Koronawirus: teleporady, e-recepty i e-zwolnienia
Walka z nowym koronawirusem wymusiła zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu placówek medycznych. Od 12 marca, czyli od dnia zawieszenia działania instytucji oświatowych i znacznego ograniczenia handlu, usługi medyczne oferowane są w formie teleporad lub porad online. Teleporady są to telefoniczne konsultacje z wybranym specjalistą, które można odbyć bez wychodzenia z domu. Porady online to możliwość komunikacji z lekarzem za pomocą czata.
Obie formy kontaktu ze specjalistą stanowią ogromne ułatwienie dla osób, które potrzebują skorzystać z porady lekarskiej, omówienia wyników badań, wystawienia kolejnej recepty na stale zażywane leki lub wystawienia zwolnienia lekarskiego (L4). Teleporady to rozwiązanie pozwalające uniknąć bezpośredniego kontaktu pacjentów między sobą, a także z lekarzem i innymi pracownikami przychodni lekarskich.
Umówienie telekonsultacji to nic skomplikowanego. Należy skontaktować się telefonicznie z wybraną placówką i ustalić termin (dzień oraz godzinę) porady z wybranym lekarzem. O ustalonej porze lekarz zadzwoni do pacjenta i w ten sposób odbędzie się konsultacja. Przed teleporadą pacjent ma możliwość internetowego przesłania lekarzowi plików z wynikami ostatnich badań wymagających omówienia, historię swojej choroby, a także ewentualne zdjęcia. Lekarz może wystawić pacjentowi e-recepty niezbędne do wykupienia leków, skierowanie do innego specjalisty, a także zwolnienie lekarskie do pracy. Dokumenty można pobrać ze strony internetowej placówki po zalogowaniu się na swoje konto.
Pacjenci, którzy mają wizyty umówione po 12 marca, powinni zostać poinformowani przez działające placówki o możliwości odbycia teleporady. Niektóre przychodnie mogą nie funkcjonować, dlatego wcześniej warto upewnić się, czy dany punkt nie został czasowo zamknięty. Wizyty osobiste w poradniach zdrowotnych są wskazane tylko wtedy, gdy porada telefoniczna jest niewystarczającą formą pomocy dla pacjenta. Dotyczy to np. wizyt u ginekologa, laryngologa.
„Dzięki zdalnemu kontaktowi pacjenta ze swoim lekarzem, znacznie ograniczamy możliwość rozprzestrzeniania się koronawirusa. Teleporada zwiększa bezpieczeństwo pacjentów i personelu medycznego i jednocześnie jest traktowana na równi z wizytą w gabinecie lekarskim" – zaznacza Adam Niedzielski, prezes NFZ.
Bezpłatne porady przez telefon realizowane są w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wykaz placówek w każdym województwie dostępny jest na stronie: Teleporady dotyczące koronawirusa w przychodniach. Teleporad udzielają również placówki: POLMED, LUXMED i MEDICOVER.
Koronawirus: zasady bezpiecznej wizyty w poradni
Wizyty osobiste w placówkach zdrowia są polecane wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Jeżeli istnieje potrzeba skorzystania z takiej wizyty, trzeba wiedzieć, jakie zasady bezpieczeństwa wdrożyć, aby nie ryzykować własnego zdrowia, ani zdrowia innych osób. Trzeba pamiętać, że chory lekarz nie będzie mógł leczyć innych osób. Idąc więc do placówki ochrony zdrowia, należy zadbać o siebie i innych.
Na wizytę u specjalisty umówioną na konkretny dzień i określoną godzinę, należy przyjść bez osoby towarzyszącej, maksymalnie 10 minut przed spotkaniem z lekarzem. Ograniczy to możliwość kontaktu z innymi pacjentami, którzy korzystają z wizyt, a także wyklucza możliwość długiego oczekiwania w poczekalni. Obowiązkowa jest maseczka na twarzy.
Po wejściu do placówki należy udać się do rejestracji z zachowaniem bezpiecznej odległość ok. 1,5 metra zarówno między recepcjonistką oraz ewentualnymi innymi obecnymi w placówce. Przed wizytą należy wypełnić krótką zawierającą trzy pytania ankietę:
- czy w ostatnich 14 dniach przebywano na terenach o wysokim ryzyku zakażenia koronawirusem,
- czy w ostatnich 14 dnia mieliśmy kontakt z osobą, u której zdiagnozowano COVID-19, lub jest o to podejrzana (np. przebywa na kwarantannie z powodu powrotu do kraju),
- czy występują takie objawy jak gorączka, duszności i kaszel.
Po wypełnieniu dokumentu recepcjonistka lub pielęgniarka zmierzy temperaturę ciała. Jeżeli ciepłota ciała nie wskazuje na stan podgorączkowy lub gorączkę, a ankieta została zaakceptowana, pacjent może odbyć wizytę lekarską. Gdy konsultacja jest płatna, preferowaną formą płatności jest karta płatnicza. Po zarejestrowaniu się należy zdjąć ubranie wierzchnie i powiesić je na wieszaku.
Dobrze mieć przy sobie preparat dezynfekcyjny, aby móc oczyścić dłonie po wejściu do placówki zdrowia i po opuszczeniu jej po wizycie. Umyć ręce można również w toalecie, lub korzystając z płynów do dezynfekcji, które znajdują się w placówce. Po umyciu rąk wskazanie jest ograniczenie dotykania wszystkich powierzchni w placówce. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka zakażenia zarazkami znajdującymi się na ich powierzchni, oraz przeniesienia tych znajdujących się na dłoniach na dotykane powierzchnie.
Jeżeli w poczekalni znajdują się inni chorzy, należy zachować bezpieczną odległość ok. 1 metra od innych osób, ale rozmowy z pacjentami nie jest zakazane. Jeżeli zdarzy się potrzeba kichnięcia, należy kichnąć w rękaw, zgięcie łokcia lub jednorazową chusteczkę higieniczną, a następnie wyrzucić ją do kosza na odpady.