Dlaczego jesteśmy zmęczeni w czasie upałów? Wysoka temperatura to tylko jeden z powodów. Zobacz, jak radzić sobie w wyjątkowo gorące dni

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Upał bywa męczący nie tylko podczas wysiłku fizycznego. Czasem samo codzienne funkcjonowanie w wysokiej temperaturze jest dla nas bardzo obciążające.
Upał bywa męczący nie tylko podczas wysiłku fizycznego. Czasem samo codzienne funkcjonowanie w wysokiej temperaturze jest dla nas bardzo obciążające. Andrea Piacquadio / Pexels
Od samego rana jesteś zmęczony, senny i pozbawiony energii? Winny może być upał! Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak samo przebywanie w nagrzanych pomieszczeniach może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie. Tłumaczymy, z czego wynika ospałość w gorące dni oraz jak wygrać ze zmęczeniem w lecie.

Spis treści

Trzy główne powody ospałości podczas upałów. Nie ignoruj ich!

Kiedy z nieba leje się żar, nasze ciała zmuszone są intensywnej pracy, aby się schłodzić – krew zaczyna mocniej krążyć w naczyniach znajdujących się bliżej skóry, co wpływa na zwiększenie ilości wydzielanego potu.

Czytaj także: Burzowa pogoda może wywołać groźną i niezwykłą chorobę. Astma burzowa dotyczy nie tylko alergików

Ten proces jest dla nas wyczerpujący, dlatego w czasie upału odczuwamy nadmierne zmęczenie, ociężałość i ospałość. Co jeszcze przyczynia się do złego samopoczucia w letnie, gorące dni?

  1. Odwodnienie to sytuacja, w której poziom wody w organizmie spada poniżej zakładanych wartości. Jest niebezpieczne dla zdrowia i życia – może prowadzić do omdleń, zaburzeń rytmu serca, obrzęków i skoków ciśnienia, więc nie powinno się go lekceważyć. Pierwsze objawy odwodnienia to: pragnienie, skąpomocz i zmiana barwy moczu na ciemnożółty, zmęczenie i senność, rozdrażnienie, bóle głowy, utrata sprężystości skóry.
  2. Wyczerpanie cieplne to znak, że organizm nie radzi sobie z wysoką temperaturą panująca na zewnątrz i jest narażony na udar cieplny. Dochodzi do utraty wody i soli oraz spadku ciśnienia. Wśród typowych symptomów wyczerpania cieplnego wymienia się: zwiększone pocenie się, brak sił, zimną, bladą i wilgotną skórę, szybkie, ale słabo wyczuwalne tętno, nudności lub wymioty, zasłabnięcia.
  3. Niewyspanie to jeden z powodów naszego zmęczenia latem. W nocnym wypoczynku przeszkadzają nam zarówno wysoka temperatura, która jest przeszkodą do schłodzenia ciała przed snem, jak i krótkie, jasne noce. Jeśli problem z zasypianiem i wybudzaniem powtarza się przez kilka nocy z rzędu, z pewnością odbije się to na naszym samopoczuciu.

Jak reagować, gdy wystąpi wyczerpanie lub udar cieplny?

Jeśli zauważymy u siebie lub kogoś innego objawy wskazujące na wyczerpanie cieplne powinniśmy natychmiast zareagować:

  • przenieść chorego do chłodniejszego miejsca,
  • położyć go i rozluźnić ubranie,
  • zrobić zimne okłady na całe ciało,
  • podawać wodę małymi łykami.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Zdrowia codziennie. Obserwuj StronaZdrowia.pl!

Jeśli pojawiają się: zawroty głowy, zaczerwienie skóry, wymioty, wysoka gorączka, omdlenia lub przyśpieszone tętno, bezzwłocznie zadzwoń pod numer 999 lub 112 i wezwij pomoc – to mogą być udar słoneczny lub udar cieplny. Obydwa wymagają natychmiastowej pomocy lekarskiej. Jej brak może prowadzić do śpiączki, a nawet śmierci.

Jak wygrać ze zmęczeniem w lecie?

Mimo że nasz organizm często trudno radzi sobie z upałem i powodowanym przez nie zmęczeniem, nie oznacza to, że jesteśmy skazani na spędzenie całego lata w letargu. Są sposoby, które ułatwią nam przetrwanie gorących dni w dobrej formie:

  1. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu – kobiety powinny wypijać codziennie minimum 2,8 litra wody, a mężczyźni 3,8 l.
  2. Unikaj bezpośredniej ekspozycji na słońce w godzinach największego nasłonecznienia, noś nakrycie głowy i stosuj kremy z filtrem.
  3. Dostosuj wysiłek fizyczny do swoich możliwości i temperatury panującej na zewnątrz, zamiast treningu na siłowni wybierz basen.
  4. Stosuj lekkostrawną dietę, bogatą w warzywa i owoce o dużej zawartości wody i uzupełniaj ją naturalnymi elektrolitami. Unikaj kawy i alkoholu.
  5. Ubieraj się stosowanie do pogody, wybieraj naturalne, przewiewne tkaniny.
  6. Dbaj o odpowiednią temperaturę w sypialni – 18-19 stopni najbardziej sprzyja nocnemu wypoczynkowi. Pamiętaj o regularnym wietrzeniu i schładzaniu pomieszczeń w ciągu dnia.
Dodaj firmę
Logo firmy Główny Inspektorat Sanitarny
Warszawa, Targowa 65
Autopromocja

Zadbaj o odpowiednią ochronę przed słońcem

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia