Spis treści
Czas przed ekranem, dieta i aktywność fizyczna wpływają na zachowanie dziecka
Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Urbanie i Champaign (USA) chcieli sprawdzić, jak zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrii (American Academy of Pediatrics) w zakresie diety i aktywności fizycznej wpływają na funkcje wykonawcze u dzieci w wieku 2 lat. Zalecenia te są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Funkcje wykonawcze odpowiadają za regulację zachowań, które ułatwiają osiągnięcie zamierzonego celu. Należą do nich:
- zapamiętywanie,
- planowanie,
- skupianie uwagi,
- przełączania się między zadaniami,
- regulowania własnych myśli i zachowań.
Sprawdź też: Ile czasu przed ekranem? Nowe zalecenia szwedzkie dla dzieci i młodzieży
– Funkcje wykonawcze leżą u podstaw twojej zdolności do angażowania się w zachowania ukierunkowane na cel. Obejmują one zdolności, takie jak kontrola hamująca, która pozwala regulować swoje myśli, emocje i zachowanie; pamięć robocza, dzięki której jesteś w stanie utrzymać informacje w umyśle wystarczająco długo, aby wykonać zadanie; oraz elastyczność poznawcza, z jaką przełączasz swoją uwagę między zadaniami – powiedział profesor kinezjologii i zdrowia społecznego Naiman Khan z University of Illinois Urbana-Champaign, który prowadził badanie z doktorantką Arden McMath oraz profesor nauk o żywności i żywieniu człowieka Sharon Donovan.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci powinny:
- spędzać mniej niż 60 minut dziennie przed ekranem (TV, smartfon, tablet),
- angażować się w codzienną aktywność fizyczną,
- spożywać pięć lub więcej porcji owoców i warzyw,
- zmniejszyć do minimum spożycie produktów i napojów słodzonych cukrem.
Wcześniejsze badanie dotyczące tych samych aspektów obejmowało dzieci w wieku szkolnym i dorastające. Tym razem naukowcy chcieli sprawdzić, jak zalecenia dotyczące diety, aktywności fizycznej i ilości czasu spędzanego przed ekranem wpływają na zdolności wykonawcze u dzieci w wieku 24 miesięcy.
– Skupiliśmy się na wcześniejszym okresie rozwoju dziecka, aby zobaczyć, czy i jak wcześnie zaczynają się te relacje – powiedziała McMath.
Ile czasu dziecko może spędzić przed ekranem smartfona, tabletu czy telewizora?
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie The Journal of Pediatrics wzięło udział 356 rodzin z małymi dziećmi. Dzieci były badane pod kątem kształtowania się nawyków, w tym również żywieniowych od urodzenia do 5 lat. W tym czasie rodzice wypełniali ankiety, w których byli pytani m.in. o codzienne nawyki dziecka, w tym ile czasu spędza przed ekranem, jakie formy aktywności fizycznej podejmuje, czy spożywa każdego dnia co najmniej pięć porcji owoców i warzyw oraz czy powstrzymuje się od picia słodzonych napojów.
Zobacz również: Zasada 9-5-2-1-0 ochroni przed otyłością dzieci i całą rodzinę. Na czym polega? Zmień wasze nawyki i wypróbuj proste sposoby na zdrowie
Druga ankieta dotyczyła odpowiedzi na pytania na temat funkcji wykonawczych dziecka. W tych pytaniach poproszono rodziców o ocenę zdolności dziecka do planowania i organizowania myśli, regulowania emocji i swoich reakcji na nie, hamowania impulsów, zapamiętywania informacji i przenoszenia uwagi między zadaniami.
– Odkryliśmy, że małe dzieci, które spędzają mniej niż 60 minut dziennie przed ekranem, mają znacznie większą zdolność do aktywnego kontrolowania własnego poznania niż te, które spędzają więcej czasu wpatrując się w telefony, tablety, telewizory i komputery. Miały one większą kontrolę nad emocjami i zachowaniem, lepszą pamięć roboczą i ogólną funkcję wykonawczą – powiedziała McMath.
Dzieci, które grają w gry wideo, są mądrzejsze? Granie pomaga zwiększyć IQ dziecka
Dzieci już od najmłodszych lat spędzają sporo czasu przed ekranem: oglądając bajki i filmy, rozmawiając przez internet za pomocą komunikatorów, przeglądając media społecznościowe czy grając w gry wide...
O zdrowe nawyki dziecka dbaj od najmłodszych lat
Badanie ujawniło również, że dwuletnie dzieci, które były aktywne fizycznie przez co najmniej 60 minut dziennie, radziły sobie znacznie lepiej w testach pamięci roboczej niż te, które tego nie robiły.
W badaniu nie znaleziono natomiast związku między wagą dwuletnich dzieci a funkcjami wykonawczymi, jednak były one widoczne w badaniu przeprowadzonym na starszych dzieciach. Autorzy badania sugerują, że rozwijanie nieprawidłowych nawyków dotyczących diety, aktywności fizycznej i czasu przed ekranem u małych dzieci wpływa nie tylko na zaburzenia funkcji wykonawczych, ale również na widoczną u starszych dzieci nadmierną masę ciała.
– Wpływ codziennych nawyków na zdolności poznawcze ujawnia się już we wczesnym dzieciństwie, szczególnie jeśli chodzi o zachowania związane z aktywnością fizyczną i siedzącym trybem życia – powiedział Khan.
Uzależnienie od Internetu to siecioholizm. Jakie są objawy tego nałogu?
Uzależnienie od Internetu (siecioholizm) jest jednym z uzależnień behawioralnych, charakteryzujących się silną zależnością od wykonywania konkretnych czynności. Osoba uzależniona zwykle nie uświadamia...
- Adherence to screen time and physical activity guidelines is associated with executive function in US toddlers participating in the STRONG Kids 2 birth cohort study The Journal of Pediatrics
- Less screen time and more physical activity may improve executive function in toddlers News Medical
- Zalecenia dotyczące żywienia dzieci zdrowych w wieku 1-3 lata (13 – 36 miesięcy), opracowane przez Zespół Ekspertów powołany przez Konsultanta Krajowego ds. Pediatrii Polskie Towarzystwo Pediatryczne
Zakup nowego telewizora: podpowiadamy jaki telewizor wybrać
Jeśli planujesz zakup telewizora, prawie na pewno najważniejszym z czynników, które bierzesz pod uwagę, jest rozdzielczość ekranu. Obecnie niemal niemożliwe jest zakup kupno odbiornika w nowym stanie,...