Spis treści
Wspólny projekt MEiN i MZ: nowe standardy kształcenia
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia zakończyły wspólne działania ukierunkowane na sfinalizowanie prac nad nowelizacją rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania następujących zawodów:
- zawodu lekarza,
- lekarza dentysty,
- farmaceuty,
- pielęgniarki,
- położnej,
- diagnosty laboratoryjnego,
- fizjoterapeuty i ratownika medycznego w części dotyczącej zawodu lekarza i lekarza dentysty.
Jak podało MEiN, uzgodnione przez ministrów kwestie zostały uznane za szczególnie istotne z punktu widzenia dbałości o możliwie najwyższą jakość kształcenia oraz spełniające oczekiwania środowiska studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego.
Od kiedy nowe zasady dla studentów kierunków lekarskich?
Podpisanie rozporządzenia przez ministra edukacji i nauki w porozumieniu z ministrem zdrowia nastąpi najpóźniej do 29 września br., a znowelizowane standardy będą obowiązywały od roku akademickiego 2024/2025.
Nowy standard kształcenia lekarzy. Co się zmieni?
W nowym standardzie kształcenia wskazano na obowiązkowy egzamin standaryzowany (OSCE) na VI roku studiów na kierunku lekarskim i V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
Ponadto ćwiczenia w warunkach klinicznych w trakcie VI roku studiów na kierunku lekarskim oraz V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym prowadzone będę w grupach studentów nie większych niż 5-osobowych, w przypadku kierunku lekarskiego w wyjątkowych okolicznościach (powodujących brak możliwości zorganizowania grup tej liczebności) grupy w trakcie ćwiczeń mogą być nie większe niż 8-osobowe.
Co najmniej 5 proc. łącznej liczby godzin zajęć w całym cyklu kształcenia, z wyłączeniem praktyk zawodowych, prowadzona ma być w symulowanych warunkach klinicznych, ponadto niektóre umiejętności praktyczne opisane efektami uczenia się w grupie zajęć H (nauczanie praktyczne na VI roku studiów na kierunku lekarskim i na V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym) mogą zostać nabyte w ramach zajęć prowadzonych w symulowanych warunkach klinicznych, jednak w wymiarze nie większym niż 10 proc. liczby godzin tych zajęć.
Kształcenie umożliwiające osiągnięcie efektów uczenia się w zakresie komunikowania się z pacjentem oraz współpracy i komunikowania się w zespole będzie prowadzone przez nauczycieli akademickich lub inne osoby, które posiadają wykształcenie z zakresu komunikacji medycznej lub ukończyły szkolenie z zakresu komunikacji medycznej, lub posiadają co najmniej pięcioletnie doświadczenie w nauczaniu komunikacji medycznej.
Zmianie ma ulec liczba godzin zajęć przeznaczonych na uzyskanie efektów uczenia się w standardzie przygotowującym do wykonywania zawodu lekarza. Będzie ona wynosiła odpowiednio:
- 270 dla nauk morfologicznych,
- 465 dla naukowych podstaw medycyny,
- 525 dla nauk przedklinicznych,
- 240 dla nauk behawioralnych i społecznych z elementami profesjonalizmu i komunikacji, z uwzględnieniem idei humanizmu w medycynie,
- 1120 dla nauk klinicznych niezabiegowych,
- 940 dla nauk klinicznych zabiegowych,
- 90 dla prawnych i organizacyjnych aspektów medycyny,
- 900 dla praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów,
- 600 dla praktyk zawodowych.
Źródło: