Te owoce i warzywa mają więcej witaminy C niż cytryna. Są tanie i łatwo dostępne. Które źródła witaminy C warto włączyć do swojej diety?

Monika Góralska
Monika Góralska
Witamina C to szczególnie cenny składnik naszej diety w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ wzmacnia ona nasz układ odpornościowy poprzez branie udziału w procesie wytwarzania przeciwciał. Dzienne zapotrzebowanie na nią wynosi 80-90 mg.Sprawdź, które owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C! Nie ma wśród nich cytryny!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Witamina C to szczególnie cenny składnik naszej diety w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ wzmacnia ona nasz układ odpornościowy poprzez branie udziału w procesie wytwarzania przeciwciał. Dzienne zapotrzebowanie na nią wynosi 80-90 mg.Sprawdź, które owoce i warzywa mają najwięcej witaminy C! Nie ma wśród nich cytryny!Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. margouillat/123rf.com
Udostępnij:
Witamina C pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, a przede wszystkim wspomaga układ odpornościowy w walce z patogenami. Organizm jej nie magazynuje, dlatego musimy mu ją dostarczać codziennie wraz z dietą. Z witaminą C w pierwszej kolejności zawsze kojarzy się cytryna. To prawda, że źródłem tej witaminy są owoce i warzywa, ale cytrusy wcale nie zawierają jej aż tak dużo, jak się wydaje. Te warzywa i owoce zawierają więcej witaminy C niż cytryna i są jej wartościowym źródłem.

Spis treści

Po co nam witamina C?

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, L-askorbinowy lub askorbinian jest przede wszystkim silnym przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki. Dzięki temu zmniejsza stres oksydacyjny wywoływany przez nie w komórkach, co działa na nie ochronnie i przeciwdziała procesom starzenia. Ma także pozytywny wpływ na wygląd skóry, ponieważ bierze udział w produkcji kolagenu.

Najbardziej znane są jednak jej właściwości wspierające układ immunologiczny. Witamina C zwiększa bowiem aktywność komórek NK (natural killer) oraz limfocytów T i limfocytów B, które biorą udział w zwalczaniu szkodliwych drobnoustrojów. Dzięki temu witamina C wykazuje również właściwości przeciwnowotworowe. Pomaga także metabolizować białko i wchłaniać żelazo.

Organizm sam nie jest w stanie wytwarzać witaminy C oraz jej nie magazynuje, dlatego musi być ona dostarczana do niego codziennie z zewnątrz wraz z pokarmem. Źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Uważana za bogatą w tę witaminę cytryna zawiera tylko 53 mg tej witaminy w 100 g, podczas gdy dzienne zapotrzebowanie u osób dorosłych wynosi 80-90 mg.

Sprawdź, które owoce i warzywa mają więcej witaminy C niż cytryna!

Zobacz także:

Właściwości witaminy C

Najważniejsze właściwości witaminy C to:

  • silne działanie przeciwutleniające i ochrona komórek przed wolnymi rodnikami,
  • ułatwianie przyswajania żelaza,
  • udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek,
  • uszczelnianie naczyń krwionośnych,
  • wzmacnianie dziąseł i zębów, hamowanie krwawienia dziąseł,
  • zwalczanie bakterii wywołujących próchnicę,
  • przyspieszanie gojenia ran,
  • uczestniczenie w procesie syntezy kolagenu, poprawa wyglądu skóry,
  • udział w syntezie neuroprzekaźników, poprawiających pracę mózgu,
  • wzmacnianie kości i stawów,
  • regulacja ciśnienia tętniczego krwi,
  • hamowanie utleniania "złego" cholesterolu LDL, dzięki czemu zmniejsza zmiany miażdżycowe.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C według norm wyznaczonych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego:

  • dzieci 1-3 lat: 40 mg/dobę,
  • dzieci 4-12 lat: 50 mg,
  • chłopcy 13-18 lat: 75 mg,
  • dziewczynki 13-18 lat: 65mg,
  • mężczyźni: 90 mg,
  • kobiety: 75 mg,
  • kobiety w ciąży <19 lat: 80 mg,
  • kobiet w ciąży ≥ 19 lat: 85 mg,
  • kobiety karmiące piersią < 19 lat: 115 mg,
  • kobiety karmiące piersią ≥ 19 lat: 120 mg.

Źródło:
Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Małpia ospa może być użyta jako broń biologiczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie