Spis treści
Sezon na infekcje w pełni
Trwa sezon grypowy, którego szczyt jest już wprawdzie za nami, ponieważ zwykle przypada on na przełom roku, a obecnie spada liczba osób chorych na grypę, a także hospitalizowanych z jej powodu. Jak informuje minister zdrowia Adam Niedzielski „W ubiegłym tygodniu odnotowaliśmy o ponad 50 tys. infekcji grypowych mniej niż tydzień wcześniej”:
Jednak mimo to eksperci zapowiadają drugą falę epidemii grypy w lutym. W tym roku w okresie jesienno-zimowym oprócz grypy mamy także do czynienia ze zwiększoną liczbą zachorowań na COVID-19 i RSV. Duża liczba pacjentów zmagających się z chorobami zakaźnymi sprawia, że przychodnie są przepełnione. Trudno jest się dostać na wizytę do lekarza POZ czy do pediatry oraz otrzymać pomoc medyczną i leki. W takim przypadku Ministerstwo Zdrowia zaleca skorzystanie z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu.
Czym jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu umożliwia uzyskanie pomocy lekarza lub pielęgniarki, a także położnej w formie teleporady w sytuacji nagłego zachorowania lub pogorszenia stanu zdrowia, jeśli nie ma objawów wskazujących na zagrożenie życia. Można z niej skorzystać poza godzinami pracy POZ, w nocy, w weekendy i święta.
Teleplatforma umożliwia uzyskanie:
- porady medycznej,
- e–recepty,
- e-skierowania na szczepienie przeciwko COVID -19,
- e–zwolnienia.
Należy jednak mieć na uwadze, że recepty wystawiane za pośrednictwem platformy są w 100 proc. płatne, nie ma więc możliwości skorzystania z refundacji leku. Ministerstwo Zdrowia zastrzega bowiem, że teleporady mają dotyczyć tylko sytuacji nagłych i nie służyć do wypisywania leków na choroby przewlekłe.
Jak skorzystać z porady poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu?
Z Teleplatformy skorzystasz dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełniając formularz dostępny na stronie Ministerstwa Zdrowia. Dzwoniąc na infolinię konsultant przeprowadzi wstępny wywiad medyczny oraz poprosi o imię, nazwisko i numer PESEL. Następnie uzyskasz poradę lekarza lub pielęgniarki. Natomiast po wypełnieniu formularza w ciągu 3 godzin skontaktuje się z tobą pielęgniarka lub lekarz.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Teleporada dostępna jest tylko poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia,
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Źródło:
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu gov.pl