Spis treści
Odwołaj wizytę, jeśli nie możesz się stawić. To mały gest, który wiele zmienia
Długie kolejki do lekarzy to codzienność polskich pacjentów, a jednym z powodów, dla których trudno je skrócić, jest wciąż duża liczba nieodwołanych wizyt. Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia za 2024 rok tylko w ramach 40 monitorowanych świadczeń nie odwołano ponad 1,36 miliona wizyt. To mnóstwo niewykorzystanych terminów, które mogłyby posłużyć pacjentom oczekującym na pomoc.
Do połowy 2025 r. pacjenci nie odwołali 773 tys. zaplanowanych wizyt lekarskich - poinformował prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Filip Nowak podczas inauguracji IV edycji kampanii „Odwołuję, nie blokuję”. - Oznacza to 773 tysiące osób, które mogły skorzystać z porady specjalisty, a niestety się to nie udało. Nieodwołana wizyta to stracona szansa na pomoc dla innego pacjenta. Z drugiej strony to ogromna odpowiedzialność po stronie placówek medycznych, które powinny zapewnić skuteczny kanał komunikacji z pacjentem i umożliwić odwołanie wizyty — podkreślił Filip Nowak.
Podczas konferencji inaugurującej IV edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE, Strona Zdrowia postanowiła zapytać organizatora kampanii, Pawła Walickiego, dlaczego tak ważne jest, by pacjenci informowali placówki medyczne o swojej nieobecności i odwoływali wizyty, na które nie mogą się stawić.
– Najważniejszy powód to jest troska o innych, która kiedyś wróci. Odpowiedzialność społeczna, która pozwala nam myśleć szeroko na temat tego, że jesteśmy w stanie zmieniać rzeczywistość wokół siebie, poprzez swoje własne działania, jest absolutnie czymś magicznym. Odwołana wizyta, z odpowiednim wyprzedzeniem (min. 24 godziny), daje szansę drugiemu pacjentowi na skorzystanie z systemu opieki zdrowotnej. Przy tej słabej dostępności do lekarzy, a mamy bardzo słabe wskaźniki na tle Europy, odblokowanie tego niepotrzebnie zmarnowanego miejsca, w momencie, kiedy nie mogę się zgłosić, jest po prostu wykazaniem troski o drugą osobę – powiedział Paweł Walicki, organizator kampanii i prezes centrum medycznego CMP.
Rzecznik praw pacjenta z ważnym apelem do kierowników placówek medycznych
Nie brakuje pacjentów, którzy chcieliby odwołać wizytę lekarską, ale mimo wielu prób nie są w stanie dodzwonić się do rejestracji przychodni czy szpitala. Zajęte linie telefoniczne, brak odpowiedzi lub ograniczone godziny pracy rejestracji sprawiają, że dobre chęci często nie wystarczają. Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, wystosował ważny apel nie tylko do pacjentów, ale i przedstawicieli placówek medycznych.
– Myślmy o tym i korzystajmy z tych możliwości, aby odwołać zaplanowaną wizytę, jeżeli nie możemy z niej skorzystać. Odwołamy tę wizytę i ktoś inny skorzysta (…) Ta kampania swój apel kieruje również do kierowników wszystkich placówek medycznych. Szanowni zarządzający. Powinniście zrobić wszystko, aby umożliwić pacjentom realną możliwość odwołania wizyty. Zróbcie wszystko, aby ten system ochrony zdrowia jak najlepiej odpowiadał na potrzeby pacjentów. Jedną z tych możliwości jest faktyczne zapewnienie, żeby pacjent mógł się dodzwonić i odwołać wizytę, by pacjent mógł w łatwy sposób odwołać tę wizytę SMS-em, e-mailem czy innym kanałem komunikacji. – przyznał Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta podczas swojego wystąpienia na konferencji inaugurującej IV edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE.








