Walka z koronawirusem w Polsce: Nowe obostrzenia weszły już w życie
Z początkiem kwietnia w życie weszły kolejne ograniczenia mające na celu walkę z koronawirusem w Polsce. Obok tych
dotyczących np. zamknięcia salonów kosmetycznych i fryzjerskich czy zakazu korzystania z parków, dyskusję wzbudziły obostrzenia dotyczące funkcjonowania sklepów.
Do każdego sklepu (zarówno małego, jak i wielkopowierzchniowego), a także do każdego lokalu usługowego może wejść maksymalnie tyle osób, ile wynosi iloczyn liczby wszystkich kas i liczby 3. - czytamy na rządowej stronie.
Oznacza to, że jeśli np. w sklepie jest 5 kas, to w jednym momencie na terenie sklepu może przebywać 15 klientów.
Kolejne kroki w walce z koronawirusem. Co wolno, a czego nie wolno?
Sklepy mają zapewnić wszystkim klientom jednorazowe rękawiczki
Zmiany dotyczą również funkcjonowania sklepów budowlanych, które w myśl wprowadzonych zmian, będą zamknięte w weekendy. Dodatkowo, od 2 kwietnia na sklepy nakłada się obowiązek dostosowania do ostrzejszych zasad bezpieczeństwa.
Wszyscy klienci, od czwartku (2 kwietnia) muszą robić zakupy w jednorazowych rękawiczkach.
Ograniczenia w liczbie klientów w sklepach, obowiązek używania jednorazowych rękawiczek. Efekt? Ogromne kolejki i apel Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji
Obostrzenia wprowadzone przez rząd spotkały się z niezadowoleniem ze strony firm handlowych zrzeszonych w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Wprowadzone obecnie obostrzenia zmniejszyły przepustowość handlu, przez co ograniczyły dostęp obywateli do niezbędnych produktów. Przed sklepami tworzą się kolejki, które same w sobie stwarzają zagrożenie dla rozprzestrzeniania się wirusa. - alarmuje Renata Juszkiewicz, Prezes POHiD.
Organizacja równocześnie apeluje o modyfikację przepisów tak, aby dostosować je do realiów rynku, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stały dostęp obywateli do niezbędnych produktów.
Zmiany dotyczące godzin dla seniorów i używania rękawiczek jednorazowych
Wśród postulatów POHiD pojawiły się te dotyczące m.in. obowiązku zapewnienia klientom rękawiczek jednorazowych, godzin dla seniorów, a także limitu klientów.
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji chce, aby:
- Zakupy dla seniorów obejmowały pierwsze dwie godziny po otwarciu sklepu,
- zmieniono limit klientów, którzy mogą przebywać w sklepie. W placówce handlowej o powierzchni do 100 m2 – 3 osoby na jedno stanowisko kasowe, a w placówkach powyżej 100 m2 – 1 osoba na minimum 15 m2,
- rząd zapewnił o nieprzerwanych dostaw środków ochrony osobistej dla konsumentów, w postaci jednorazowych rękawiczek, masek, płynu do dezynfekcji, w cenach nieodbiegających od rynkowych – obecnie są one niedostępne na rynku. Rękawiczki jednorazowe dla klientów powinny być wprowadzone jako alternatywa dla żeli antybakteryjnych, nie zaś jako wymóg. W przypadku niedoborów jednorazowych rękawiczek możliwość zamiennego stosowania małych, plastikowych torebek.
Postulaty Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w sprawie nowych ograniczeń