Spis treści
Kim jest Rzecznik Praw Pacjenta i kiedy można się do niego zwrócić?
Każdy pacjent ma prawo do należytej ochrony zdrowia. Jeśli uważasz, że twoje prawa zostały naruszone przez lekarza, szpital lub przychodnię to możesz to zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta, do którego obowiązków należy dbanie o przestrzeganie tych praw oraz reagowanie w sytuacjach, gdy zostają one złamane.
Instytucja ta została powołana do życia w 2008 roku przez Sejm RP, który uchwalił ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Obecnie od 2017 roku Rzecznikiem Praw Pacjenta jest Bartłomiej Chmielowiec, który kieruje Biurem Praw Pacjenta mieszczącym się w Warszawie przy ul. Płockiej 11/13. Dodatkowo istnieją także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy pomagają pacjentom szpitali i placówek psychiatrycznych w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków.
Do zadań Rzecznika Praw Pacjenta należą także:
- kontrolowanie przestrzegania praw pacjenta w placówkach ochrony zdrowia,
- rozpatrywanie spraw oraz udzielanie odpowiedzi na skargi i pytania pacjentów,
- wskazywanie sposobu postępowania w przypadku naruszenia praw pacjenta,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających naruszenie uprawnień przez lekarzy lub placówki medyczne,
- interwencje w przychodniach i szpitalach,
- współpraca z innymi organami nadzoru, prokuratury czy kontroli państwowej w celu wyjaśnienia spraw dotyczących konkretnych przypadków.
Co można zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta?
Do Rzecznika Praw Pacjenta możesz się zgłosić w każdej sprawie związanej z naruszeniem praw pacjenta, które szczegółowo reguluje Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Są to więc na przykład takie sprawy jak:
- niewłaściwe traktowanie przez lekarza, pielęgniarkę czy inny personel medyczny,
- trudności z zapisaniem się do lekarza,
- odmówienie wykonania świadczenia,
- nie udzielenie pacjentowi lub osobie upoważnionej informacji o stanie zdrowia i leczeniu,
- problem z uzyskaniem kopii swojej dokumentacji medycznej,
- pobieranie opłat za świadczenia, które należą się bezpłatnie,
- popełnienie błędu medycznego,
- naruszenie prawa do godności i intymności pacjenta.
Jak można się skontaktować z Rzecznikiem Praw Pacjenta i jak zgłosić skargę?
Jeśli uważasz, że twoje prawa zostały złamane, zostałeś źle potraktowany, nie otrzymałeś należytej pomocy ze strony personelu medycznego w pierwszej kolejności możesz zadzwonić na infolinię, gdzie uzyskasz szybką i dokładną informację dotyczącą praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Dowiesz się także jakie dalsze kroki możesz podjąć, aby walczyć o swoje prawa.
Telefoniczna Informacja Pacjenta to wspólny numer telefonu Rzecznika Praw Pacjenta oraz Wojewódzkich Oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Aby się z nią skontaktować zadzwoń pod numer 800 190 590, który jest czynny od pn. do pt. w godz. 8:00–18:00.
Z Rzecznikiem Praw Pacjenta możesz skontaktować się również na kilka innych sposobów:
- napisać mail na adres kancelaria@rpp.gov.pl,
- skontaktować się poprzez czat, który dostępny jest na stronie internetowej www.gov.pl/rpp,
- umówić się na osobiste spotkanie z pracownikiem w siedzibie biura.
Co daje skarga na lekarza do Rzecznika Praw Pacjenta?
Jeśli wiesz, że w twoim przypadku doszło do naruszenia praw pacjenta możesz złożyć pisemny wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego i przesłać go:
- na adres: ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa,
- e-mailem: kancelaria@rpp.gov.pl,
- poprzez platformę ePUAP albo faxem: (22) 506-50-64.
We wniosku należy szczegółowo opisać swoją sytuację i dołączyć ewentualną dokumentację potwierdzającą zdarzenie. Wniosek musi być również podpisany odręcznie. Składa się go bezpłatnie, ponieważ jest wolny od opłat administracyjnych.
Po otrzymaniu wniosku Rzecznik ocenia czy faktycznie doszło do naruszenia praw pacjenta i wszczyna dalsze postępowanie. W zależności od konkretnej sprawy, może on je prowadzić samodzielnie lub zgłosić się do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej. W toku postępowania mogą zostać nałożone sankcje na konkretnego pracownika placówki lub całą palcówkę medyczną, w której doszło do naruszenia praw pacjenta.
Warto znać swoje prawa jako pacjenta i zgłaszać każde ich złamanie, ponieważ nie tylko można uzyskać odpowiednie odszkodowanie lub zadośćuczynienie, ale też pomóc w polepszeniu jakości świadczeń medycznych. Będzie to więc istotna pomoc dla wszystkich pacjentów korzystających z usług medycznych w placówkach ochrony zdrowia.