Spis treści
Ruszyła kampania „Wymagaj Jakości” skierowana do pacjentów
Rzecznik Praw Pacjenta i dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia zainaugurowali w poniedziałek w Gdańsku kampanię społeczną skierowaną do pacjentów – „Wymagaj Jakości”.
– Ta kampania ma dać pacjentom jasny sygnał: musimy wymagać od ochrony zdrowia jakości. Szpitale i przychodnie muszą dawać swoim pacjentom najwyższą jakością usług – wskazała w wypowiedzi dla PAP dyrektor CMJ Agnieszka Pietraszewska-Macheta.
W ramach akcji, szpitale, które oferują pacjentom najwyższą jakość usług zyskają specjalne oznaczenia, które będą umieszczane w widocznym miejscu w szpitalu. W poniedziałek naklejkę z uniesionym do góry kciukiem przyklejono na drzwiach wejściowych do budynku Centrum Medycyny Nieinwazyjnej UCK.
Rocznie wpływa 100 tys. skarg na służbę zdrowia
– Każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa ok. 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności – mówił Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec.
Jak dodał, instytucja Rzecznika Praw Pacjenta, którą kieruje, obserwuje, że tych skarg jest dużo mniej w placówkach, które mają akredytację.
– Wszyscy, jako pacjenci, powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności – stwierdził Chmielowiec.
Podkreślił, że projekt „Wymagaj Jakości” ma stawiać „na jakość”, aby pacjenci wybierali najlepsze placówki i tym wyborem pokazywali, że nie tolerują tych placówek, które jakości nie stawiają jako najwyższy priorytet.
Kto może trafić na listę najlepszych placówek medycznych?
W rozmowie z PAP Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, że przy tworzeniu listy najlepszych placówek medycznych w Polsce będą brane pod uwagę m.in. te, które mają certyfikat akredytacji wstawiany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (takich placówek jest w Polsce 184 - stan na 4 grudnia 2023 r.).
– Drugie kryterium jest związane z liczbą skarg, które trafiają do nas, ze strony pacjentów. My możemy porównać listę skarg na przestrzeni już obecnie 15 lat funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta – mówił Chmielowiec.
Wskazał również na kryterium związane z procedurami rozpatrywania skarg.
– Sprawdzamy, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta, czyli ktoś, kto jest powoływany przez dyrektora danej placówki, ma niezależną pozycję w placówce i może obiektywnie rozpatrywać skargi i zażalenia zgłaszane przez pacjentów – podkreślił.
Jak dodał, będzie brane pod uwagę również to, jak dana placówka na przestrzeni lat reagowała na sygnały i zalecenia przesyłane przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Pacjenci muszą wymagać jakości od ochrony zdrowia
Agnieszka Pietraszewska-Macheta podkreśliła, że ta kampania ma dać pacjentom jasny sygnał, że muszą wymagać jakości od ochrony zdrowia.
– Szpitale i przychodnie muszą dawać swoim pacjentom najwyższą jakość usług – mówiła. – Centrum Monitorowania Jakości, którym kieruję, od blisko 30 lat zajmuje się jakością, prowadzi przeglądy akredytacyjne i na podstawie przeglądów wydaje certyfikaty dla placówek o najwyższej jakości realizowanych usług – zaznaczyła.
Jak dodała, na 900 szpitali w Polsce, tylko niecałe 200 ma certyfikat akredytacyjny. – Chcielibyśmy to zmienić – stwierdziła. Podkreśliła, że jest to narzędzie, dzięki któremu szpitale dążą do zwiększenia jakości. – Chcielibyśmy zachęcić pacjentów, aby wywierali presję na placówki i wymagali tej jakości – zaznaczyła Pietraszewska-Macheta.
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku jedną z najlepszych placówek w Polsce
Szefowa CMJ tłumaczyła, że inauguracja kampanii odbyła się w UCK, ponieważ jest to jedna z najlepszych placówek w Polsce.
– Wybraliśmy ten szpital, który ma najlepszą jakość, prowadzi pacjenta za rękę, dba o właściwą komunikację. Jest tą placówkę, gdzie powinniśmy przykleić nakleję – mówiła.
Zdaniem dyrektora Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku Jakuba Kraszewskiego, warto prowadzić działalność opierając się o pewne normy jakościowe.
– Warto dlatego, że tak jest po prostu lepiej dla pacjentów. Organizacja oparta o pewne zasady jakościowej jest organizacją działającą sprawniej – stwierdził.
Zauważył, że UCK jest największym szpitalem w woj. pomorskim i jednym z największych w Polsce.
– Namawiamy inne placówki, żeby nie bały się, podejmowały to wyzwanie jakościowe i rozwijały tę kulturę jakości, kulturę opartą o podejście propacjenckie – mówił Kraszewski.
Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, że lista szpitali jest na etapie opracowywania i niebawem znajdzie się na niej kilkanaście placówek z całej Polski.(PAP)
autorzy: Piotr Mirowicz, Katarzyna Lechowicz-Dyl
ktl/ itm/pm/ par/
Źródło: