W obecnych czasach dbanie o swoje zdrowie to priorytet. Niestety problemy z umówieniem się do lekarza oraz długi czas oczekiwania na wizytę zdarzają się coraz częściej. Dlatego, zamiast spędzać długie godziny w przychodni, w której osoby chore mijają się ze zdrowymi, co zwiększa ryzyko zachorowania, można łatwo i szybko skorzystać z teleporad. Podpowiadamy, jak w bezproblemowy i szybki sposób umówić się online na teleporadę w ramach NFZ, ale również prywatnie
– mówi dr hab. n. med. Mateusz Hołda, kardiolog.
Czym jest teleporada?
Teleporada to nowoczesna forma konsultacji z lekarzem internistą lub lekarzem dowolnej specjalizacji. Jest wiele możliwości przeprowadzenia telekonsultacji. Rozmowa z lekarzem może odbywać się za pomocą komputera, laptopa lub smartfona, ale wystarczy także zwykły telefon. Podczas teleporady lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad, podobnie jak w czasie tradycyjnej wizyty w przychodni. Pacjent pytany jest o samopoczucie i różnego typu objawy oraz inne kwestie związane z jego stanem zdrowia. Na tej podstawie lekarz podejmuje decyzję o leczeniu, może też zlecić dodatkowe badania.
W ramach teleporady lekarz może wystawić również e-receptę, dać skierowanie na badania oraz wystawić zwolnienie L4 na czas choroby. Wykorzystywanie w medycynie nowych technologii i możliwości, jakie dają nowoczesne systemy teleinformatyczne, jest zgodne z aktualną wiedzą medyczną i w obecnej sytuacji pandemicznej jest rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia. Dzięki ograniczeniu bezpośrednich kontaktów pomiędzy lekarzem a pacjentem oraz między pacjentami oczekującymi na wizytę w przychodni zmniejszone jest ryzyko infekcji u osób zdrowych. Polskie prawo w pełni dopuszcza korzystanie z telemedycyny w opiece medycznej.
Teleporada: jak się umówić do internisty?
Teleporada u lekarza internisty na platformie Telemedi jest możliwa zarówno prywatnie, jak i w ramach NFZ. Informacje na temat kosztów znajdują się w platformie Telemedi. Rozmowa może odbywać się na czacie (także wideoczacie) za pośrednictwem komputera lub przez telefon. Aby się umówić na teleporadę, należy na stronie Telemedi wybrać specjalizację lekarza (internista) i dogodny dla siebie termin. Następnie trzeba założyć konto i opłacić konsultację, jeśli decydujemy się na wizytę prywatną. Co ważne, korzystając z platformy Telemedi, możemy dopytać lekarza o szczegóły także po konsultacji.
W Telemedi lekarze przyjmują 24 godziny na dobę. Czas oczekiwania to zaledwie 2 godziny. Ponadto wizyta może odbyć się za darmo(w ramach NFZ)
– mówi dr n. med. Tomasz Grzelewski alergolog i pediatra.
Jak umówić się na teleporadę do specjalisty?
Telemedi oferuje porady na odległość także z lekarzami różnych specjalizacji. Aby umówić się na wizytę do specjalisty, postępujemy analogicznie jak w przypadku umawiania teleporady u lekarza internisty. Z listy lekarzy wybieramy właściwego specjalistę oraz dogodny dla nas termin. Jeśli nie mamy jeszcze swojego konta na platformie Telemedi, należy je założyć i opłacić konsultację z wybranym specjalistą. To już wszystkie formalności – po ich dopełnieniu możemy zasięgnąć porady u specjalisty i otrzymać receptę oraz skierowanie na dalsze badania. Jeśli jest to nasza kolejna konsultacja, lekarz ma wgląd do dokumentacji medycznej w naszej karcie i może ocenić działanie przepisanych leków oraz wyniki zleconych badań.
Dzięki dostępności teleporady, osoba z każdego miejsca w Polsce może umówić się do wybranego specjalisty, często niedostępnego w okolicy zamieszkania Pacjenta, lub do którego kolejki oczekujących są bardzo długie. Pozwala to na natychmiastowe włączenie odpowiedniego leczenia i uniknięcie powikłań wiążących się z odraczaniem terapii.
Jak się przygotować do teleporady?
Jeśli chcemy skorzystać z teleporady w ramach NFZ, musimy przygotować swój numer PESEL, na podstawie którego zweryfikowane zostaną nasze uprawnienia do darmowego leczenia. PESEL jest też potrzebny podczas wizyty prywatnej – lekarz weryfikuje dzięki niemu naszą tożsamość. Wszystkie dane podane przez pacjenta podczas telewizyty podlegają ochronie prawnej i są przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
Przygotowując się do telekonsultacji, warto mieć przygotowaną także listę leków przyjmowanych przewlekle oraz zdiagnozowanych chorób – lekarz z pewnością o nie zapyta. Wynotujmy też wszystkie kwestie, o które chcemy zapytać i niepokojące objawy, które chcemy zgłosić, aby o niczym nie zapomnieć. Miejmy też przy sobie aktualne wyniki badań. Na pytania lekarza należy odpowiadać wyczerpująco, ale niezbyt długo – teleporada ma określony limit czasowy. Jeśli w czasie trwania porady poczujemy się gorzej, koniecznie musimy powiadomić o tym lekarza, który zdecyduje o dalszym sposobie postępowania.
Czy sama teleporada wystarczy? Kiedy warto odwiedzić lekarza?
Teleporada różni się od klasycznej porady w gabinecie lekarskim jedynie tym, że lekarz i pacjent znajdują się w jej trakcie w innych miejscach – pacjent zazwyczaj w swoim domu, a lekarz w gabinecie. Tak samo, jak przy tradycyjnej wizycie jest tu zachowana poufność i pełen profesjonalizm. Lekarz może ocenić stan pacjenta na podstawie szczegółowych pytań dotyczących jego zdrowia, może też ocenić wyniki badań. W niektórych przypadkach rekomendowana jest jednak tradycyjna, osobista wizyta u lekarza. Bezpośredni kontakt z lekarzem w przychodni może być konieczny wówczas, gdy podczas teleporady internista uzna, że na podstawie informacji uzyskanych od pacjenta nie jest w stanie rzetelnie i dokładnie ocenić stanu jego zdrowia. To jednak odosobnione przypadki – z badań wynika, że w czasie epidemii 80% konsultacji medycznych odbywało się w formie teleporady. Dzięki temu pacjenci mieli możliwość ograniczenia kontaktów z innymi osobami i unikania miejsc, w których potencjalnie mogłoby dojść do zakażenia SARS CoV-2 ¹.
W niektórych przypadkach lekarz może też uznać, że konieczna jest pilna pomoc lekarska i wezwie pogotowie. W większości sytuacji teleporada jest jednak wystarczającym sposobem do postawienia diagnozy i zaordynowania odpowiednich leków. Co ważne, lekarze świadczący usługi dla Telemedi podlegają ocenie, dzięki czemu zapewniają swoim pacjentom wysokiej jakości opiekę i profesjonalną pomoc.
¹ RAPORT Z BADANIA SATYSFAKCJI PACJENTÓWKORZYSTAJĄCYCH Z TELEPORAD U LEKARZA PODSTAWOWEJOPIEKI ZDROWOTNEJ W OKRESIE EPIDEMII COVID-19, sierpień 2020.