Tak kawa wpływa na nasze zachowanie. Zobacz, co dzieje się z poziomem aktywności i snem, gdy pijemy ten napój. Jak kawa wpływa na serce?

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Kawa? Nie zawsze i nie dla każdego jest to dobry wybór.
Kawa? Nie zawsze i nie dla każdego jest to dobry wybór. andreadonetti/123RF
Kawę pije codziennie 8 na 10 osób w Polsce – czy jednak wiemy, jaki jest jej wpływ na nasze zachowanie? Jak się okazuje, sięganie po ten napój przekłada się na zmiany w normalnym sposobie życia, które niekoniecznie są pozytywne. Skutki mogą być też negatywne dla serca. Zobacz wyniki nowego badania.

Spis treści

Jaki wpływ ma kawa na organizm?

Kawa jest uznawana za napój prozdrowotny, co stanowi całkowity zwrot w sposobie jej postrzegania, który panował przez kilka wieków. Obecnie przypisuje się jej wiele korzystnych właściwości, m.in. jej picie powiązano nie tylko z lepszą koncentracją, ale też z mniejszym ryzykiem przedwczesnej śmierci, wspomaganiem pracy wątroby czy ochroną mózgu przed procesami degeneracyjnymi. Odkryto również związek picia kawy z mniejszym zagrożeniem cukrzycą typu 2, otyłością czy niektórymi nowotworami.

Naukowcy przyznają jednak, że wciąż pracują nad zrozumieniem korzyści wynikających z picia kawy i potencjalnych zagrożeń dla zdrowia, dlatego kwestie te są przez cały czas badane. To niezwykle istotne, bo dotyczy jednego z najczęściej spożywanych napojów na świecie. Według dostępnych danych Biostat po małą czarną sięga codziennie aż 80 proc. Polaków.

Kwestiom tym przyjrzeli się eksperci z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco, którzy zamiast bazować na wynikach analiz statystycznych, zbadali efekty picia kawy bezpośrednio u ludzi. W tym celu przeprowadzili randomizowane badanie kliniczne z udziałem stu zdrowych osób, u których zbierano istotne dane przez okres 2 tygodni.

Polecamy: Kawa na nadciśnienie? Chroni serce i reguluje ciśnienie krwi. Ile filiżanek kawy dziennie pić, aby zmniejszyć ryzyko zawału czy udaru?

Takie są minusy picia kawy

Korzyści z picia kawy nie oznaczają wcale, że nawyk ten nie ma także negatywnych konsekwencji i że powinien pić ją każdy. Badania obserwacyjne prowadzone na dużych grupach osób pokazują tylko część prawdy. W nowych klinicznych skupiono się więc na tym, jak kawa wpływa na pewne aspekty zdrowia, takie jak rytm pracy serca, sen, dzienna liczba wykonywanych kroków i poziom glukozy we krwi.

Dane od uczestników badania były zbierane w sposób ciągły, co umożliwiły nowoczesne urządzenia. Przez okres badania nosili oni przenośny elektrokardiogram, licznik kroków z pomiarem czasu snu oraz czujnik poziomu glukozy we krwi. W tym czasie na przemian pili kawę lub całkiem unikali kofeiny, jednak robili to nie dłużej niż dwa dni.

Na podstawie pomiarów wykryto, że:

  • przy piciu kawy uczestnicy wykonywali średnio o 1000 kroków więcej niż ci, którzy zrezygnowali z kofeiny, byli więc bardziej aktywni fizycznie,
  • pijący kawę spali średnio o 30 minut krócej w ciągu nocy, niż unikający kofeiny, co narażało ich na niedobór snu,
  • nie było różnic w poziomie cukru we krwi między tymi dwiema grupami,
  • w dni picia kawy u badanych liczba dodatkowych skurczów serca wzrosła o 50 proc., a były to tzw. dodatkowe pobudzenia komorowe (PVC). Stanowią one łagodną formę arytmii, ale mogą przyczyniać się do rozwoju znacznie poważniejszego zaburzenia – migotania przedsionków. To zaburzenie rytmu serca grozi jego niewydolnością. Niebezpieczeństwo dotyczy osób, u których występują niezdiagnozowane problemy z tym narządem. PVC nie wykazano jednak przy piciu tylko jednej porcji kawy dziennie.

Do niekorzystnych efektów spożywania kawy, które ustalono w innych pracach, należy dodać także wzrost poziomu stresu, niepokój, podrażnienie układu pokarmowego, nadmierną ucieczkę pierwiastków zasadotwórczych z organizmu, które sprzyja ich niedoborom i m.in. osłabieniu kośćca. Są to kwestie bezpośrednio związane z tolerancją kofeiny i spożywanych ilości kawy. Z tego powodu napój ten nie jest tak samo korzystny dla wszystkich pijących.

Dowiedz się także: Czy osoby z nadciśnieniem mogą pić kawę? Najnowsze badania pokazują, że muszą uważać. Znaczenie mają ilość naparu i typ choroby

Czy jedna kawa dziennie szkodzi?

Wypicie jednej porcji kawy, czyli filiżanki mocnej czy nawet szklanki, ale słabego naparu, nie szkodzi w przypadku, gdy nie występują efekty uboczne. To ilość dobrze znoszona przez większość osób, jednak należy pamiętać, że tolerancja kofeiny może ulegać zmianom zwłaszcza u kobiet. Zależy bowiem od metabolizmu kofeiny, a wpływają na niego m.in. hormony. A także adaptacja organizmu, która sprawia, że zarówno pozytywne, jak i negatywne efekty picia kawowego naparu z czasem odczuwamy słabiej.

W przypadku arytmii oraz złego samopoczucia po wypiciu kawy, a zwłaszcza nieregularności w biciu serca, bólu głowy, rozdrażnienia, nudności czy bólu żołądka, ilość kawy należy zmniejszyć albo całkiem wyeliminować to źródło kofeiny – albo wszystkie.

Choć w opisanym badaniu nie można było ustalić, że związek między piciem kawy a zaburzeniami rytmu serca i skróceniem snu był bezpośredni, liczba uczestników nie była duża i miało ono różne ograniczenia, pokazuje jednak ważną kwestię: oświadczenia zdrowotne i zalecenia nie mają uniwersalnego znaczenia. Zamiast więc ustalonymi faktami i utrwalonymi zwyczajami warto kierować się własnym samopoczuciem i na tej podstawie decydować, ile kawy dziennie to odpowiednia ilość dla konkretnej osoby.

Źródło: Coffee drinkers take 1,000 more daily steps but lose out on around 30 minutes of sleep Medical News Today

Zobacz ponadto:

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Cukier pod kontrolą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Śmieciowe jedzenie zabiera pamięć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia