Otyłość przez bakterie? Naukowcy odkryli mikroorganizmy, które mogą powodować tycie. Zwiększają wchłanianie tłuszczu w jelitach

Monika Góralska
od 16 lat
Obecne w jelicie bakterie Megamonas mogą mieć związek z ryzykiem otyłości. Chińscy badacze odkryli, że te mikroorganizmy występują w znacznie większej ilości u osób otyłych niż u osób o prawidłowej masie ciała. Bakterie Megamonas wspomagają wchłanianie tłuszczu w jelitach i tym samym sprzyjają tyciu.

Spis treści

Te bakterie jelitowe mogą powodować tycie

Chińskie badania sugerują, że obecne w jelicie bakterie Megamonas mogą mieć związek z ryzykiem otyłości – informuje pismo „Cell Host & Microbe”. Badanie na dużej grupie osób otyłych wspólnie przeprowadzili w Chinach naukowcy z Ruijin Hospital powiązanego z Shanghai Jiao Tong University School of Medicine oraz Beijing Genomics Institute.

Brzuch otyłej kobiety i bakterie
Flora bakteryjna jelit ma wpływ na metabolizm i masę ciała. Naukowcy odkryli jeden rodzaj bakterii obecnych w znacznych ilościach w jelitach u osób otyłych. freepik.com, juangaertner/123rf.com

Od 1005 osób pobrano próbki kału, po czym wykonano sekwencjonowanie metagenomiczne (pozwalające poznać genetyczny skład populacji mikroorganizmów z określonego środowiska bez konieczności izolowania i hodowania indywidualnych gatunków). 631 próbek kału pochodziło od osób otyłych, natomiast 374 od osób o prawidłowej masie ciała. W przypadku 814 uczestników przeprowadzono również sekwencjonowanie całego genomu (WGS) w oparciu o próbkę krwi.

Analiza uzyskanych danych pozwoliła ujawnić silny związek pomiędzy Megamonas a otyłością – połączenie obecności Megamonas i genetycznych czynników ryzyka gospodarza znacznie zwiększyło prawdopodobieństwo otyłości. W jelitach osób otyłych było wyraźnie więcej Megamonas.

Wszystkie próbki zostały dodatkowo podzielone na trzy enterotypy na podstawie obecności głównych rodzajów bakterii: Bacteroides, Prevotella i Megamonas. Osoby z enterotypem zdominowanym przez Megamonas miały wyższy wskaźnik masy ciała (BMI) i większą częstość występowania otyłości. Naukowcy odkryli, że nierównowaga mikrobiologiczna jelit ma bardziej znaczący wpływ na otyłość u osób z niskim ryzykiem genetycznym.

Bakteria Megamonas zwiększa wchłanianie tłuszczu i wywołuje otyłość

Uzyskane wyniki sugerują potencjalne strategie przyszłego leczenia otyłości, ilustrując, w jaki sposób bakteria degraduje jelitowy mioinozytol (związek, który skutecznie hamuje transport kwasów tłuszczowych), zwiększa wchłanianie lipidów i przyczynia się do otyłości.

– Dzięki szeroko zakrojonym analizom metagenomu jelitowego i genomu gospodarza u otyłych Chińczyków, badania te ujawniają silny związek pomiędzy bakteriami jelitowymi Megamonas a otyłością. Badania ujawniają mechanizm, za pomocą którego Megamonas wywołuje otyłość, zapewniając nową bakterię docelową do diagnostyki i leczenia otyłości – powiedział dr Yang Fangming z BGI.

Dodatkowo przeprowadzone zostały badania na zwierzętach. Bakteria Megamonas rupellensis znacząco zwiększyła masę ciała i akumulację tłuszczu u myszy na diecie wysokotłuszczowej. Bakteria ta degraduje mioinozytol, a jego degradacja zwiększa wchłanianie tłuszczu przez jelita, co prowadzi do otyłości.

Źródło: Obesity-enriched gut microbe degrades myo-inositol and promotes lipid absorption Cell Host & Microbe

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Uzupełnij domową apteczkę

Polska Agencja Prasowa

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

D