Spis treści
Nuda nie grozi kreatywnym ludziom? Naukowcy potwierdzają
Kreatywni ludzie częściej owocnie wykorzystują czas, pozwalając przy tym, aby jeden pomysł prowadził do drugiego – wynika z badania opublikowanego w Creativity Research Journal. Naukowcy odkryli, że bardziej kreatywni uczestnicy badania czuli się mniej znudzeni, gdy siedzieli sami w pokoju. Także podczas pandemii COVID-19, który charakteryzował się długimi okresami nieustrukturyzowanego czasu, kreatywni ludzie nie nudzili się tak bardzo i w większym stopniu angażowali się w swoje myśli.
Sprawdź: Gdy umysł błądzi, rodzą się pomysły. Robimy to aż przez 40 procent czasu!
Do badań odniósł się ich główny autor, Quentin Raffaeli, doktorant na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Arizonie:
– Jestem szczególnie zainteresowany kreatywnością, ponieważ chcieliśmy dowiedzieć się, co dzieje się w umyśle kreatywnych osób, zwłaszcza w sytuacjach, w których nic nie ogranicza ich myśli.
Do tej pory w psychologii i neuronauce większość badań nad ludzkimi myślami prowadzono w sposób, który albo skłaniał uczestników do myślenia w określony sposób, albo prosił ich o zgłaszanie myśli, których doświadczyli. To, jak myśli naturalnie powstają i się rozwijają np. w czasie nudy, jest mniej znane.
– W tym miejscu pojawia się nasze badanie – powiedziała Jessica Andrews-Hanna, profesor nadzwyczajny na Wydziale Psychologii i starszy autor artykułu.
Nuda rodzi genialne pomysły, a nicnierobienie jest luksusem naszych czasów
Przebywanie sam na sam ze swoimi myślami jest znane m.in. wśród znanych filozofów, naukowców i artystów. W czasie tej bezczynności często powstawały ich genialne pomysły, o czym przypomina Andrews-Hanna.
– W dzisiejszym zabieganym i połączonym cyfrowo społeczeństwie czas na bycie sam na sam ze swoimi myślami bez rozpraszania uwagi może stać się rzadkim towarem – dodała.
Badanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza polegała na przebywaniu uczestników sam na sam w pokoju bez dostępu do urządzeń cyfrowych przez 10 minut. W przypadku braku jakiejkolwiek konkretnej zachęty, uczestnicy zostali poproszeni o wypowiedzenie swoich myśli na głos. Wypowiedzi 81 uczestników zostały nagrane, a następnie przepisane i przeanalizowane.
Kreatywność została oceniona za pomocą „testu myślenia dywergencyjnego” – laboratoryjnego testu werbalnego, który mierzy zdolność osoby do myślenia nieszablonowego. Osoby, które dobrze w nim wypadły, miały myśli, które płynęły swobodnie i były ze sobą powiązane. Często pojawiały się wyrażenia takie jak: „to mi przypomina”, „mówiąc o tym”.
– Podczas gdy wielu uczestników miało tendencję do przeskakiwania między pozornie niepowiązanymi myślami, osoby kreatywne wykazywały oznaki myślenia bardziej asocjacyjnego – powiedział Raffaeli.
Kto wytrzyma 10 minut bez telefonu? „To rozpraszacze”
Eksperyment ten wykazał też, że kreatywni ludzie bardziej angażowali się w swoje myśli, kiedy byli pozostawieni sami sobie i nie mieli rozpraszaczy, takich jak telefon komórkowy i Internet.
– Kreatywni ludzie oceniali siebie jako mniej znudzonych, nawet przez te 10 minut. Wypowiadali też ogólnie więcej słów, co wskazywało, że ich myśli były bardziej skłonne do swobodnego poruszania się – powiedziała Andrews-Hanna.
Wstępne ustalenia naukowców zostały rozszerzone w kontekście znacznie dłuższego okresu – pandemii COVID-19. Wiele osób częściej przebywało wtedy sam na sam ze swoimi myślami.
W drugim eksperymencie wzięło udział ponad 2600 dorosłych osób. Uczestnicy musieli odpowiedzieć na pytania za pośrednictwem aplikacji na smartfony o nazwie Mind Window, opracowanej przez Andrews-Hannę i jej studenta Erica Andrewsa. Uczestnicy określający się jako kreatywni zgłosili, że mniej się nudzili podczas pandemii.
– W miarę jak stajemy się coraz bardziej przepracowani, nadmiernie zaplanowani i uzależnieni od naszych urządzeń cyfrowych, myślę, że musimy wykonać lepszą pracę w naszych domach, miejscach pracy i szkołach, aby kultywować czas na relaks z naszymi myślami – powiedziała Andrews-Hanna.
Naukowcy kontynuują swoją pracę, korzystając z aplikacji Mind Window i zachęcają ludzi do pobierania i korzystania z niej. Ma to im pomóc zrozumieć, w jaki sposób ludzie na całym świecie myślą w swoim codziennym życiu.
– Zrozumienie, dlaczego różni ludzie myślą w taki, a nie inny sposób, może prowadzić do obiecujących działań mających na celu poprawę zdrowia i samopoczucia – powiedział Andrews-Hanna.
Źródło:
Creative Minds at Rest: Creative Individuals are More Associative and Engaged with Their Idle Thoughts Creativity Research Journal