Umiarkowany ruch zmniejsza ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, w tym cukrzycy typu 2, nadciśnienia i depresji. Ile kroków robić dziennie?

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Spacer po lesie to nie tylko forma aktywności fizycznej, ale również „pigułka natury”, czyli naturalny sposób na wzmocnienie odporności i redukcję stresu.
Spacer po lesie to nie tylko forma aktywności fizycznej, ale również „pigułka natury”, czyli naturalny sposób na wzmocnienie odporności i redukcję stresu. cottonbro/Pexels.com
Co roku wskutek chorób przewlekłych umiera blisko 36 mln ludzi na świecie – podaje WHO. To pokazuje, jak poważnym problemem są zaburzenia o charakterze przewlekłym. Czy można się przed nimi uchronić? Przede wszystkim ważna jest odpowiednia profilaktyka, w tym zbilansowana dieta, unikanie otyłości oraz umiarkowany ruch. W najnowszych badaniach zaobserwowano, że już 8,2 tys. kroków dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, w tym cukrzycy, nadciśnienia i bezdechu sennego.

Spis treści

Umiarkowany ruch zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych

Choroby przewlekłe to schorzenia o długotrwałym przebiegu i często nieznanej przyczynie pochodzenia, które prowadzą do dysfunkcji lub niepełnosprawności, a także wymagają podjęcia specjalistycznego leczenia.

Sprawdź również: Spacer nie wystarczy, żeby zadbać o zdrowie. Mniej niż połowa Polaków uprawia sport. Brak ruchu to ryzyko cukrzycy i chorób serca

Naukowcy z całego świata przyglądają się przyczynom ich powstawania, a także szukają skutecznych sposobów na zmniejszenie ryzyka rozwoju. Naukowcy są zgodni, że prozdrowotny styl życia, w tym zbilansowana dieta, unikanie nałogów, normalizacja masy ciała i umiarkowana aktywność fizyczna to nieodłączne elementy profilaktyki wielu schorzeń.

Powszechnie panuje opinia, że optymalny ruch przynoszący korzyści zdrowotne powinien mieścić się na poziomie 10 tys. kroków dziennie. Rzeczywiście w jednym z badań naukowych wykazano, że taki ruch może zmniejszać o 50 proc. ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, w tym demencji. Jednak każda podejmowana aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści zdrowotnych.

Czytaj także: Chcesz zapobiec rozwojowi cukrzycy? Więcej się ruszaj. Rób tyle kroków dziennie, a obniżysz ryzyko prawie o połowę. Jaki dystans pokonać?

Jak chodzenie wpływa na rozwój chorób przewlekłych? Wyniki najnowszych badań

W najnowszych badaniach naukowych eksperci postanowili sprawdzić, jak chodzenie wpływa na rozwój chorób przewlekłych. Badanie opublikowane w „Nature Medicine” potwierdza, że robienie średnio 8200 kroków dziennie wiąże się z niższym ryzykiem rozwoju chorób przewlekłych, a szczególnie:

  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego krwi,
  • bezdechu sennego,
  • choroby refluksowej,
  • i stanów depresyjnych.

– W przypadku cukrzycy i nadciśnienia tętniczego krwi najlepsze korzyści zaobserwowano u osób robiących od 8 do 9 tys. kroków dziennie. Nie oznacza to, że osoby zagrożone nadciśnieniem i cukrzycą powinny przestać chodzić, gdy osiągną ten poziom – skomentował dr Evan Brittain, główny autor badania.

Naukowcy przeanalizowali dane pochodzące z badania „ All of Us” od ponad 6 tys. uczestników. Średnio przez 4 lata ochotnicy nosili na nadgarstku specjalne opaski, które codziennie monitorowały liczbę pokonywanych kroków. Średnio każdy użytkownik robił 7,7 tys. kroków dziennie.

Jak aktywność fizyczna wpływa na rozwój chorób przewlekłych?

Umiarkowany ruch to jeden z najważniejszych elementów profilaktyki zdrowotnej. Pozwala utrzymać prawidłową masę ciała, a także zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób.

– Aktywność fizyczna, taka jak chodzenie, działa na wiele mechanizmów, wpływając na prawie każdą komórkę w ciele, aby przynieść korzyści naszemu zdrowiu. Udało nam się znaleźć silne powiazanie z kilkoma chorobami przewlekłymi. Łatwo więc sobie wyobrazić, że lepsze korzyści zdrowotne mogą osiągnąć osoby, które na co dzień prowadzą siedzący tryb życia – dodali autorzy analizy.

Badacze podkreślają również, że wpływ na zmniejszenie ryzyka ma również intensywność pokonywania kroków. Jak podają naukowcy z całego świata, najlepszy efekt można osiągnąć pokonując średnio 100 kroków w ciągu minuty.

– Im częściej Twoje serce bije w szybszym tempie, tym lepiej. Uczestnicy, którzy chodzili energiczniej, np. po pochyłym terenie lub większą prędkością, wykazywali większą poprawę zdrowia – podsumowali badacze.

Codzienny spacer to same korzyści dla zdrowia

Aktywność fizyczna wpływa bezpośrednio na układ krążenia i wzmacnia pracę serca. Jednym z najpopularniejszych, ale również najprostszych aktywności jest chodzenie. Jakie korzyści wynikają z codziennych spacerów? Wśród najważniejszych można wymienić:

  • wzmocnienie pracy serca,
  • lepsze krążenie krwi,
  • normalizację masy ciała,
  • zwiększenie gęstości kości,
  • wzmocnienie mięśni i stawów,
  • poprawę kondycji,
  • wzmocnienie odporności,
  • poprawę nastroju.

Badacze sugerują, aby liczbę kroków zwiększać stopniowo, zaczynając od pokonywania o 500-1000 więcej kroków dziennie, zwiększając swój cel co 7 dni, aż dojdzie się do 8-10 tys. dziennie. W przypadku osób mniej sprawnych fizycznie dobrym rozwiązaniem może być również zastosowanie kijków do nordic walking.

Zobacz też: Czym jest „pigułka natury” i jakie korzyści wynikają z obcowania z przyrodą?

Miej ciśnienie pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia