Lek na chrapanie – czy spray, plastry lub tabletki na chrapanie są skuteczne? Co zrobić, żeby nie chrapać?

Swietłana Rudowicz
Opaska przeciw chrapaniu może skutecznie zapobiegać wydawaniu przeszkadzających odgłosów, ale nie każdy użytkownik uzna ją za wygodne rozwiązanie
Opaska przeciw chrapaniu może skutecznie zapobiegać wydawaniu przeszkadzających odgłosów, ale nie każdy użytkownik uzna ją za wygodne rozwiązanie Andriy Popov/123RF
Udostępnij:
Chrapanie to problem przyczyniający się do zaburzeń snu domowników, a często również osoby chrapiącej. Co zrobić, by nie zakłócać nocnego wypoczynku? Do wyboru jest szereg środków i leków na chrapanie, od tabletek i plastrów po specjalne opaski i poduszki. Sprawdź, co na chrapanie oferują apteki i w jaki sposób działają najczęściej stosowane produkty.

Dlaczego chrapiemy?

Chrapanie to zjawisko akustyczne zachodzące w czasie snu, które wynika z wibracji podniebienia miękkiego i języczka podczas wdechu. Ruch ten jest spowodowany utrudnionym przepływem powietrza przez drogi oddechowe.

Najczęstsze przyczyny chrapania to:

  • alergie i infekcje górnego układu oddechowego,
  • zapalenie zatok przynosowych,
  • nieprawidłowości w budowie nosa, np. krzywa przegroda,
  • palenie tytoniu,
  • spożywanie alkoholu (etanol działa rozluźniająco mięśnie gładkie),
  • zażywanie niektórych leków, w tym nasennych,
  • nadwaga i otyłość.

Chrapanie bywa uciążliwe nie tylko dla chrapiącego, ale także dla osób śpiących w pobliżu. Choć przypadłość ta jest powszechna, nie należy jej bagatelizować. Na rynku farmaceutycznym istnieje wiele produktów przeznaczonych do walki z chrapaniem, jednak przed rozpoczęciem leczenia się na własną rękę zaleca się konsultację z lekarzem.

Należy bowiem wykluczyć poważniejsze przyczyny tego zjawiska, np. skrzywienie przegrody nosowej, przerost migdałków czy wydłużenie podniebienia miękkiego, jak również przewlekłe i groźne dla zdrowia choroby, takie jak obturacyjny bezdech senny (OBS) czy przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP).

Co na chrapanie – spray, krople, tabletki, plastry, a może poduszka?

Środki przeciw chrapaniu dostępne są przede wszystkim w aptekach. Szeroka oferta takich produktów umożliwia znalezienie optymalnego sposobu na chrapanie, który pozwala skutecznie się z nim uporać lub w znacznej mierze zredukować problem, a dzięki temu poprawić jakość snu.

Głównym zadaniem leków na chrapanie jest nawilżenie błon śluzowych dróg oddechowych i przywrócenie odpowiedniego napięcia miękkich tkanek ściany gardła, a także wspomaganie procesów oddechowych w celu zwiększenia komfortu snu.

Wśród oferowanych środków na chrapanie, z których wszystkie stosuje się bezpośrednio w łóżku, znajdują się m.in.:

  • spraye do gardła,
  • aerozole do nosa,
  • krople do nosa,
  • doustne listki do ssania,
  • plastry do naklejania na nos,
  • ziołowe suplementy diety,
  • ekspandery do nosa (wkładki medyczne wielorazowego użytku),
  • opaski na głowę do spania, które przytrzymują brodę,
  • poduszki na chrapanie o odpowiednim wyprofilowaniu usprawniającym oddychanie.

Przed wyborem danego produktu należy dokładnie przeczytać ulotkę załączoną do opakowania, zwracając uwagę na przeciwwskazania. Najczęściej należy do nich alergia na którykolwiek składnik danego preparatu – mogą to być zwłaszcza olejki eteryczne.

Przed zastosowaniem środka wpomagającego walkę z chrapaniem konsultacji lekarskiej powinna zasięgnąć każda kobieta w ciąży i karmiąca piersią.

Składniki leków na chrapanie

Leki na chrapanie najczęściej zawierają składniki aktywne pochodzenia roślinnego, w tym wyciągi z surowców zielarskich, olejki szlachetne czy olejki eteryczne.

Olejki eteryczne wspomagają funkcjonowanie górnych dróg oddechowych, najczęściej poprzez działanie łagodzące, przeciwzapalne i zmniejszające obrzęk śluzówki nosa i gardła. W preparatach występują najczęściej olejki:

  • z mięty pieprzowej,
  • z eukaliptusa gałkowego,
  • tymiankowy,
  • lawendowy,
  • szałwiowy,
  • rozmarynowy,
  • macierzankowy,
  • z biedrzeńca anyżu.

Suplementy diety przeciw chrapaniu mogą też zawierać wyciągi z ziół takich jak m.in.:

  • melisa lekarska – pomaga ukoić gardło i poprawić jakość snu,
  • prawoślaz lekarski– umożliwia złagodzenie kaszlu i ułatwia oczyszczanie dróg oddechowych,
  • pochrzyn chiński – wykazuje właściwości nawilżające,
  • nagietek lekarski – działa ochronnie i nawilżająco na błony śluzowe dróg oddechowych,
  • mierznica czarna – podobnie jak wyciąg z lawendy i melisy działa uspokajająco i wpływa pozytywnie na sen.

W składzie leków na chrapanie występują też inne składniki o korzystnym działaniu na drogi oddechowe, m.in.:

  • substancje nawilżające lub oczyszczające i łagodzące śluzówki nosa i gardła – np. kwas hialuronowy, gliceryna, roztwór chlorku sodu,
  • witaminy – octan tokoferolu (witamina E), chlorowodorek pirydoksyny (witamina B6),
  • mentol – główny związek lotny olejku eterycznego mięty.
Wykorzystanie naturalnych olejków eterycznych do poprawy psychicznego i fizycznego samopoczucia to dziedzina medycyny alternatywnej, której odkrycia znajdują potwierdzenie we współczesnej nauce. Korzystne działanie wielu rodzajów olejków aromatycznych zostało już potwierdzone, dzięki czemu można wykorzystywać je na co dzień w zależności od konkretnych potrzeb. Sprawdź, jakie działanie mają twoje ulubione zapachy.

Olejki eteryczne do aromaterapii – który rodzaj działa na co?

Jak działają środki i leki na chrapanie? Który z nich wybrać?

Środki na chrapanie mogą mieć różną skuteczność w zależności od problemu wywołującego wydawanie dźwięków podczas snu i indywidualnych cech danej osoby. Nie bez znaczenia są też preferencje odnośnie sposobu aplikacji i działania produktu. We wstępnym rozeznaniu w mogą pomóc poniższe informacje.

  • Spraye do gardła i nosa przeciw chrapaniu powinny być używane przed snem. Zazwyczaj rozpyla się je w kierunku tylnej ściany gardła lub do każdego otworu nosowego. Po ich użyciu nie należy przyjmować pożywienia ani napojów. Skuteczność może utrzymywać się do ok. 8 godzin.
  • Krople do inhalacji aplikuje się na chusteczkę, którą należy przybliżyć do nosa celem ich wdychania. Można też stosować je w ramach aromaterapii lub skropić nimi poduszkę, na której będzie się spało.
  • Listki doustne na chrapanie umieszcza się na podniebieniu i pozostawia do całkowitego rozpuszczenia. Nie należy potem pić ani jeść, jeśli jednak nie uda się tego uniknąć, należy zaaplikować nowy listek. Aby działanie zawartych w nich związków aktywnych było najskuteczniejsze, na co najmniej godzinę przed zastosowaniem listka nie należy spożywać alkoholu.
  • Tabletki lub kapsułki na chrapanie z zawartością składników ziołowych zażywa się tuż przed snem wraz ze szklanką wody.
  • Plastry przeciw chrapaniu polecane są osobom, u których przypadłość ta spowodowana jest alergią, przeziębieniem lub innym czynnikiem przyczyniającym się do zatkania nosa. Plaster przykleja się przed pójściem spać w poprzek nosa na umytą i osuszoną skórę. Jego zadaniem jest poprawienie drożności nosa dzięki uniesieniu jego skrzydełek.
  • Ekspandery do nosa zakłada się na noc, co pomaga usztywnić jego tkanki. Najczęściej wykonane są z silikonu, a po każdym użyciu należy je dokładnie umyć. Spanie w nich może jednak sprawiać użytkownikowi dyskomfort.
  • Opaski na głowę najczęściej wykonane są z pianki neoprenowej. Nakłada się je przed snem w taki sposób, że przytrzymują brodę i uniemożliwiają zbytnie rozluźnienie mięśni szczęki, jednocześnie ułatwiając oddychanie.
  • Poduszki na chrapanie to zmodyfikowane poduszki ortopedyczne z termoplastycznej pianki, które mają na środku odpowiednie wyprofilowanie. Taka budowa zapewnia podparcie głowy, szyi i karku, nie przyczyniając się do przybierania podczas snu pozycji sprzyjającej chrapaniu.

Który z tych środków będzie najskuteczniejszy? Niestety nie da się tego określić, ponieważ wybór leku na chrapanie wymaga zastosowania metody prób i błędów. Nie wszystkie dostępne produkty będą efektywne, akceptowane i dobrze tolerowane przez każdego chrapiącego.

Szacuje się, że chrapie aż 8 mln Polaków, utrudniając spanie nie tylko innym domownikom, ale również sobie. Nie raz można spotkać się z opiniami, że jeśli ktoś chrapie to dobrze śpi, a hałaśliwy odgłos utrudnia spanie tylko współdomownikom. Niestety rzeczywistość ma mniej kolorowe barwy, a chrapanie, będące zaburzeniem oddychania warto, a nawet należy leczyć! W materiale zostały obalone najczęstsze mity odnośnie chrapania. Przekonaj się, w które z nich wierzysz!

Chrapanie jest zdrowe i świadczy o głębokim śnie? Przekonaj ...

ZOBACZ: Czym jest chrapanie i jak można sobie z nim poradzić?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

Ja polecam od siebie zestaw ziół snoreblock. Po miesięcznej kuracji chrapanie całkowicie u mnie ustało i od pół roku nie wraca. Kupiłem go tutaj - https://bit.ly/snorebllock

Dodaj ogłoszenie