Spis treści
Czym jest work-life-balance?
Definicja słownikowa określa work-life-balance jako równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, w kontekście ilość czasu spędzonego na wykonywaniu pracy, w porównaniu do ilości czasu poświęcanego na bycie z rodziną i na realizowanie swoich pasji.
W świetle badań naukowych, zaburzenie tego balansu w dużej mierze może rzutować na nasze samopoczucie, doprowadzając nie tylko do przewlekłego zmęczenie i stresu, ale także do wypalenia zawodowego i widocznego pogorszenia stanu zdrowia.
W odpowiedzi na te alarmujące sygnały, Unia Europejska przygotowała dyrektywę, mającą na celu wprowadzenie w prawie pracy zmian, które przede wszystkim ułatwią pracownikom pogodzenie życia zawodowego z prywatnym. Mają także mobilizować ojców do korzystania z przysługujących im urlopów: rodzicielskiego, opiekuńczego i ojcowskiego.
Czy potrafisz utrzymać równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? Zrób test i sprawdź
Jeśli jesteś ciekawy, jak radzisz sobie z trzymaniem balansu w codziennym życiu, wykonaj poniższy test. Po jego zakończeniu otrzymasz informację zwrotną wskazującą, które obszary twojego życia zawodowego ułatwiają, a które utrudniają, zachowanie równowagi między życiem a pracą.
Wynik testu zawiera także sugestie dotyczące tego, jak poprawić swoją sytuację i zwiększyć komfort swojego życia. Twórcy radzą, aby odpowiadając na pytania, uczciwie oceniać swoją aktualną sytuację. Należy odpowiadać szybko, bez dłuższego zastanowienia – tylko tak można uzyskać realną ocenę sytuacji.
Jak dbać o odpowiedni balans między pracą a rodziną?
Na łamach „Harvard Business Review” badacze z Uniwersytetu w Roehampton podzieli się wnioskami z 200 pogłębionych wywiadów na temat work-life-balance, które przeprowadzili z 78. specjalistami z londyńskich biur globalnej firmy prawniczej i firmy księgowej. Rozmawiali z równą liczbą mężczyzn i kobiet, a większość respondentów miała od 30 do 50 lat, co najmniej jedno dziecko na utrzymaniu oraz zajmowała stanowiska kierownicze średniego lub wyższego szczebla.
Na podstawie uzyskanych od nich informacji opracowali cykl składający się z pięciu kroków, w który należy stale się angażować. Jego zastosowanie ma na wypracowanie optymalnej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym:
- Zatrzymaj się i oceń sytuację – spójrz na swoje życie z dystansu i odpowiedz sobie na pytania: co obecnie wywołuje u mnie stres, brak równowagi lub niezadowolenie? W jaki sposób te okoliczności wpływają na to, jak wykonuję swoją pracę i angażuję się w nią? Jak wpływają one na moje życie osobiste? Co traktuję priorytetowo? Co poświęcam? Co się gubi? Dopiero po mentalnej przerwie i uznaniu tych czynników możesz zacząć się z nimi mierzyć.
- Zwróć uwagę na emocje – gdy już zwiększysz świadomość swojej obecnej sytuacji, zastanów się na tym, jak się czujesz w tej sytuacji. Zadaj sobie pytanie: czy czuję się pobudzony, spełniony, usatysfakcjonowany? A może czuję złość, urazę, smutek?
- Oceń swoje priorytety – zwiększenie świadomości poznawczej i emocjonalnej daje narzędzia potrzebne do spojrzenia na rzeczy z perspektywy i określenia, w jaki sposób należy dostosować swoje priorytety. Odpowiedz na pytania: co jestem gotów poświęcić i na jak długo? Jeśli na przykład przedkładam pracę nad rodzinę, dlaczego uważam, że ważne jest, aby w ten sposób priorytetowo traktować moje życie? Czy to naprawdę konieczne? Czy to naprawdę nieuniknione? Czego już żałuję, a czego będę żałować, jeśli będę dalej podążał moją obecną ścieżką?
- Rozważ alternatywy – zanim przejdziesz do rozwiązań, najpierw zastanów się nad aspektami swojej pracy i życia, które mogą być inne, aby lepiej dostosować się do swoich priorytetów. Czy są jakieś elementy twojej pracy, które chciałbyś, aby się zmieniły? Ile czasu chciałbyś spędzić z rodziną lub przeznaczać na hobby?
- Wprowadź zmiany – gdy już poznasz swoje priorytety i dokładnie rozważysz opcje, które mogą pomóc w poprawie sytuacji, nadchodzi czas, aby podjąć działania. Może to oznaczać zmianę „publiczną” – coś, co wyraźnie zmienia oczekiwania współpracowników, na przykład przyjęcie nowej roli, która ma być mniej czasochłonna lub pozwala na model skompresowanego tygodnia – lub „prywatną” zmianę, w której nieformalnie zmieniasz swoje wzorce pracy, niekoniecznie próbując zmienić oczekiwania współpracowników.
Źródła:
- Sprawdź swój work-life balance Rodzina i praca – to się opłaca!
- Work-Life Balance Is a Cycle, Not an Achievement Harvard Business Review