Spis treści
Łatwiejszy początek leczenia chorób przewlekłych
Leczenie chorób przewlekłych to wyzwanie nie tylko dla specjalisty, ale przede wszystkim dla pacjenta. Szczególne trudności może napotkać w przypadku włączenia do terapii nowego leku. Aby pomóc takim osobom, Naczelna Izba Aptekarska (NIA) przygotowała usługę o nazwie „Nowy Lek”. Jej zasady opracował zespół ekspertów Zespołu ds. Standaryzacji Opieki Farmaceutycznej we współpracy z autorytetami i instytucjami ochrony zdrowia.
Do założeń nowej usługi farmaceutycznej, o której poinformowała pod koniec lutego prezes NIA Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, należy trzyetapowa konsultacja farmaceuty z pacjentem w sprawie zażywania nowego leku w pierwszym miesiącu jego stosowania.
Co ważne, nie ma limitu udzielanych świadczeń. Oznacza to, że pacjent może skorzystać z usługi „Nowy Lek” za każdym razem, kiedy rozpoczyna terapię nowym lekiem.
Konsultacja z farmaceutą obejmuje trzy spotkania, z czego dwa mogą być przeprowadzone w sposób zdalny:
- spotkanie wstępne,
- spotkanie interwencyjne
- spotkanie kontrolne.
Jak zauważyła Piotrowska-Rutkowska, dzięki wprowadzeniu przepisów prawnych umożliwiających m.in. prowadzenie opieki farmaceutycznej na rzecz pacjentów, zawód farmaceuty ulega głębokim i oczekiwanym przemianom.
Zobacz też:
Kto może skorzystać z usługi „Nowy Lek”?
Z usługi „Nowy Lek” mogą skorzystać ci pacjenci, którzy otrzymali od lekarza receptę na nowy lek, to jest zlecony im po raz pierwszy, stosowany w terapii choroby przewlekłej. Takim schorzeniem jest m.in. nadciśnienie tętnicze krwi, cukrzyca typu 2, padaczka, jaskra, astma oskrzelowa. Konsultacje nie są obowiązkowe, jednak warto z nich skorzystać.
– Celem usługi jest [...] dostarczenie pacjentowi informacji na temat nowo wdrażanej farmakoterapii, ocena stopnia stosowania się do zaleceń terapeutycznych, a przede wszystkim wsparcie w realizacji tych zaleceń – podkreśliła dr Magdalena Jasińska-Stroschein z Katedry Biofarmacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – Tak regularnie powtarzane wizyty w stosunkowo krótkim czasie, bo realizacja usługi to 30 dni od wykupienia leku, pozwalają zmotywować pacjenta do tego, by rozpoczął terapię nowym lekiem, a następnie zachęcić go do wytrwania w długotrwałym nieraz procesie terapeutycznym.
Spotkania z farmaceutą to czas m.in. na to, aby rozpatrzyć obawy pacjenta przed działaniami niepożądanymi danego leku. „Wszystko po to, aby poszerzyć wiedzę pacjenta na temat działania leku i zasadności jego stosowania” – podkreśliła dr Jasińska-Stroschein.
– To jest ogromny krok naprzód i przełamanie pewnego stereotypu historycznego: uznanie faktu, że tak naprawdę nikt już nie leczy sam. Lekarz nie jest sam na sam z pacjentem. Niezwykle paternalistyczny model w stylu: ja lekarz wiem wszystko, zbieram wywiad, zlecam i reszta ma to wykonać, zmienia się na bardziej partnerski, na pracę zespołową, gdzie każdy ma swoją rolę – powiedział dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. dr hab. n. med. Ryszard Gellert.
(PAP)
Agata Zbieg
agz/ joz/ arz
Miej ciśnienie pod kontrolą
Źródło: