Spis treści
Najpopularniejsze hasła w polskim internecie w 2023 roku
„Rok w wyszukiwarce" to doroczne zestawienie haseł najszybciej zyskujących na popularności według Google.
– W naszym corocznym zestawieniu tematów, które trendują w wyszukiwarce Google w porównaniu do zeszłego roku wydaje się, że najpopularniejszym tematem były wybory parlamentarne w Polsce – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Daniel Rząsa z Google Polska.
Ekspert zwraca uwagę, że nazwiska polityków były wyszukiwane na podobnych poziomach, jak w latach poprzednich, czyli dość wysokich, natomiast w tym roku Polacy szukali tematów związanych z całym procesem demokratycznym: PKW, jak głosować, jak wygląda prawidłowa karta do głosowania, czy warto wziąć udział w referendum, czy nie, czy np. kiedy będą wyniki wyborów.
– Są to dość techniczne, ale i jednocześnie bardzo ważne pytania związane z całym procesem wyborczym – wyjaśnia Rząsa. – Zdecydowanie ten szeroko rozumiany temat był najpopularniejszy w tym roku – podkreśla.
Rząsa przyznaje, że fenomenem tego roku jest „Barbenheimer”, czyli dwa filmy: Barbie oraz Oppenheimer znalazły się w TOP10 trendujących haseł w Polsce w tym roku. – Poza tym wśród wyszukiwanych haseł pojawiło się kilka nazwisk osób popularnych w popkulturze, a odeszły, jak np. słynny aktor Matthew Perry, który wcielał się w postać Chandlera w słynnym serialu „Friends” – mówi Rząsa.
– Sprawdziliśmy też, jak ludzie wyszukują różne pytania: „Ile?”, „Kto?”, „Kto to?”, „Gdzie jest?” i „Czy?”. W TOP zapytań „czy?” pojawia się pytanie „czy warto przystąpić do PPK?” – podaje ekspert i zwraca uwagę, że to pokazuje, iż Polacy interesują się swoimi finansami, swoją emeryturą.
Sporo emocji w tym roku wzbudziła legionella. Fala zakażeń tą bakterią wywołała wiele zamieszania. Internauci pytali, co to jest legionella i jak można się nią zarazić. Wśród najszybciej zyskujących na popularności haseł znalazły się również wydarzenia zagraniczne, w tym konflikt izraelsko-palestyński. Internauci szukali informacji, żeby zrozumieć, co się dzieje w tym regionie, na przykład: „co to jest Hamas", „dlaczego Hamas atakuje Izrael", „czy Izrael jest w NATO" lub „gdzie jest Palestyna".
Poszukiwano także informacji dotyczących trzęsienia ziemi w Turcji, koronacji Karola III, a także misji kosmicznej Chandrayaan-3, w ramach której na Księżyc poleciał lądownik Vikram.
Jakich informacji Polacy szukają w sieci?
Rząsa przyznaje w rozmowie z nami, że jakbyśmy popatrzyli na tematy, które wyszukują się co roku, to „nie są one bardzo zaskakujące”. – Mówimy o zapytaniach typu, jaka jest dzisiaj pogoda, czy są korki, pojawiają się zapytania o różnego rodzaju bilety. Możemy uznać, że są to praktyczne i ważne tematy dla każdego – tłumaczy.
– To, co próbowaliśmy wyłowić z tych ostatnich 25 lat, globalnie, to są to pewne fenomeny kulturowe – mówi i jako przykład podaje album muzyczny, który był najczęściej wyszukiwanym w przeciągu ostatnich 25 lat. – Okazuje się, że był to tzw. "The Black Album" zespołu Metallica – przyznaje. Z kolei najpopularniejszą piosenkarką była Taylor Swift. – Najczęściej wyszukiwanym kompozytorem był Ludwig van Beethoven, tutaj pojawia się także polski akcent w globalnych trendach, ponieważ najpopularniejszym pianistą jest Fryderyk Chopin – podkreśla Rząsa.