Długi czas oczekiwania i niekończąca się kolejka do lekarza to zmora wielu osób. Rozwiązaniem, które pozwala uniknąć bezsensownego wyczekiwania w przychodni, są teleporady. Umożliwiają one szybki kontakt z lekarzem rodzinnym lub specjalistą, bez konieczności długiego oczekiwania na termin, udania się do przychodni oraz spędzania czasu w kolejce. Podpowiadamy, jak umówić się na teleporadę oraz jak się do niej przygotować
– mówi dr hab. n. med. Mateusz Hołda, kardiolog.
Teleporada: jak to działa?
Teleporada to dogodny sposób konsultacji z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu. Wykorzystywane są tu najnowsze zdobycze techniki, takie jak połączenia na wideoczacie i czat przez internet, ale teleporada możliwa jest także za pośrednictwem zwykłego telefonu. Usługa polega na tym, że pacjent informuje lekarza o stanie swojego zdrowia w wyznaczonym czasie, łącząc się z nim przez komputer lub telefon. Lekarz zadaje szczegółowe pytania na temat objawów, zażywanych przewlekle leków, chorób współtowarzyszących i innych kwestii, które pomogą mu postawić diagnozę. Na tej podstawie podejmuje decyzję o leczeniu i ewentualnych dodatkowych badaniach.
Korzystanie podczas konsultacji lekarskich z nowoczesnej technologii jest rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia i spełnia standardy opieki medycznej. Jest też dla pacjenta bardzo wygodne, ponieważ czas oczekiwania na konsultację jest znacznie krótszy niż w przypadku osobistej wizyty w przychodni, a bezpośredni kontakt z innymi osobami ograniczony do minimum. Według raportu Ministerstwa Zdrowia, badania satysfakcji pacjentów korzystających z teleporad u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w okresie epidemii COVID-19 pokazują, że znacząca większość, czyli aż blisko 92% respondentów zadeklarowało rozwiązanie problemu zdrowotnego podczas teleporady. Jedynie 8,2% respondentów przyznało, że zgłoszony problem nie został rozwiązany ¹.
Lekarz internista bez kolejki – darmowa teleporada
Na platformie Telemedi możliwa jest zarówno konsultacja prywatna, jak i teleporada w ramach NFZ. Jeśli chcemy umówić się na e-wizytę, należy na stronie Telemedi wybrać lekarza internistę i dogodny dla siebie termin. Konsultacja z lekarzem może się odbyć w ciągu godziny od skorzystania z platformy. Teleporada odbywa się po jej opłaceniu (w przypadku wyboru konsultacji płatnej). Teleporada NFZ jest darmowa. Rozmowa z lekarzem może odbywać się na czacie lub wideoczacie albo przez telefon – wybór należy do nas. Telemedi umożliwia też dopytanie lekarza o szczegóły po konsultacji.
Szybka wizyta u specjalisty – jak umówić się na teleporadę?
Aby umówić się na taką teleporadę, należy wybrać z listy lekarzy konkretnego specjalistę i określić dogodny dla nas termin. Jeśli nie mamy jeszcze konta należy je założyć i opłacić konsultację. Cena może się różnić w zależności od wybranego lekarza i jest podana przy jego nazwisku. W ramach kolejnych konsultacji lekarz ma pełny wgląd do naszej karty i może ocenić działanie przepisanych leków oraz wyniki zleconych badań.
Jak przygotować się do teleporady?
Teleporada jako narzędzie pracy lekarza jest od dawna dostępna w telemedi – od ponad 8 lat. Była możliwa do wykorzystania wiele lat przed pandemią! Warto wcześniej zapoznać się ze sposobem rozmowy z lekarzem ( czat, video, telefon) w telemedi. To ułatwi kontakt
– mówi dr n. med. Tomasz Grzelewski, alergolog i pediatra.
Teleporada NFZ wymaga podania numeru PESEL. Jest on potrzebny do zweryfikowania uprawnień. Numer PESEL powinniśmy podać także na początku teleporady prywatnej, tak by lekarz mógł zweryfikować naszą tożsamość. Oprócz tego dobrze jest mieć w zasięgu wzroku listę leków przyjmowanych stale oraz wynotowane objawy i pytania, z jakimi zgłaszamy się na teleporadę. Dzięki temu nie zapomnimy o niczym ważnym. Jeśli mamy aktualne wyniki badań, je także przygotujmy w zasięgu ręki.
Teleporada – przebieg zdalnej rozmowy z lekarzem
Na początku telekonsultacji należy przedstawić się lekarzowi i podać swój numer PESEL oraz ewentualnie inne dane osobowe, jeśli poprosi o nie lekarz. Lekarz podczas wywiadu uzupełnia dokumentację medyczną, ma też wgląd w zapis poprzednich wizyt. Może też zlecić pacjentowi samobadanie, dokładnie instruując jak je przeprowadzić. Na pytania lekarza należy odpowiadać wyczerpująco, ale nie zbyt długo, ponieważ teleporada ma określony limit czasowy.
Jeśli wystąpią jakieś problemy techniczne w połączeniu, należy je jak najszybciej zasygnalizować i poprosić o powtórzenie pytania lub informacji. Bardzo ważne jest, by dokładnie określić problem, z jakim się zgłosiliśmy i opisać niepokojące nas objawy oraz zrozumieć zalecenia, które poda nam lekarz. Jeśli uzna on, że konieczna jest wizyta w przychodni i bezpośredni kontakt w celu przeprowadzenia dodatkowych badań, poinformuje nas o tym.
Teleporada: czy lekarz może wystawić receptę, L4 lub skierowanie na badania?
Podczas teleporady lekarz może wystawić zarówno e-receptę, jak i zwolnienie L4 oraz skierowanie na badania. Telekonsultacja różni się od zwykłej wizyty w przychodni jedynie krótszym czasem oczekiwania i formą kontaktu. Nie ma natomiast wpływu na jakość porady i jej status – wszystkie recepty, zwolnienia chorobowe i skierowania są honorowane w identyczny sposób jak te otrzymane podczas tradycyjnej wizyty w przychodni.
¹ Badania statystyczne Ministerstwa Zdrowia 2021