Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: Co z urlopem wypoczynkowym i jak będzie wyglądał powrót do pracy?

Sandra Rybińska
Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: w skutek epidemii koronawirusa życie zawodowe wielu z nas uległo zmianie. Warto zatem wiedzieć, do czego jesteśmy zobowiązani jako pracownicy, a czego możemy się domagać od pracodawcy w nietypowej sytuacji.
Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: w skutek epidemii koronawirusa życie zawodowe wielu z nas uległo zmianie. Warto zatem wiedzieć, do czego jesteśmy zobowiązani jako pracownicy, a czego możemy się domagać od pracodawcy w nietypowej sytuacji. Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: w skutek epidemii koronawirusa życie zawodowe wielu z nas uległo zmianie. Warto zatem wiedzieć, do czego jesteśmy zobowiązani jako pracownicy, a czego możemy się domagać od pracodawcy w nietypowej sytuacji. Poniżej znajdziecie odpowiedzi na najważniejsze zagadnienia, m.in. te dotyczące urlopu oraz pracy zdalnej w dobie koronawirusa.

Urlop na koronawirus: Jak wygląda wykorzystanie urlopu wypoczynkowego w trakcie epidemii?

Sezon urlopowy zbliża się wielkimi krokami, więc coraz więcej pracowników zadaje sobie pytanie, jak wygląda korzystanie z urlopu wypoczynkowego w dobie koronawirusa. Zgodnie z art. 161 Kodeksu Pracy, pracodawca jest zobowiązany udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów (art. 163 § 1 Kodeksu pracy). Plan taki ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.
Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wyraziła na to zgodę. Dotyczy to także pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem, biorąc pod uwagę wniosek pracownika i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

Czy pracodawca może wysłać pracownika bez jego zgody na urlop?

Natomiast w przypadku zaległego urlopu wypoczynkowego, który nie został wykorzystany do 30 września następnego roku kalendarzowego, pracodawca ma prawo wysłać pracownika na zaległy urlop - nawet bez jego zgody – także np. w okresie zagrożenia koronawirusem.

Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: w skutek epidemii koronawirusa życie zawodowe wielu z nas uległo zmianie. Warto zatem wiedzieć, do czego jesteśmy zobowiązani jako pracownicy, a czego możemy się domagać od pracodawcy w nietypowej sytuacji.

Prawa i obowiązki pracownika podczas pandemii: Co z urlopem ...

Praca zdalna w dobie koronawirusa. Jakie obowiązki ma pracownik?

Praca zdalna, czyli praca świadczona poza miejscem jej stałego wykonania, dla wielu pracowników jest obecnie normą. Co należy o niej wiedzieć?

  • Pracodawca może (ale nie musi) nakazać swoim pracownikom przejście na system zdalny, a pracownik nie może odmówić.
  • Przepisy nie mówią jednak o formie, w jakiej ma nastąpić to polecenie, dlatego pracownik powinien przyjąć każdą z nich - zarówno telefoniczną, ustną jak i e-mailową.
  • Istotne jest również to, że pracodawca może powierzyć wykonywanie pracy zdalnej także w innym miejscu niż dom pracownika.

Co istotne, ustawa nie definiuje jednak szczegółów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej. Do ustalenia pomiędzy pracodawcą i podwładnymi są: dokumentacja pracy zdalnej oraz kwestie związane np. z potwierdzaniem obecności w pracy. Natomiast godziny rozpoczynania i kończenia pracy przez pracownika powinny być takie same jak dotychczas, tj. wynikające z obowiązujących u pracodawcy przepisów wewnątrzzakładowych (np. regulaminu pracy).

Home office daje Ci już popalić? Nie tylko Tobie... Te memy ...

Zamknięte zakłady pracy przez koronawirusa. Jakie prawa mają pracownicy, czy należy im się wypłata?

A co w przypadku, gdy nie możemy pracować zdalnie albo zakład, w którym pracujemy został zamknięty? Jak tłumaczy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w takim przypadku, pracownikom nadal przysługuje mu wynagrodzenie. Oczywiście pod warunkiem, że pracownik gotów jest do dalszego wykonywania pracy. Kwestię tę szczegółowo reguluje art. 81 § 1 Kodeksu pracy, który mówi, że pracownikowi przysługuje wynagrodzenie:

  • wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną (dotyczy to pracowników wynagradzanych w stałej stawce godzinowej, np. 20 zł za godzinę lub w stałej stawce miesięcznej, np. 4 tys. zł miesięcznie - ci pracownicy także w czasie przestoju otrzymają te stawki wynagrodzenia),
  • a jeżeli wspomniany składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - pracownikowi przysługuje 60 proc. wynagrodzenia (dotyczy to m.in. pracowników, którzy otrzymują wynagrodzenie akordowe lub prowizyjne, czyli wynagrodzenie określone jako stawka np. za ilość wytworzonych produktów bądź określony procent przychodu/dochodu/zysku).

W powyższych oraz pozostałych przypadkach wynagrodzenie nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Powrót do pracy w czasie epidemii koronawirusa: Jakie środki musi zapewnić pracodawca?

W sytuacji rozprzestrzeniania się koronawirusa, zakład pracy ma obowiązek zapewnić osobom zatrudnionym – niezależnie od podstawy zatrudnienia – rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.

  • Ponadto pracodawca ma obowiązek takiego zorganizowania miejsca pracy, żeby odległość pomiędzy stanowiskami pracy wynosiła co najmniej 1,5 metra.
  • Pracodawca może zastosować również inne środki bezpieczeństwa, które powinny być dostosowane do rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy i powinny uwzględniać stopień narażenia pracownika na zagrożenie.

Rekomenduje się, aby pracodawca wydał odpowiednie zalecenia skierowane do pracowników wskazujące sposób postępowania w sytuacji zagrożenia wirusem SARS-CoV-2 (dotyczący między innymi kontaktów z pracownikami, klientami czy konieczności unikania skupisk ludzkich) oparty na ogólnych zaleceniach Ministra Zdrowia w tej sprawie.

Państwowa Inspekcja Pracy opublikowała komunikat skierowany do pracodawców, przedsiębiorców i innych osób, które organizują pracę innym. Znajdują się w nim zalecenia dotyczące bezpiecznego wznawiania działalności gospodarczej i powrotu do normalnego funkcjonowania zakładu pracy. O co powinien zadbać pracodawca, by powrót do pracy był bezpieczny dla pracowników, kiedy pandemia koronawirusa jeszcze nie wygasła?

Wracasz do pracy? O to powinien zadbać twój pracodawca: 26.0...

Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek poinformować swoich pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami - także tymi, związanymi z epidemią koronawirusa. Ważny jest zatem przepływ informacji pomiędzy pracodawcą a pracownikami w celu udzielania im bieżących wskazówek dotyczących zachowania się w miejscu pracy w zmienionych okolicznościach spowodowanych zagrożeniem koronawirusem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia