Ile razy słyszeliśmy, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”? Niestety, wciąż zbyt rzadko stosujemy tę zasadę w praktyce. Wielu Polaków unika badań kontrolnych, a do lekarza idziemy dopiero wtedy, gdy zaczynamy odczuwać dolegliwości. W przypadku nowotworów to często zbyt późno.
Właśnie dlatego rusza kolejna odsłona kampanii „Servier-Wyłącz Raka”, która ma przekonać nas, że profilaktyka to najlepsza broń w walce z nowotworami. Szczególną uwagę zwraca na raka jelita grubego – podstępnego przeciwnika, który przez lata może nie dawać żadnych objawów. Budowanie świadomość raka jelita grubego, czynników ryzyka jego rozwoju objawów i jego profilaktyki jest kluczowe dla zminimalizowania ryzyka zachorowania na tą niebezpieczną chorobę i stanowi to główna idę akcji.
Wczesne wykrycie choroby oznacza niemal stuprocentową szansę na jej pokonanie. Nadchodząca wiosna to idealny moment, by zrobić coś dla swojego zdrowia. Regularne badania to prosty krok, który może uratować życie – warto go zrobić, zanim będzie za późno.
Rak jelita grubego – cichy zabójca
Jak podaje Narodowy Instytut Onkologii, każdego dnia w Polsce ponad 50 osób słyszy diagnozę raka jelita grubego. Każdego roku choroba ta dotyka blisko 20 tysięcy osób. Niestety, dla wielu pacjentów jest już za późno na skuteczne leczenie – według danych Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego co roku z tego powodu umiera około 12 tysięcy osób. Eksperci podkreślają, że rak jelita grubego może rozwijać się nawet 10 lat bez żadnych objawów. To oznacza, że wielu chorych zgłasza się do lekarza dopiero w zaawansowanym stadium choroby, kiedy leczenie jest znacznie trudniejsze. Tymczasem, jak wynika z raportu Ministerstwa Zdrowia, wcześnie wykryty nowotwór jest w 90% przypadków całkowicie wyleczalny.
Profilaktyka, która może uratować życie
„Nie miałam pojęcia, że jedno badanie może uchronić mnie przed rakiem” – mówi 45-letnia Magdalena, która dopiero niedawno dowiedziała się, że kolonoskopia może skutecznie wykluczyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego. Jak przyznaje, wcześniej nie myślała o profilaktyce, bo wydawało jej się, że nowotwory pojawiają się nagle i są kwestią przypadku.
Brak powszechnej wiedzy na temat badań profilaktycznych to wciąż duży problem. Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że wykonując kolonoskopię raz na 10 lat, mogą prawie całkowicie wyeliminować ryzyko zachorowania – podkreśla Ewa Ciepalowicz z Servier Polska, firmy realizującej kampanię społeczno-edukacyjną „Servier-Wyłącz Raka”. Dlatego podejmujemy działania, aby w prosty i przystępny sposób przekazać tę wiedzę Polakom. Profilaktyka jest naprawdę skuteczna – trzeba tylko wiedzieć, że warto z niej skorzystać – dodaje. Organizatorka kampanii zwraca też uwagę, że dobra edukacja powinna odpowiadać na wszystkie nasze wątpliwości, obalać mity i stereotypy.
Wiele osób wciąż uważa, że jeśli nic ich nie boli, to nie muszą się badać. Inni boją się, że kolonoskopia jest bolesna lub krępująca. Tymczasem to szybkie i bezpieczne badanie, które może uratować życie – tłumaczy Ciepałowicz. Właśnie dlatego obecna edycja kampanii „Servier-Wyłącz Raka” ma na celu nie tylko uświadamianie, ale też rozwiewanie wszelkich obaw, jakie towarzyszą badaniom profilaktycznym.
Tegoroczna edycja kampanii „Servier-Wyłącz Raka” stawia na siłę przekazu i nowoczesne sposoby dotarcia do społeczeństwa. W jej działania zaangażowali się znani i cenieni lekarze, eksperci oraz ambasadorzy, którzy swoim przykładem pokazują, że nie ma się czego bać. Chcą udowodnić, że profilaktyka to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim szansa na zdrowe i długie życie. Aby jeszcze skuteczniej przekonać Polaków do badań profilaktycznych, zmiany stylu życia, wdrożenia zdrowych nawyków i włączenia aktywności fizycznej w codzienne funkcjonowanie, twórcy kampanii przygotowali bogate materiały edukacyjne, które w najbliższych tygodniach pojawią się w przestrzeni publicznej – zarówno w prasie, Internecie, jak i w największych miastach. Treści te mają na celu przełamywanie mitów i stereotypów, związanych z kolonoskopią.
Chcemy, aby każdy mógł dowiedzieć się, jak ważna jest profilaktyka, i podjął decyzję o badaniu, zanim będzie za późno
– podkreślają organizatorzy kampanii.
Od 2017 roku firma Servier Polska konsekwentnie realizuje misję podnoszenia świadomości zdrowotnej. Kampania „Servier-Wyłącz Raka” nie tylko edukuje, ale przede wszystkim motywuje do działania. Dzięki zaangażowaniu autorytetów i szeroko zakrojonej komunikacji, Polacy mają szansę przekonać się, że dbanie o zdrowie nie musi być trudne – wystarczy jeden krok, by zadbać o siebie i swoich bliskich.
Dowiedz się więcej na: www.wylaczraka.pl