Zdrowy kręgosłup – 8 kroków w profilaktyce bólu kręgosłupa i rozwoju zwyrodnień

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Już 86 proc. osób cierpi z powodu bólu pleców, a od początku pandemii liczba Polaków z tym problemem wzrosła o 13 procent! Powodem pogorszenia się stanu zdrowia jest brak ruchu oraz przybieranie nieprawidłowych pozycji podczas siedzenia, spania i używania urządzeń mobilnych. Gdy boli kręgosłup, trzeba działać zanim dolegliwości nieodwracalnie się pogłębią! Sprawdź 8 zdrowych nawyków dla kręgosłupa polecanych przez fizjoterapeutów! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Już 86 proc. osób cierpi z powodu bólu pleców, a od początku pandemii liczba Polaków z tym problemem wzrosła o 13 procent! Powodem pogorszenia się stanu zdrowia jest brak ruchu oraz przybieranie nieprawidłowych pozycji podczas siedzenia, spania i używania urządzeń mobilnych. Gdy boli kręgosłup, trzeba działać zanim dolegliwości nieodwracalnie się pogłębią! Sprawdź 8 zdrowych nawyków dla kręgosłupa polecanych przez fizjoterapeutów! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. serezniy/123RF
Ból kręgosłupa to problem, który dotyka 86 proc. Polaków – to dane już z czasów pandemii, choć liczba ta jest z pewnością niedoszacowana. Dla wielu osób ból pleców czy szyi jest dolegliwością chroniczną, która utrudnia codzienne funkcjonowanie i znacząco pogarsza jakość życia. Znacznie łatwiej niż go leczyć jest jednak zapobiegać jego powstawaniu. Sprawdź 8 podstawowych zaleceń fizjoterapeutów, które pozwolą odciążyć kręgosłup i lepiej zadbać o jego zdrowie.

Spis treści

Ból pleców zmorą Polaków

Zdrowy kręgosłup to przede wszystkim zasługa prawidłowych nawyków, a zwłaszcza tych związanych z siedzeniem, spaniem i używaniem urządzeń mobilnych. Spędzanie czasu w nieprawidłowej pozycji i brak aktywności mięśniowej przyczyniają się do rozwoju bólów szyi, jak również odcinka piersiowego i lędźwiowego kręgosłupa.

Ból pojawiający się w różnych odcinkach kręgosłupa to sygnał, że konieczna jest zmiana codziennych przyzwyczajeń, zanim problemy poważnie się pogłębią, a nawet staną się niemożliwe do całkowitego wyleczenia.

Zobacz: Najlepsze ćwiczenia na ból pleców. Sprawdź, które ćwiczenia wzmacniają kręgosłup, a których nie wykonywać.

Według danych sprzed pandemii COVID-19 ból kręgosłupa dotykał w pewnym momencie życia nawet 84 proc. dorosłych mieszkańców Polski, a u niemal 70 proc. osób miał on charakter nawracający.

Nasilenie się w okresie pandemii dolegliwości w obrębie pleców deklaruje w badaniach aż 13 procent Polaków. Zgodnie z informacjami dostarczonymi przez panel Ariadna dla Benefit System, pod koniec marca 2021 roku problem bólu kręgosłupa zgłaszało już 86 proc. Polaków, w tym połowa osób cierpiała z ich powodu co najmniej raz w tygodniu.

Z powodu bólu pleców w 3 pierwszych kwartałach 2020 roku Polacy spędzili prawie 7,4 mln dni na zwolnieniach lekarskich (w sumie 20,2 tysięcy lat!) – podaje ZUS. Było to więcej niż w całym roku 2018 czy 2019.

Przeczytaj także:

Problemy z kręgosłupem w pandemii

Przyczyną pogorszenia się stanu zdrowia układu ruchu jest ograniczona aktywność fizyczna oraz praca i nauka zdalna w nieergonomicznych warunkach, które nasilają obciążenie kręgosłupa.

Choć ból pleców znacznie pogarsza jakość życia i utrudnia codzienne funkcjonowanie, przed pandemią tylko połowa doświadczających go osób podejmowała odpowiednie leczenie na koszt NFZ czy prywatnie – wynika z badań przeprowadzonych przez klinikę ortopedyczną Carolina Medical Center. Niestety, dziś dostęp do fizjoterapii jest znacznie bardziej ograniczony.

Leczenie bólu kręgosłupa często nie jest łatwe i wymaga czasu, dlatego warto postawić na jego profilaktykę.

Sprawdź 8 zdrowych nawyków polecanych przez ekspertów Carolina Medical Center, które służą utrzymaniu go w dobrej kondycji i pomagają ograniczyć ryzyko rozwoju dolegliwości!

Dowiedz się także: Co na ból głowy, brzucha czy pleców zamiast tabletki? Te 10 produktów działa skutecznie i bez efektów ubocznych!

Co na ból zamiast tabletki? Wybierz skuteczny środek naturalny, który jest bezpieczniejszy niż leki. Przesuwaj zdjęcia w prawo, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Domowe sposoby na ból. Jak je poznasz, raz na zawsze zrezygn...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
AndrzejMalecki

Materac to istotna sprawa, ale przede wszystkim należy zadbać o zdrowie i pokonać ból i jego przczyny. Polecam skonsultować się z lekarzami w Kręg Clinic w Poznaniu, tam udzielono mi doskonałej fachowej pomocy i mogę cieszyć się znowu życiem

D
Danka87

Odpowiednie ćwiczenia rozciągające bardzo dobrze wplywają na plecy. Przez pracę na siedząco w biurze zapisalam się na mojej siłowni na streching i jestem bardzo zadowolona. Wielu moich znajomych poleca także zmianę materaca na piankowy (najlepiej z tej strony: https://materace-viscotherapy.pl/16-materace-piankowe) - bóle pleców podobno przechodzą jak ręką odjął bo odpowiedni materac dopasowuje się do ciała dzieki czemu śpi się bardzo wygodnie

Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia