Zdrowie psychiczne najmłodszych zaczyna się w domu i szkole. Do psychiatry powinny trafiać dzieci i młodzież z zaburzeniami

Anna Rokicka-Żuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
O niepokojącej kondycji psychicznej dzieci i młodzieży mówią liczby, bo mniejsze i większe problemy ma prawie połowa uczniów. Jak przekonują eksperci, rozwiązaniem nie jest wcale zwiększenie liczby psychiatrów tylko pomoc w momentach, gdy młodzi ludzie potrzebują jej najbardziej. Udział w tym powinna mieć nie tylko szkoła, ale też rodzice.

Spis treści

Dzieci i młodzież w Polsce mają lepszą pomoc psychologiczną

Polskie dzieci i młodzież zbyt często nie radzą sobie z problemami psychicznymi, jednak do tej pory panowało przekonanie, że rozwiązaniem jest większy dostęp do specjalistów. Jak się jednak okazuje, nie chodzi wcale o zwiększenie liczby psychiatrów. Dyskutowali o tym uczestnicy debaty Forum Ochrony Zdrowia „Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży” 4 listopada 2024 r.

Dzieci i młodzież potrzebują wsparcia psychicznego. Pomocy psychiatry wymaga nieporównanie mniejsza grupa młodych ludzi
Dzieci i młodzież potrzebują wsparcia psychicznego. Pomocy psychiatry wymaga nieporównanie mniejsza grupa młodych ludzi freepik/freepik.com

– Kiedy wszyscy razem, psychiatrzy dziecięcy i młodzieżowi, psychoterapeuci i psycholodzy, rozmawialiśmy na ten temat, doszliśmy do wniosku, że nie potrzeba w pierwszym poziomie lekarza psychiatry dzieci i młodzieży – mówi Paulina Piechna-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, odnosząc się do ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej. – Tam przychodzą rodzice bez stygmatyzacji. Tam nie ma lekarza psychiatry. Jest psycholog, psychoterapeuta i terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży.

Jak wyjaśniła przedstawicielka MEN, nowy zawód medyczny – terapeuta środowiskowy dzieci i młodzieży, to zdobycz tej zmiany systemowej. Dzięki temu można było przenieść opiekę ze szpitala, czyli z izby przyjęć, która działała jak całodobowa poradnia zdrowia psychicznego, do środowiskowych poradni psychologiczno-psychoterapeutycznych.

– Ośmielam się powiedzieć pełną odpowiedzialnością, że pierwsze poziomy referencyjne, czyli środowiskowe poradnie psychologiczno-psychoterapeutyczne, których nie było przed 2020 r. to jest olbrzymi sukces zmiany systemowej – podkreśliła ekspertka. – Odkąd mamy pierwsze poziomy, zmniejszyła się liczba rehospitalizacji, ale wcale się nie zmniejszyła liczba dzieci w opiece całodobowej. Dlatego, że ten pierwszy poziom jest sitem. Specjaliści wyłapią te dzieci, te rodziny, które mogą pracować środowiskowo, czyli mają opiekę ambulatoryjną w poradni, w oddziale dziennym, w domu, spotkania i terapie, ale też wyłapią te dzieci i młodzież, która musi trafić do opieki całodobowej. Stąd ten ruch jest szybszy.

Co źle wpływa na zdrowie psychiczne Polaków? Sondaż mówi wszystko

Co źle wpływa na zdrowie psychiczne Polaków? Sondaż mówi wszystko

Stres, inflacja, uzależnienia i problemy z dostępnością do lekarzy specjalistów – to niektóre czynniki, które mają negatywny wpływ na zdrowie psychiczne Polaków. Tak wynika z badania przeprowadzonego ...

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk

Liczba samobójstw wśród dzieci i młodzieży spadła

Uczestnicy debaty zwrócili uwagę na fakt, że chociaż potrzeba uzyskania pomocy psychologicznej przez dzieci i młodzież w Polsce jest paląca, sytuacja nie jest już tak tragiczna, jak od pewnego czasu malują ja media.

– W kontekście zachowań samobójczych w Polsce mamy tylko jeden rejestr zachowań samobójczych, taki łatwo bardzo dostępny i to są dane Komendy Głównej Policji. I one pokazują nam jednoznacznie zmianę z 2022 roku na 2023 roku w poziomie spadku liczby śmierci samobójców, dzieci i młodzieży 7 proc. – powiedziała Lucyna Kicińska, członkini prezydium ZG Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego. – Nie jest to spadek, które moglibyśmy wyjaśnić w jakikolwiek sposób zmianą wielkości grupy osób do dziewiętnastego roku życia, nie da się tego w żaden sposób wytłumaczyć. To jest faktyczny spadek. Nie tylko udało nam się zatrzymać niepokojący trend, który jest widoczny w całej Europie i był widoczny w latach poprzednich w Polsce. Teraz będziemy się przeglądać temu czy 2024 rok to jest dalszy spadek, czyli udaje nam się spośród strategii, które są realizowane, wybrane i te wzmacniać, które faktycznie przykładają się na te spadki, czy jednak dalej błądzimy.

Jak podkreśliła ekspertka, problemem w Polsce jest brak rejestru zachowań samobójczych. Takie dane umożliwiłyby weryfikację na bieżąco, które ze strategii adresowanych do osób w kryzysach psychicznych i samobójczych przynoszą efekty.

Wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia mówią o czterech strategiach, które mają potwierdzoną skuteczność w zapobieganiu zachowaniom samobójczym.

Pierwszą jest rozwijanie społecznych i emocjonalnych umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży. Druga to rozwijanie umiejętności identyfikacji kryzysu psychicznego i adekwatne wspieranie osób w kryzysie samobójczym. Pozostałe to ograniczenie dostępu do śmiertelnych metod oraz odpowiedzialne opisywanie zachowań samobójczych w mediach.

Samobójstwa, przemoc, hejt to wynik kryzysu komunikacji w rodzinie. Jak mu zaradzić?

Samobójstwa, przemoc, hejt to wynik kryzysu komunikacji w rodzinie. Jak mu zaradzić?

Nie potrafimy ze sobą rozmawiać. Tak wynika z badań kampanii „Dom zaczyna się od serca” przeprowadzonej wśród dzieci i młodzieży. Jak zauważają ankietowani główne tematy rozmów w rodzinie to pieniądze...

Monika Góralska
Monika Góralska

Problemy szkolne najlepiej rozwiązywać w szkole

Eksperci podkreślają rolę w edukacji młodzieży, która pomoże im poradzić sobie z problemami, z jakimi mierzą się głównie w szkole. Ma zająć się nimi po części edukacja zdrowotna, nowy przedmiot, który ma być wprowadzony w przyszłym roku szkolnym.

– U nas jest opieka sezonowa – zaznaczyła Paulina Piechna-Więckiewicz z MEN. – Szkoła się rozkręca, a wraz z tym problemy. Mamy coraz więcej pacjentów głównie nastoletnich, którzy trafiają do nas z myślami i zamiarami samobójczymi. Jest bardzo duża kwestia samookaleczeń, stresu szkolnego. I co potem wychodzi? Część jest zaburzeń – nie dużych chorób psychiatrycznych, zaburzeń neurorozwojowych, które niejednokrotnie dzięki też zmianie systemowej są lepiej diagnozowane. Również choroby psychiczne i ostre stany kryzysowe, gdzie może nie wszystkie musiałyby trafiać do opieki całodobowej.

Jak podkreśliła ekspertka, do lekarzy trafiają pacjenci, ale w szkole są tylko dzieci. W związku z tym rola specjalisty jest inna – to profilaktyka uniwersalna na terenie szkoły.

Ministerstwo Zdrowia bierze się za zdrowie psychiczne Polaków. Co się zmieni?

Ministerstwo Zdrowia bierze się za zdrowie psychiczne Polaków. Co się zmieni?

Opieka psychiatryczna dzieci i młodzieży, leczenie uzależnień, a także określenie czasu przeznaczonego dla pacjenta – m.in. te kwestie są poruszane w projekcie nowelizacji rozporządzenia ministra zdro...

Gabriela Fedyk
Gabriela Fedyk

Zdrowie psychiczne zaczyna się w domu

Współczesne problemy ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi są wynikiem nie tylko szybkich zmian w dzisiejszym świecie, ale także tych, które dotyczą rodziny i rodziców.

– To, co w ostatnich latach zaczęliśmy obserwować, to zanik misji wychowawczej rodziny i szkoły – powiedział Grzegorz Napieralski, Zastępca Przewodniczącego, Podkomisja stała do spraw zdrowia psychicznego, Sejm RP. – Problematyka zdrowia psychicznego to jest tak naprawdę przyszłość Polski, bo te pokolenia będą dorastać, ale z tej bazy, z której dzisiaj wychodzą, są niewydolne do tego, żeby sobie poradzić z zagrożeniami, które wynikają z cywilizacyjnego, z rozwoju technologicznego, z zaburzeń komunikacji.

Jak przyznał poseł Grzegorz Napieralski, na początku w kwestii rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży w szkole myślano o wykorzystaniu poradne psychologiczno-pedagogicznych. Jednak nie młodzi ludzie dużo bardziej skorzystaliby na profilaktyce kryzysów.

– Musimy odczarować zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży od problemu nadmiernej medykalizacji i psychiatryzacji, ponieważ jest to problem o wiele szerszy – zaznaczył Grzegorz Napieralski. – Do systemu ochrony zdrowia i systemu opieki psychiatrycznej nie trafia co drugie dziecko czy co trzecie, tylko jakaś drobna część. Natomiast problem niewystarczających zasobów, żeby sobie poradzić, żeby nabywać kompetencje w życiu, żeby stosować rozwiązania takie, które wzmocnią dzieci, jest jeszcze daleko.

Ekspert zaznaczył, że zdrowie psychiczne nie jest kwestią tylko szukania zaburzenia czy choroby, znalezienia lekarstwa i zapewnieniu każdemu psychoterapeuty. To jest kwestia wychowania, które powinno się dokonywać obok, równolegle. Podkreślił, że młodym ludziom brakuje sytuacji, w których można podjąć rozmowę w sposób nienapiętnowany i niestygmatyzowany.

– Taką [rozmowę], która da poczucie bezpieczeństwa, da poczucie kompetencji, żeby rozwiązywać problemy dnia codziennego, bo dzisiaj dziecko funkcjonuje o wiele gorszej sytuacji niż my, dorośli. Dlaczego, że my jesteśmy w pewnym momencie już zamknięci swoimi możliwościami poznawczymi na zalewające nas miliony informacji – powiedział Grzegorz Napieralski. – Młody człowiek ma ten natłok informacji i stara się to wszystko pokonać i sobie z tym nie daje rady.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia