Dlaczego nie mogę zrobić kupy w czasie podróży? 5 powodów, przez które nie możesz się wypróżnić na wyjeździe. Co na zatwardzenie w podróży?

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Podróże to coś, co nadaje życiu smak. Nawet jednodniowe wycieczki w bliskiej okolicy czy te dłuższe wyjazdy mogą zmienić perspektywę, ale też… powodować zaparcia. Pewnie zastanawiasz się: „Dlaczego na wyjazdach nie mogę zrobić kupy?”. Zapewniam cię, że jest nas więcej! Sprawdź, co powoduje, że masz problem z wypróżnieniem w czasie podróży i jak sobie z tym radzić.

Spis treści

Dlaczego na wyjazdach nie mogę zrobić kupy? 5 powodów, przez które nie możesz się wypróżnić

Zaparcia w podróży czy na wakacjach zdarzają się bardzo często. Wyjazd wybija cię i twoje jelita z rytmu. Zachwiany harmonogram nawet na jeden dzień może skutkować problemami z wypróżnieniem. Niezależnie od tego, czy jedziesz samochodem, autobusem, pociągiem czy lecisz samolotem, problem ze zrobieniem „dwójki” dotyczy każdego środka lokomocji.

– Zaparcia mogą wystąpić z wielu powodów, od nagłej zmiany diety lub ćwiczeń po zmiany w organizmie wynikające z pewnych schorzeń – czytamy na portalu Healthline.

Zaparcia w czasie podróży to częsta przypadłość, z którą zmaga się wiele osób.
Zaparcia w czasie podróży to częsta przypadłość, z którą zmaga się wiele osób. nito100/Getty Images

Dlaczego nie możesz zrobić kupy na wakacjach? Oto najczęstsze powody:

  1. Zaburzony rytm – większość z nas ma swój rytm wypróżnień (może nawet zauważasz, że robisz kupę o podobnej porze dnia). Zaburzenie twojego codziennego rytmu dobowego może przyczynić się do zaparć.

  2. Inna dieta – jedzenie w podróży zwykle różni się od tego, jakie spożywasz na co dzień. Kanapki, które pakujesz do torby, pierogi zjedzone w pociągu, obiad na stacji benzynowej czy kolacja w tej uroczej knajpce to coś innego niż to, do czego są przyzwyczajone twoje jelita. Nie rezygnuj z tych wszystkich elementów związanych z podróżą, ale pamiętaj, żeby jeść błonnik, warzywa i owoce oraz probiotyki. Dzięki temu z kupą powinno być łatwiej.

  3. Za mało wody (i za dużo alkoholu) – przyznaj, że zdarza ci się mniej pić podczas wyjazdu, a czasami zamiast szklanki wody wybierasz piwo, wino albo kolorowego drinka. Pamiętaj, żeby zachować umiar w piciu alkoholu i wypijaj wystarczającą ilość wody. Na wzdęcia podczas upałów wybierz herbatę.

  4. Za mało ruchu – siedzenie w środkach transportu, a potem na kanapie, fotelu, krześle czy leżaku również nie sprzyja regularnemu robieniu kupy. Brak aktywności fizycznej zwiększa ryzyko zaparć, więc jeśli możesz zrobić kilka kroków, skłonów czy przysiadów, to twój organizm będzie ci wdzięczny.

  5. Stres – stres w podróży czy na wakacjach nie jest mile widziany, ale niestety się zdarza. Opóźnienia lotów czy pociągów, kłótnia ze towarzyszami podróży, poznawanie nowego miejsca, a czasami nieprzyjemne zdarzenia typu kradzież – to wszystko generuje stres, co może się także odbić na twoim wypróżnianiu. Zawczasu wyposaż się w tajemną broń i stosuj techniki relaksacyjne – np. medytację, mindulness czy humming.

Co na zatwardzenie w podróży? Sposoby na pobudzenie jelit do zrobienia kupy

Jeżeli problem zaparć w podróży nie jest ci obcy, możesz się przygotować do kolejnego wyjazdu, stosując domowe sposoby na zrobienie kupy poza domem. Jak możesz pobudzić jelita do (współ)pracy?

Sposoby na zrobienie kupy na wyjeździe:

  • Pij wodę – picie wody i nawodnienie organizmu są bardzo ważne. Choć może to nie rozwiązać całkowicie kwestii zaparć, to przynajmniej zmiękczy stolce. Pij więcej wody i jedz owoce, które zawierają dużo wody. Pomocne może być też unikanie alkoholu.

  • Jedz pokarmy bogate w błonnik – błonnik pomoże ci utrzymać regularne robienie kupy. Wcale nie oznacza to, że na wyjeździe nie spróbujesz nowych dań – po prostu spakuj przekąskę z dużą zawartością błonnika lub dodawaj błonnik w niewielkich ilościach do każdego posiłku. Mogą to być marchewki, seler, orzechy czy pełnoziarniste krakersy. Pamiętaj też, że pozytywny wpływ błonnika na twój organizm zależy od ilości wypijanych płynów.

  • Unikaj jedzenia o wysokiej zawartości tłuszczu – wyjazdy wodzą na pokuszenie m.in. próbowaniem nowego jedzenia. Jeśli jednak możesz, unikaj dużych ilości słodyczy, sera, pizzy, przetworzonej żywności, chipsów i lodów. Mogą one pogorszyć zaparcia.

  • Dodaj do swojej diety probiotyki – produkty bogate w probiotyki mogą pomóc w regulacji mikrobiomu jelitowego i są łatwe do dodania do diety. Sięgnij po jogurt, kefir i inne fermentowane produkty.

  • Wypróbuj środki zmiękczające stolec i przeczyszczające – jeżeli czeka cię długa podróż, użyj środka zmiękczającego stolec. Może ci to pomóc w częstszym lub łatwiejszym oddawaniu stolca, sprawiając, że będzie on bardziej miękki i łatwiejszy do wypchnięcia dzięki naturalnej wilgoci w jelitach. Jeżeli masz problem ze zrobieniem kupy, możesz też sięgnąć po środki przeczyszczające, ale używaj ich z rozwagą i tylko przez krótki czas.

  • Zrób lewatywę – jeżeli żaden z powyższych sposobów nie pomaga, idź do apteki i kup lewatywę lub czopki glicerynowe, które pomogą ci zrobić kupę.

Jak zapobiec zaparciom podczas podróży?

No dobrze, już wiesz, dlaczego nie możesz zrobić kupy na wyjeździe i co zrobić, kiedy masz zatwardzenie na wakacjach. Możesz też wyprzedzić zaparcia i przeciwdziałać nim. Jak możesz to zrobić?

Kilka wskazówek, jak zapobiegać zaparciom podczas podróży:

Trzymaj się swojej rutyny – to może być trudne w podróży, ale staraj się utrzymać swoją zwykłą dietę, sen i rutynę ćwiczeń. Jedz te same posiłki o tych samych porach i staraj się spać o zwykłej porze.

  • Ogranicz (lub unikaj) kofeinę i alkohol – kawa i drinki podczas podróży mogą powodować odwodnienie i zwiększać ryzyko zaparć.

  • Unikaj jedzenia, które mogą ograniczyć ruchy jelit – odstaw mleko, sery, gotowane mięso, i przetworzone mięso.

  • Jedz probiotyki – probiotyki możesz zacząć jeść już kilka dni przed wyjazdem. Dzięki temu bakterie będą miały czas na rozwój, a twoja kupa będzie wzorcowa.

  • Zachowaj ostrożność – jedzenie w równych miejscach może wywołać różne reakcje, jeżeli wiesz, co mam na myśli. Zwracaj uwagę na składniki i sposób gotowania.

  • Ruszaj się – 20 minut aktywności dziennie może być zbawienne dla twojej kupy. Staraj się rozciągać, podskakiwać, robić przysiady, a może nawet wybierz się na siłownię lub zajęcia w parku, gdzie aktualnie jesteś.

  • Zrób kupę, gdy tylko poczujesz, że to TEN czas – nie czekaj z oddaniem stolca. Im dłużej kał pozostaje w okrężnicy, tym bardziej prawdopodobne jest, że stanie się suchy i twardy.

Zaparcia w czasie podróży to częsta przypadłość, które są związane ze zmianą rytmu dnia i diety, mniejszą ilością ruchu, stresem i piciem mniejszej ilości wody.

Źródła:

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pol
Wystarczy wziąć zdjęcie tuska, samo leci.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia