To nie tylko smaczna przekąska, ale też paliwo dla mózgu. Jedz codziennie, aby poprawić pamięć, obniżyć ciśnienie krwi i uniknąć zawału

Monika Góralska
Monika Góralska
Podjadaj te owoce codziennie, a Twój mózg i serce Ci za to podziękują. Zmniejszysz ryzyko udaru, zawału oraz demencji. Tak działają jagody, borówki, a także inne owoce bogate w antocyjany.
Podjadaj te owoce codziennie, a Twój mózg i serce Ci za to podziękują. Zmniejszysz ryzyko udaru, zawału oraz demencji. Tak działają jagody, borówki, a także inne owoce bogate w antocyjany. Joshua Woroniecki/pixabay.com, freepik.com
Poprawiają pamięć i koncentrację, obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko zawału serca. Zdaniem naukowców jagody i borówki to nie tylko smaczna przekąska, ale też dopalacz dla mózgu. Są dostępne przez cały rok, wystarczy więc jeść je codziennie, aby zadbać o mózg i serce oraz znacznie obniżyć ryzyko demencji, nadciśnienia, zawału i chorób serca. Zobacz, ile jagód dziennie jeść, aby mieć mózg jak żyletka i serce jak dzwon.

Spis treści

Te owoce to nie tylko smaczna przekąska, ale też dopalacz dla mózgu i serca

Badanie opublikowane w The American Journal of Clinical Nutrition przeprowadzone przez naukowców z Wydziału Nauk Przyrodniczych i Medycyny King's College w Londynie (Wielka Brytania) udowadnia, że codzienne jedzenie jagód lub borówek usprawnia przepływ krwi w mózgu i naczyniach krwionośnych. Dzięki temu te niepozorne owoce poprawiają funkcje poznawcze i wykonawcze mózgu, polepszają pamięć, obniżają ciśnienie krwi i zapewniają zdrowie układu sercowo-naczyniowego szczególnie u osób w starszym wieku.

Sprawdź także: Jesz jagody prosto z krzaczka? Możesz zarazić się groźnym dla życia pasożytem. Mycie jagód jest konieczne. Zobacz, jak robić to prawidłowo

W badaniu wzięło udział 61 zdrowych osób w wieku od 65 do 80 lat. Zostali oni podzieleni na 2 grupy:

  • pierwsza piła napój sporządzony z 26 gramów liofilizowanego proszku z dzikich jagód (co odpowiada około 178 gramom jagód),
  • druga grupa otrzymywała tak samo wyglądające placebo (nie zawierające proszku z jagód).

Jagody na problemy z pamięcią i nadciśnienie

Uczestnicy pili napój codziennie przez 12 tygodni. Na początku badania i po jego zakończeniu badacze zmierzyli m.in. funkcje poznawcze, sztywność tętnic, ciśnienie krwi, mózgowy przepływ krwi, a także badania moczu u uczestników.

Wyniki badań udowodniły, że osoby, które codziennie spożywały napój ze sproszkowanymi jagodami po 3 miesiącach miały lepszą pamięć i szybciej przypominały sobie listę słów oraz dokładniej rozwiązywały zadania na koncentrację. U osób spożywających napój z jagodami zauważono również obniżenie skurczowego ciśnienia krwi o 3,59 mmHG i poprawę funkcji naczyń krwionośnych w porównaniu do osób stosujących placebo. Poprawa tych parametrów prowadzi do zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

To badanie jest pierwszym tego rodzaju, a wyniki sugerują, że codzienne spożycie dzikich jagód może pomóc obniżyć ryzyko chorób układu krążenia u ludzi poprzez obniżenie ciśnienia krwi i poprawę funkcji naczyń krwionośnych – powiedziała autorka badania dr Ana Rodriguez-Mateos, wykładowca żywienia na Wydziale Nauk o Żywieniu King's College w Londynie.

Ile jagód i borówek jeść, aby mieć zdrowe serce i dobrą pamięć?

Uczestnicy badania pili napój ze sproszkowanym ekstraktem z jagód. W badaniach naukowych stosowane są sproszkowane substancje dla osiągnięcia dokładniejszych pomiarów. Użyte w badaniu 26 g liofilizowanego proszku z czarnych jagód odpowiada około 178 g jagód, czyli ok. 80 szt. całych owoców. Oznacza to, że wystarczy niewielka ilość tych owoców, ale spożywana codziennie, aby odnieść korzyści dla zdrowia serca i mózgu. Jednak nie tylko jagody mają takie działanie, bo wcześniejsze badania sugerują, że również borówki, a także inne owoce mają podobne właściwości.

Uważamy, że za tymi efektami stoją niebieskie pigmenty w jagodach, antocyjany, które są rodzajem polifenoli obecnych również w innych produktach spożywczych, takich jak truskawki, maliny, czerwone winogrona i fioletowe warzywa, ponieważ wzrost ich metabolitów zaobserwowano w moczu ochotników po 12 tygodniach spożycia – powiedziała dr Rodriguez-Mateos.

Antocyjany nadają owocom ciemny kolor, ale ich głównym działaniem odkrytym w badaniu była poprawa przepływu krwi zarówno w naczyniach krwionośnych, jak i w mózgu. Dzięki temu cały organizm jest lepiej dotleniony, co wpływa korzystnie na funkcjonowanie mózgu, serca oraz wszystkich organów, komórek i układów. Jednak dokładny mechanizm działania polifenoli nadal nie został poznany. Dr Ana Rodriguez-Mateos dodała, że potrzebne są kolejne badania.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Miej ciśnienie pod kontrolą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia