Czy witaminę D powinno się brać cały rok? Niektóre grupy mogą zrobić letnią przerwę w suplementacji

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Witamina D nazywana jest witaminą słońca. Latem większość z nas może wytworzyć jej wystarczającą ilość samodzielnie. W ten sposób nie da się jej przedawkować.
Witamina D nazywana jest witaminą słońca. Latem większość z nas może wytworzyć jej wystarczającą ilość samodzielnie. W ten sposób nie da się jej przedawkować. jcomp/Freepik
Szacuje się, że nawet 80-90 proc. Polaków może mieć niedobory witaminy D. Odbija się to na ich zdrowiu i samopoczuciu. W sezonie jesienno-zimowym część z nas ratuje się suplementami. Ale czy witaminę D powinno się brać cały rok? Czy wiosną i latem lepiej zrezygnować z suplementacji? Sprawdź.

Spis treści

Ile czasu podawać witaminę D? Zobacz, czy można brać ją latem?

Odpowiedź na, to kiedy odstawić witaminę D nie jest jednoznaczna. Podobnie, jak przy ustalaniu dziennej dawki witaminy D, jest to kwestia indywidualna. Większość zdrowych dorosłych między końcem marca a początkiem kwietnia do końca września może zrezygnować z suplementacji witaminą D. Są oni w stanie wytworzyć całą potrzebną witaminę D, dzięki przenikaniu promieni słonecznych przez skórę i przez czerpanie jej ze zbilansowanej diety.

Jeśli jednak należysz do jednej z poniższych grup, prawdopodobnie powinieneś brać witaminę D przez cały rok – także latem:

  • nie przebywasz często na zewnątrz – jesteś słaby, chory lub ograniczony ruchowo,
  • pracujesz na nocną zmianę,
  • zwykle nosisz ubrania, które zakrywają większość skóry,
  • jesteś otyły,
  • pochodzisz z Afryki, Azji Południowej i masz ciemny odcień skóry.

Zalecenia dla Polski i Europy Środkowej mówią, że całoroczna suplementacja witaminy D jest także wskazana przez cały rok u osób starszych (powyżej 65 lat r.ż.) i dzieci do ukończenia 3 r.ż. Rodzice dzieci między 4 a 10 rokiem życia oraz kobiety będące w ciąży powinni omówić kwestię suplementacji z lekarzem.

Jak długo można stosować witaminę D3?

Nie ma przeciwskazań do suplementowania witaminy D przez cały rok, jednak ważne jest, aby nie przekraczać zalecanej dawki. Jak podaje brytyjski NHS (National Health Service):

Nie należy przyjmować więcej niż 100 mikrogramów (4000 IU) witaminy D dziennie, ponieważ może to być szkodliwe. Dotyczy to osób dorosłych, w tym kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz osób starszych, a także niemowląt i dzieci w wieku od 11 do 17 lat.

Eksperci ostrzegają, że przyjmowanie zbyt dużej ilości witaminy D przez długi czas może prowadzić do gromadzenia się nadmiaru wapnia w organizmie (hiperkalcemia). Może to osłabić kości i uszkodzić nerki oraz serce.

Kiedy nie można brać witaminy D3?

Witaminy D przede wszystkim nie powinny przyjmować osoby, które mają przekroczony jej poziom we krwi. Przeciwskazaniem do suplementacji są także choroby nerek, w tym kamica. Warto wiedzieć, że witamina D może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami i witaminami.

Osoby przyjmujące m.in. witaminę A i E, leki na zgagę, leki przeciwpadaczkowe oraz sterydy, a także niektóre leki obniżające cholesterol, nie powinny jednocześnie suplementować witaminy D, ponieważ może to zakłócać wchłanianie poszczególnych składników.

Wysokość dawki oraz porę suplementacji najlepiej omówić z lekarzem rodzinnym. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu i ewentualnych badań poziomu witaminy D we krwi, ustali indywidualny plan przyjmowania witaminy D.

Źródła:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze produkty spożywcze dla kobiet 40+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia