reklama

Jak rzucić palenie skutecznie? Proste metody i domowe sposoby na to, jak szybko rzucić palenie i nie przytyć

Monika ŻurawskaZaktualizowano 
Człowiek palący papierosa
Człowiek palący papierosa [pixabay.com]
Jak rzucić palenie na tyle skutecznie, aby nie powrócić szybko do nałogu? To pytanie zadaje sobie 80% Polaków uzależnionych od nikotyny. Otóż istnieją proste metody na to, aby rzucić palenie, jednak wymagają one silnej determinacji zainteresowanych. Nałóg ten bowiem wpływa nie tylko na psychikę, ale także silnie uzależnia organizm fizycznie. Jak rzucić palenie, a nie przytyć? Tego najczęściej obawiają się kobiety. Na te i inne pytania odpowiadam w artykule.

Uzależnienie od nikotyny dzieli się na dwa rodzaje. Pierwszy to uzależnienie farmakologiczne, które oznacza konieczność utrzymania konkretnego poziomu stężeń nikotyny w surowicy krwi. Drugi rodzaj to dużo bardziej skomplikowane uzależnienie behawioralne, na które wpływają czynniki:

  • psychologiczne,
  • środowiskowe,
  • kulturowe,
  • społeczne.

Trudno jest powiedzieć komuś kto zapalił jednego papierosa w całym swoim życiu, że tym zachowaniem bezpośrednio przyczynił się do swojej śmierci. Jeśli palił znacznie więcej, a później zapadł na jakąś ciężką chorobę trudno jest też poprawnie ocenić, w jakim stopniu nałóg przyczynił się do tego. W związku z tym, że skutki palenia nie są widoczne gołym okiem lub nie są związane wyłącznie z paleniem - jest to idealny argument na swoją obronę dla wszystkich uzależnionych od tytoniu. W tym momencie warto jednak wziąć pod uwagę hierarchię wartości życiowych. Zewsząd możemy wpływać na swoje zdrowie negatywnymi bodźcami, tłumacząc sobie takie zachowania faktem, że w XXI wieku wiele czynników źle na nas wpływa. Jednak w sytuacji kiedy zależy nam, aby jak najdłużej żyć i samodzielne funkcjonować do końca swoich dni - powinniśmy zastanowić się nad tym, co robimy każdego dnia. Dlaczego zatem ośmielam się stwierdzić, że palacze są cichymi samobójcami? Wynika to z analizy wpływu tytoniu na stan zdrowia.

Jak szybko rzucić palenie, czyli przestań sam się zabijać

Dym tytoniowy zawiera ponad 7 000 szkodliwych substancji, z których ok. 70 ma udowodnione działanie rakotwórcze.

  • Palenie tytoniu znacząco przyspiesza procesy miażdżycowe poprzez ograniczenie dostępu tlenu, a ułatwienie działania tlenku węgla na śródbłonek naczyń.
  • Wdychany tytoń zwiększa procesy agregacyjne przyczyniające się do wewnątrznaczyniowego wykrzepiania. Z tego powodu palaczom doskwierają choroby układu krążenia, takie jak choroba wieńcowa serca, zespół płucno-sercowy, degeneracja miąższu sercowego, nadciśnienie, choroba Buergera, choroba naczyń mózgowych.
  • Trzy razy częściej w tej grupie społecznej występują udary mózgu.
  • Palacze są obarczeni znacznie większym ryzykiem wystąpienia tętniaka aorty brzusznej, demencji, choroby Alzheimera, przewlekłego zapalenia oskrzeli i płuc, astmy oskrzelowej, gruźlicy płuc, wrzodów żołądka i dwunastnicy, tytoniowego niedosłuchu lub niedowidzenia, paradontozy, osteoporozy.
  • Trzy razy częściej umierają nagle, bez wcześniejszych symptomów jakiejkolwiek choroby, w znacznie młodszym wieku niż ci, którzy nigdy nie palili.
  • Regularne palenie silnie przyczynia się także do powstawania nowotworów złośliwych płuc, krtani, gardła, przełyku, jamy ustnej, miedniczek nerkowych, pęcherza moczowego, trzustki oraz żołądka, nosa, warg, wątroby, miąższu nerki, białaczki.
  • Palenie bardzo negatywnie wpływa na płodność.

Jednak nikt nie jest na straconej pozycji:

Nałóg palenia jest jedynym czynnikiem ryzyka chorób w pełni modyfikowalnym stosunkowo prostymi metodami, którego eliminacja powoduje całkowitą lub znaczną redukcję powikłań związanych z paleniem. Wykazano, że u osób palących do 20 papierosów dziennie, które rzuciły palenie, ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia po 10 latach od zaprzestania palenia porównywalne jest do ryzyka osób nigdy niepalących, a u osób palących intensywniej ryzyko to zdecydowanie się obniża.

Jak rzucić palenie? To pytanie zadaje sobie wielu Polaków

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) ponad miliard ludzi na całym świecie jest uzależniona od tytoniu. W każdym roku umiera ponad 3 miliony ludzi przed siedemdziesiątym rokiem życia z tego powodu, a ponad 20% wszystkich zgonów wiąże się z nikotynizmem.

Przeczytaj również:

W całej Polsce z nałogiem tytoniowym boryka się 42% mężczyzn i 25% kobiet. Występuje znaczące zróżnicowanie względem województw, tj. w podlaskim problem ten występuje najczęściej w skali całego kraju. Dobrą informacją jest fakt, że ponad 80% uzależnionych deklaruje chęć porzucenia nałogu przez aspekt finansowy albo z obawy przed konsekwencjami zdrowotnymi wywołanymi długoletnim paleniem. Jest to idealne pole do działań prewencyjnych dla polskiej służby zdrowia.

Jak skutecznie rzucić palenie? Najpierw sprawdź, jak bardzo jesteś uzależniony

Jak w przypadku większości uzależnień powstało już wiele kwestionariuszy, które pomagają scharakteryzować, np. poziom uzależnienia oraz motywacji do porzucenia nałogu. Wykonanie takich testów znacząco ułatwia ustalenie procesu leczenia. Bardzo znany test Schneidera składa się z dwunastu następujących pytań, na które odpowiada się wyłącznie potwierdzeniem (TAK) bądź zaprzeczeniem (NIE):

  1. Czy chcesz rzucić palenie tytoniu?
  2. Czy decydujesz się na to dla siebie, czy np. dla rodziny?
  3. Czy podejmowałeś/łaś próby rzucenia palenia?
  4. Czy orientujesz się w jakich sytuacjach palisz najczęściej?
  5. Czy wiesz, dlaczego palisz tytoń?
  6. Czy mogłabyś (mógłbyś) liczyć na pomoc rodziny/ przyjaciół, itp. gdybyś chciała (chciał) rzucić palenie?
  7. Czy członkowie twojej rodziny są osobami niepalącymi?
  8. Czy w miejscu, w którym pracujesz, nie pali się tytoniu?
  9. Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy i trybu życia?
  10. Czy orientujesz się, gdzie i w jaki sposób szukać pomocy, gdybyś miał (miała) problemy z utrzymaniem abstynencji?
  11. Czy wiesz na jakie pokusy będziesz narażony w okresie abstynencji?
  12. Czy wiesz, w jaki sposób samemu poradzić sobie w sytuacjach kryzysowych?

Na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania specjalista jest w stanie podjąć decyzję względem konkretnej osoby dotyczącą drogi wyprowadzania z uzależnienia. Czy wynika ono bardziej z fizycznych aspektów, czy też wymaga wsparcia behawioralnego, farmakoterapii itp.

Jak rzucić palenie i nie przytyć? Motywacja jest podstawą

Skuteczne rzucenie palenia wiąże się przede wszystkim z odpowiednią motywacją. Ulega ona zmianie w zależności od etapu na jakim jesteśmy w żegnaniu się z nałogiem. Wpływają na nią silnie także różnego rodzaju wydarzenia, które nieustannie wynikają w życiu każdego z nas. Motywację tę należy odpowiednio ukierunkowywać. W pierwszy stadium odstawienia nikotyny nie warto powtarzać takiej osobie jak bardzo negatywny wpływ na zdrowie ma palenie. Szczytne idee dbania o siebie są na dalszym planie w porównaniu z walką z objawami zespołu abstynencyjnego. Wiele osób zaraz po odstawieniu papierosów przerzuca się na dostarczanie do organizmu większych ilości jedzenia. Nie wiedzą dlaczego ich organizm tak reaguje i obawiają się konsekwencji wypływających z takiego zachowania. Otóż wtedy warto doradzać im żeby dodatkowo w momencie zapominania o papierosach skupili się np. na aktywności fizycznej. Nie dość, że odsuną myśli o tytoniu na bok to jeszcze spalą zbędę kcal dostarczane przez zwiększone porcje jedzenia.

Prosta metoda, jak skutecznie rzucić palenie? Przygotuj się psychicznie na walkę z zespołem abstynencyjnym!

Każdy, kto rzuca palenie, przechodzi okres abstynencji nikotynowej. W jego trakcie mogą wystąpić konkretne objawy, takie jak:

  • głód tytoniowy,
  • osłabienie samopoczucia,
  • lęki,
  • drażliwy nastrój,
  • niepokój,
  • bezsenność,
  • większy apetyt,
  • nasilenie się kaszlu,
  • owrzodzenie jamy ustnej,
  • niemożność koncentracji.

Rzucić palenie w ciąży? Skutki palenia przez ciężarne

Jak rzucić palenie - prosta metoda?

Spośród metod stosowanych w walce z uzależnieniem od nikotyny wyróżnia się:

  1. metodę behawioralna w rzucaniu palenia,
  2. metodę samokontroli pacjenta podczas rzucania palenia,
  3. metodę hipnozy i akupunktury w rzucaniu palenia,
  4. metodę terapii grupowej ludzi z problemem nikotynizmu,
  5. leczenie farmakologiczne nałogowych palaczy.

Przeczytaj również:

Metoda behawioralna w rzucaniu palenia - domowy sposób

Ta forma rzucania palenia wiąże się ze związkiem przyczynowo-skutkowym. Takim, który dobrze zapamiętamy. Oznacza to, że pragniemy osiągnąć awersję względem sięgania po papierosy. Nawyk ten musi się nam kojarzyć z czymś przykrym. Dawniej wykorzystywano wstrząsy elektryczne stosowane za każdym razem, gdy palacz sięgnął po papierosa. Obecnie nie praktykuje się takich inwazyjnych metod. Natomiast każdy człowiek najlepiej siebie zna i może wpaść na świetny pomysł, tzw. obrzydzenia sobie tytoniu. Często ludzie stosują metodę szybkiego palenia. Papieros dawniej spalany w np. w 4 minuty, podczas rzucania tytoniu spalany ma być w 30 sekund. Prowadzi to do nadmiernej inhalacji dymem w zbyt krótkim czasie, a przez co do kolokwialnego obrzydzenia sobie tego nawyku. Niestety ta forma naraża na wdychanie dużych ilości substancji chemicznych.

Można także wprowadzić system regularnych nagród, które utkwią w naszej podświadomości. Za każdym razem, gdy będziemy rozmyślać o tym, jak bardzo chce nam się palić sami sobie dajemy nagrodę. Może to być wyjście z miejsca pracy na 3 minuty, by pooddychać świeżym powietrzem, jabłko lub cokolwiek, co sprawi nam radość. Tutaj warto jednak warto pamiętać, aby nagród nie stanowiły słodycze. Wynagradzając się w ten sposób przyczyniamy się do wzrostu masy ciała i niestety łatwo wpędzamy się w inne, jeszcze powszechniejsze na świecie uzależnienie od cukru.

Metoda samokontroli pacjenta podczas rzucania palenia - domowy sposób

W tej sytuacji palący musi uzmysłowić sobie jakim sytuacjom w jego życiu towarzyszy palenie. Być może będzie to poranna kawa, przerwy między zajęciami na uczelni lub wyjście po obiedzie w pracy. Gdy już posiada taką wiedzę kategorycznie musi wyeliminować nawyki towarzyszące paleniu. Nie wypijać rano kawy tylko herbatę lub w ogóle poczekać na wypicie czegokolwiek aż do momentu bycia w pracy, nie wychodzić wcale na zewnątrz między zajęciami na uczelni lub po obiedzie. Wszystkie możliwe sytuacje, które jednoznacznie kojarzą się uzależnionemu z jego nałogiem powinny być wyeliminowane.

Inną metodą samokontroli jest wprowadzenie akordów tytoniowych. Jeśli do tej pory wypalałeś 20 papierosów dziennie, ograniczyć tę liczbę np. do 8 i ustal sobie konkretne godziny, w których będziesz mógł sobie na to pozwolić. Sprawę ułatwi nastawienie regularnego budzika w telefonie lub przypomnienia w kalendarzu. Stosuj tę metodę tak długo aż twój organizm przywyknie do faktu, że możesz palić tylko po sygnale dźwiękowym osiem razy dziennie. Taki proces może trwać i miesiąc. Ważne jest, abyś nigdy nie pozwolił sobie na odstępstwo. Gdy już jesteś w stanie obiektywnie ocenić, że przywykłeś do takiego trybu, ogranicz papierosy do 4, później 2, aż w końcu całkowicie będziesz mógł je wyeliminować.

Metoda hipnozy i akupunktury podczas rzucania palenia

Wciąż toczą się spory o skuteczność i zasadność stosowania tych metod w procesie odzwyczajania od nikotyny. Natomiast pewne jest to, że jeśli osoba paląca bardzo chce im się poddać i wierzy w ich powodzenie nie powinno się ich zabraniać bądź zniechęcać zainteresowanego. Np. nakłucie nosa ma na celu zmniejszyć przekrwienie układu oddechowego, a przez to wywołać odrazę względem nikotyny. Może okazać się skuteczne.

Metoda terapii grupowej w rzucaniu palenia

To metoda skupia się raczej na dotarciu do istotnych przyczyn nałogu, analizowaniu ich, a później wypieraniu z życia. W rozmowie stale uświadamia się palącemu, jak sam degradacyjnie na siebie wpływa. Pomaga się mu monitorować swój nałóg, czyli np. stopniowo ograniczać wypalane papierosy w ciągu dnia. Co więcej osoba, która regularnie spotyka się z innymi, aby opowiedzieć o swoich postępach w ich wspólnym celu pożegnania się z nikotyną może mieć większą determinację. Wstyd związany z wyznaniem prawdy nie ograniczenia palenia może stymulować motywacyjnie do abstynencji nikotynowej.

Leczenie farmakologiczne w rzucaniu palenia

Farmakologiczne leczenie osób uzależnionych od tytoniu stosowane jest, aby przede wszystkim ułatwić znoszenie objawów zespołu abstynencyjnego, występującego po odstawieniu papierosów. Polega na dostarczeniu do organizmu w różnej formie nikotyny, która wcześniej uzyskiwana była wraz z wdychaniem dymu papierosowego. Niestety leczenie farmakologiczne nie wpływa na usuwanie przyczyn palenia. W związku z tym zaraz po jego zakończeniu może okazać się, że było ono bezskuteczne.

Źródła:

  1. Dzieło zbiorcze, ,,Nałóg palenia tytoniu w populacji polskiej. Wyniki programu WOBASZ"
  2. Dzieło zbiorcze, ,,Konsensus dotyczący rozpoznawania i leczenia zespołu uzależnienia od tytoniu”
  3. Dzieło zbiorcze ,,Diagnostyka, mechanizm uzależnienia i metody leczenia uzależnienia od nikotyny”

Skutki palenia papierosów. Jak nałóg tytoniowy wpływa na Twó...

Dowiedz się:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3