Skandaliczna jakość lodów w polskich lodziarniach. Zobacz, jak cię oszukują!

Gabriela Fedyk
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Cieplejsze dni sprawiają, że wiele osób ma ochotę na lody. Lody na patyku albo z ulubionej lodziarni to jeden z ulubionych letnich deserów. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła, co dostajesz w polskich lodziarniach. Niestety wyniki nie zachęcają do konsumpcji… Sprawdź, co możesz dostać, kiedy zamówisz gałkę ulubionych lodów.

Spis treści

Kontrola jakości lodów w polskich lodziarniach. Ogrom nieprawidłowości

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła kontrolę jakości handlowej lodów w lodziarniach w 45 lokalach w całej Polsce.

– Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej lodów, w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa i wymaganiami, których spełnienie zostało zadeklarowane w oznakowaniu produktu i/lub dokumentach towarzyszących – podaje IJHARS.

Polskie lodziarnie wprowadzają swoich klientów w błąd.
Polskie lodziarnie wprowadzają swoich klientów w błąd. freepic.diller/freepik

Kontrole zostały przeprowadzone w trzecim kwartale 2023 r. Nieprawidłowości stwierdzono w 31 na 45 lokali (co stanowi niemal 70 proc.), a najwięcej z nich dotyczyło znakowania produktów.

– Należy nadmienić, że niektóre zakwestionowane partie zawierały po kilka nieprawidłowości – podkreśla Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Lodziarnie okłamują klientów. Tak zagrażają m.in. alergikom

Sprzedający lody oszukują cię m.in. podając informację o naturalnych składnikach użytych do produkcji lodów, podczas gdy w składzie znajdowały się składniki wysoko przetworzone. Lody śmietankowe nie zawsze zawierają śmietanę, a cytrynowe – cytrynę. Zamiast tego używane są aromaty lub surowce roślinne. Zamawiając lody czekoladowe lub jogurtowe, często otrzymasz lody o smaku czekoladowym lub o smaku jogurtowym, czym jesteś wprowadzana w błąd.

To jednak nie wszystko. W wielu lodziarniach nie ma wykazu składników, które mogą powodować alergie lub reakcje nietolerancji pokarmowej, lub wyróżnienia produktów, które mogą wywoływać takie reakcje.

Nagminne jest też podawanie nieprawidłowego lub niepełnego składu – opis nie zgadza się z użytymi składnikami lub nie jest wystarczająco szczegółowy. Sprzedawcy też kłamią, deklarując używanie produktów ekologicznych. Lista jest naprawdę długa.

To jednak nie wszystko. Również badania laboratoryjne pod kątem parametrów fizykochemicznych wykazały m.in. zawyżoną zawartość tłuszczu w stosunku do deklaracji zawartej w informacji o wartości odżywczej czy obecność barwnika tj. czerwieni koszenilowej niedeklarowanej w oświadczeniu kontrolowanego i w dokumentacji lub błękitu brylantowego niewymienionego w wykazie składników. Na 61 partii lodów zakwestionowano w tej materii 7 partii, czyli 11,5 proc. skontrolowanych.

– W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, inspektorzy wydali 30 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na kwotę 46 401,21 zł, a także nałożyli 3 mandaty karne oraz wydali 25 zaleceń pokontrolnych.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zapowiada kolejne kontrole lodziarni.

Źródło:

Wyniki kontroli jakości handlowej lodów Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia