Telefon dla każdego medyka
Około 1500 wolontariuszy w całej Wielkiej Brytanii będzie odbierało telefony pracowników ochrony zdrowia, którzy będą potrzebować pomocy psychologicznej. Wolontariusze pochodzą z różnych organizacji charytatywnych, w tym Hospice UK, Samarytanie oraz Shout. Ta ostatnia specjalizuje się w udzielaniu porad telefonicznych osobom w kryzysie. Po poradę psychologiczną można dzwonić codziennie między 7:00 a 23:00.
Kwestia zdrowia psychicznego lekarzy, pielęgniarek i sanitariuszy jest tematem często poruszanym przez brytyjskie media.
Zdrowie psychiczne pracowników NHS jest kwestią absolutnie kluczową w czasie narodowej walki z epidemią. Kombinacja negatywnych elementów może wstrząsnąć najsilniejszymi z nas.
– mówi dla BBC prof. Tom Dening z Uniwersytetu w Notthingham.
Wśród ekstremalnie stresogennych czynników Dening i inni eksperci wymieniają:
- ryzyko zarażenia się lub zarażenia bliskich,
- wydłużone godziny pracy, a co za tym idzie przemęczenie,
- konieczność wielogodzinnego poruszania się w odzieży i sprzęcie ochronnym,
- prawdopodobieństwo leczenia znanej nam lub bliskiej osoby,
- konieczność selekcji pacjentów, którzy otrzymają pomoc jako pierwsi lub otrzymają respirator
- brak środków ochronnych dla personelu
- brak czasu na sen lub posiłek
- bezradność w obliczu śmierci setek pacjentów
Najbardziej narażone na stres są pielęgniarki
Oczywiście, stres podczas epidemii koronawirusa dotyczy nie tylko brytyjskich medyków. W ekstremalnych warunkach pracują także lekarze i pielęgniarki m.in. w Stanach Zjednoczonych, Francji, Włoszech, Hiszpanii, a także i w Polsce. Pierwsze badania na temat zdrowia psychicznego pracowników szpitali po epidemii koronawirusa, wskazują na olbrzymią skalę problemu. Badanie opublikowane w JAMA Network Open, przeprowadzone na 1257 pracownikach 34 szpitali, które przyjmowały pacjentów z COVID-19 wskazało, że 71% badanych cierpi z powodu stresu, połowa posiada objawy depresji, 44,6% - stany lękowe, a 34 cierpi na bezsenność. Grupą najbardziej dotkniętą przez te czynniki były pracujące na pierwszej linii pielęgniarki.
Jak medycy mają radzić sobie ze stresem?
Grupa psychologów z University College w Londynie wystosowała listę porad dla pracowników służb zdrowotnych, którzy pracują na pierwszej linii:
- pozwól sobie na regularne przerwy podczas zmiany,
- nie zapominaj o piciu, jedzeniu i śnie,
- spróbuj stosować te strategie radzenia sobie ze stresem, które pomogły w przeszłości,
- rób sobie przerwy pomiędzy zmianami,
- utrzymuj kontakt z rodziną i przyjaciółmi – jeśli nie możesz osobiście, to poprzez wideokonferencje,
- nie rezygnuj z ćwiczeń fizycznych,
- unikaj zagłuszania stresu alkoholem, papierosami lub substancjami odurzającymi,
- postaraj się zaplanować regularne aktywności, które pozwolą ci się zrelaksować i oderwać od kryzysu,
- postaraj się możliwie trzymać swojego codziennego rozkładu dnia,
- ogranicz czas poświęcony na czytanie, słuchanie lub oglądanie wiadomości na temat epidemii
- nie bój się poprosić o pomoc, jeśli jej potrzebujesz.
- Podróżuj bez wychodzenia z domu: zobacz cuda tego świata
- Zobacz nowe pomysły dla domowych artystów i majsterkowiczów
- Tak przyroda wraca do życia, gdy ludzie są w izolacji
- To musisz wiedzieć o dodatkowym zasiłku opiekuńczym
- Wiosna na Netflixie: co obejrzeć oprócz Króla Tygrysów?
- Te zawody wykonują roboty. Maszyny odbiorą nam pracę?