych jest niebezpieczny dla osób z chorobami serca. Gry komputerowe, w które obecnie gra coraz więcej dzieci i młodzieży, stanowiły bezpieczną aktywność i odpowiednią alternatywę dla sportu. Jednak według najnowszych badań omówionych w piśmie „Heart Rhythm” korzystanie z gier wideo może być szkodliwe dla zdrowia dzieci chorujących na serce oraz tych, u których problem nie został wcześniej rozpoznany.
Badacze przyjrzeli się 22 przypadkom, w których u dzieci w wieku 7-16 lat z podejrzeniem lub udowodnioną arytmią serca zaobserwowano niepokojące objawy podczas grania w gry elektroniczne. Były to:
- kołatanie serca,
- ból w klatce piersiowej,
- stan przedomdleniowy (zawroty głowy, mroczki przed oczami, uczucie osłabienia, duszności, zimne poty),
- omdlenie z powrotem przytomności,
- zatrzymanie akcji serca,
- nagła śmierć.
Nagły zgon wystąpił u czterech małych pacjentów (18 proc. badanych). Naukowcy zauważyli, że najczęściej arytmię wyzwalały gry wojenne (typu „Call of Duty”). Chociaż zjawisko to nie jest dość powszechne, to jednak badania wykazały, że staje się coraz częstsze. Kolejne diagnozy zaburzeń rytmu serca czy omdlenia w czasie gry narażają dzieci na dalsze ryzyko ich występowania.
– Gry wideo mogą stanowić poważne zagrożenie dla niektórych dzieci z zaburzeniami rytmu serca. Mogą być śmiertelne u pacjentów z predysponowanymi, ale często wcześniej nierozpoznanymi zaburzeniami rytmu serca. Dzieci, które nagle tracą przytomność podczas grania w gry elektroniczne, powinny zostać zbadane przez kardiologa, ponieważ może to być pierwsza oznaka poważnego problemu kardiologicznego – wyjaśniła prowadząca badanie Claire M. Lawley, dr nauk medycznych z The Heart Center for Children, Sydney Children's Hospitals Network (Australia).
Gry wideo obciążają serce tak samo, jak sporty wyczynowe
Badacze stwierdzili, że zaburzenia rytmu serca były wywołane stymulacją adrenergiczną, czyli wyrzutem adrenaliny (zwanej hormonem strachu oraz reakcji walki i ucieczki), który miał miejsce pod wpływem silnych emocji. Przypadki omdlenia pojawiały się w czasie ekscytacji z wygranej lub przegranej, a także w czasie konfliktów z towarzyszami gry.
– Wiemy już, że niektóre dzieci cierpią na choroby serca, które mogą narażać je na ryzyko podczas uprawiania sportów wyczynowych. Byliśmy jednak zaszokowani, gdy odkryliśmy, że niektórzy pacjenci mieli zagrażające życiu omdlenia podczas grania w gry wideo – powiedział współautor badań dr Christian Turner z The Heart Center for Children.
Czytaj także: Uzależnienia od komputera i gier to zagrożenie cywilizacyjne. Jak wygląda uzależnienie od komputera i gier komputerowych?
Do tej pory badacze byli przekonani, że gry wideo mogą stanowić alternatywę dla sportów wyczynowych dla osób z chorobami serca jako bezpieczna aktywność nie przeciążająca tego narządu i nie wywołująca arytmii. Obecnie jednak istnieje również zjawisko e-sportu polegające na urządzaniu turniejów i zawodów, w których gracze walczą ze sobą nawet o nagrody finansowe. Zawody są streamowane w internecie i często oglądane przez setki widzów, niekiedy z całego świata.
Stres w czasie takiej gry jest porównywalny do emocji towarzyszących sportom wyczynowym. Badacze przestrzegają, że podczas rozgrywki wielu „sportowców” e-sportu może być narażonych na komplikacje sercowo-naczyniowe w wyniku rywalizacji.
Dziecko zemdlało podczas grania w grę? Koniecznie zbadaj jego serce
Badacze stwierdzili, że najczęstszymi przyczynami omdlenia lub zatrzymania akcji serca były zaburzenia rytmu serca, takie jak katecholaminergiczny wielokształtny częstoskurcz komorowy (CPVT) oraz wrodzony zespół długiego odstępu QT (LQTS) typu 1 i 2.
U większości badanych pacjentów występowały genetyczne predyspozycje do chorób serca (63 proc.). Dzięki temu w niektórych przypadkach badanie dziecka, które straciło przytomność lub u którego stwierdzono zatrzymanie akcji serca podczas grania w gry wideo, doprowadziło do zdiagnozowania zaburzeń pracy serca u innych członków rodziny.
– Opiekując się dziećmi z problemami rytmu serca przez ponad 25 lat, byłem zaskoczony, gdy zobaczyłem, jak powszechne jest to zjawisko i dowiedziałem się, że wiele dzieci z tego powodu nawet zmarło. Wszyscy współpracownicy chętnie to nagłaśniają, aby nasi koledzy na całym świecie mogli rozpoznać i chronić te dzieci oraz ich rodziny – zauważa współautor badania kardiolog dr Jonathan Skinner.
Naukowcy uważają, że kardiologiczne badania przesiewowe powinny być wykonane u każdego dorosłego lub dziecka z epizodem omdlenia, stanu przedomdleniowego lub kołatania serca, które wystąpiło podczas grania w gry elektroniczne. Natomiast osoby biorące udział w zawodach e-sportowych powinny być wcześniej badane w taki sam sposób, jak sportowcy uprawiający sporty tradycyjne.
- Life-threatening cardiac arrhythmia and sudden death during electronic gaming: An international case series and systematic review Heart Rhythm
- Ventricular arrhythmias during electronic gaming: Sudden victory and sudden death Heart Rhythm
- Electronic gaming can trigger potentially lethal heart rhythm problems in susceptible children Science Daily