Spis treści
Niepokojące dane dotyczące profilaktyki raka piersi
Według najnowszego badania Santander Consumer Bank co trzecia Polka w wieku 18-35 lat nigdy nie wykonała badania ultrasonograficznego (USG) piersi, a jedynie 18 proc. kobiet w tym wieku decyduje się na regularne coroczne badania.
Wśród pań, które przeprowadzają USG piersi co najmniej raz w roku, dominują kobiety w wieku 30-35 lat (24 proc.), posiadające wyższe wykształcenie (28 proc.) i zarabiające powyżej 5000 zł netto miesięcznie (29 proc.). Co więcej, badanie wykazało, że 22 proc. kobiet przed 36. rokiem życia wykonuje USG piersi raz na 2-3 lata.
Czytaj: Jakie są pierwsze objawy raka piersi?
Jak podkreśla Magdalena Grzelak, rzecznik prasowy Santander Consumer Banku, „według naszego badania już co trzecia ankietowana w wieku 18-35 lat jeszcze nigdy nie wykonywała USG piersi. Wśród nich najwięcej było najmłodszych pań od 18. do 24. roku życia, z wykształceniem podstawowym lub zawodowym i zarobkami do 2000 zł netto”.
„Nie boli? Nie badam piersi”. Brak świadomości i bariery finansowe przed USG
Badanie Santander Consumer Banku ujawnia również powody, dla których kobiety nie decydują się na regularne USG piersi. Najczęściej ankietowane wskazywały na brak dolegliwości bólowych (47 proc.), co wskazuje na duży brak świadomości na temat przebiegu raka piersi. Tę odpowiedź wskazało aż 51 proc. respondentek w wieku 18-24 lat, 45 proc. w przedziale 24-29 lat i 46 proc. między 30-35 lat.
Sprawdź: Masz „gęste piersi”? To większe ryzyko raka
Wśród kobiet, które nigdy nie wykonały USG piersi lub robią to rzadziej niż raz w roku, 28 proc. twierdziło, że na badanie zniechęca je długa kolejka w NFZ oraz nie stać ich na prywatną wizytę. Z tego powodu nie decydują się na badanie zwłaszcza ankietowane z metropolii (37 proc.). „Nie mam na to czasu” – odpowiedziało 23 proc. ankietowanych, najczęściej były to 18-24 latki (26 proc.) i najlepiej zarabiające od 5000 zł netto w górę (28 proc.).
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. w reprezentacyjnej grupie 1000 osób. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-35 lat z Polski.
Źródło: