Teleporada: jak wygląda i jak się na nią umówić?

Materiał informacyjny Telemedi sp. z o.o.
Pandemia koronawirusa zmieniła wiele – dotyczy to również sposobu, w jaki zasięgamy porady lekarskiej. Teleporada to obecnie standard w opiece medycznej. Jest to pełnoprawna konsultacja lekarska, która od tej klasycznej różni się jedynie tym, że kontakt z lekarzem nie jest bezpośredni. Rozmowa odbywa się za pośrednictwem czatu lub telefonu, ale umożliwia uzyskanie porady lekarskiej, diagnozy i dobranie odpowiedniej metody leczenia. Dowiedz się, jak wygląda teleporada, jak umówić się na wizytę i jak się do niej przygotować.

Jak podkreśla dr hab. n. med. Mateusz Hołda, kardiolog

Pandemia znacznie utrudniła kontakt z lekarzem, zarówno podstawowej opieki zdrowotnej, jak i specjalistą. Jednak doskonałym rozwiązaniem tego problemu stały się teleporady. To ogromne ułatwienie, które umożliwia realizację konsultacji medycznej bez konieczności wychodzenia z domu. Jak dokładnie wygląda teleporada? Jak się do niej przygotować, aby przebiegła sprawnie i była pomocna? Wyjaśnimy, jak skorzystać z tego narzędzia.

Teleporada – nowoczesne rozwiązanie w medycynie

Teleporada to dogodna dla pacjenta i lekarza forma konsultacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych. Od klasycznej wizyty różni się tym, że udzielana jest zdalnie, przez telefon lub za pośrednictwem czatu lub wideoczatu. Telekonsultacje mają wiele zalet. Czas oczekiwania na wizytę jest znacznie krótszy, niż gdy udajemy się do przychodni, wyeliminowane jest też zagrożenie przypadkowej infekcji, do której może dojść podczas osobistej wizyty i oczekiwania w kolejce w poczekalni. Teleporada jest w dobie pandemii rekomendowanym sposobem kontaktowania się z lekarzem i spełnia standardy opieki medycznej nad pacjentem.Jak wynika z sondażu CBOSW, w czasie pandemii i ograniczeń w dostępie do opieki medycznej 62 proc. Polaków przynajmniej raz skorzystało z telefonicznej porady lekarskiej.

Teleporada jako narzędzie pracy lekarza jest od dawna dostępna w telemedi, bo od ponad 8 lat. Była możliwa do wykorzystania wiele lat przed pandemią! Warto wcześniej zapoznać się ze sposobem rozmowy z lekarzem ( czat, wideo, telefon) w telemedi. To ułatwi kontakt

– mówi dr n. med. Tomasz Grzelewski, alergolog i pediatra.

Jak się umówić na teleporadę u internisty lub specjalisty?

Na platformie Telemedi możemy umówić się na wizytę u lekarza internisty lub dowolnie wybranego specjalisty. Koszt telekonsultacji jest podany na stronie. Wybór formy teleporady (rozmowa telefoniczna, czat lub wideoczat) zależy od pacjenta.

Firma Telemedi świadczyła usługi teleporad już przed pandemią, dlatego ma w tym wieloletnie doświadczenie

– podkreśla lek. med. Adam Durma, endokrynolog.

Aby się umówić na teleporadę w Telemedi, należy wybrać specjalizację lekarza i dogodny dla siebie termin. Następnie trzeba założyć konto i opłacić konsultację, jeśli decydujemy się na wizytę prywatną u internisty lub wybraliśmy lekarza specjalistę. Platforma Telemedi daje możliwość dopytania lekarza o szczegóły również po konsultacji.

Czy sama teleporada wystarczy? Kiedy warto odwiedzić lekarza?

Teleporada różni się od klasycznej porady w gabinecie lekarskim tym, że lekarz i pacjent znajdują się w jej trakcie w innych miejscach i nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu. W niektórych przypadkach jest on jednak konieczny. Dzieje się tak na przykład wówczas, gdy lekarz uzna, że na podstawie wywiadu nie jest możliwa rzetelna i dokładna ocena stanu zdrowia pacjenta – w takiej sytuacji może zalecić wizytę w przychodni. Statystycznie 8 na 10 przypadków, z którymi zgłaszają się pacjenci, rozwiązywane jest jednak w trakcie pierwszej teleporady¹ .

W niektórych przypadkach lekarz może też uznać, że konieczna jest pilna pomoc lekarska i wezwie pogotowie. W czasie oczekiwania na karetkę przekaże pacjentowi lub jego opiekunom odpowiednie instrukcje postępowania, tak by zminimalizować zagrożenie dla życia i zdrowia. W większości sytuacji teleporada jest jednak wystarczającą formą kontaktu, by postawić diagnozę i przepisać odpowiednie leki. Lekarz może też podczas telekonsultacji ocenić wyniki badań i zweryfikować działanie przepisanych wcześniej leków.

Jak przygotować się do teleporady?

Przed rozpoczęciem teleporady warto przygotować swój numer PESEL (podajemy go lekarzowi na początku konsultacji, wraz z imieniem i nazwiskiem), aktualne wyniki badań, listę przyjmowanych stale leków oraz pytania, które chcemy zadać lekarzowi i listę objawów, o których należy go poinformować. W ten sposób nie pominiemy żadnej istotnej dla nas kwestii i będziemy mogli wyczerpująco odpowiedzieć na pytania lekarza. Jeśli podczas połączenia wystąpią jakieś problemy techniczne, należy je jak najszybciej zgłosić i poprosić o powtórzenie pytania lub informacji, abyśmy wszystko dobrze zrozumieli.

Pamiętajmy też, że teleporada trwa przez określony czas, więc skupmy się na konkretach i nie popadajmy w dygresje. Z tego względu tak ważne jest wynotowanie wszystkich ważnych dla nas kwestii, o których chcemy porozmawiać z lekarzem. Pomoże to ująć je krótko i treściwie, ułatwi też lekarzowi dopytanie nas o szczegóły.

Czy w ramach teleporady otrzymam e-receptę, skierowanie na badania i zwolnienie lekarskie?

Teleporada to pełnoprawna konsultacja lekarska. W jej ramach można otrzymać zarówno e-receptę na potrzebne leki, jak i skierowanie na badania oraz zwolnienie lekarskie na czas choroby. Wszystkie te dokumenty są w pełni honorowane w aptece, przychodni i miejscu pracy. Lekarz uzupełnia też w trakcie e-wizyty dokumentację medyczną i ma wgląd w zapisy z poprzednich wizyt, co znacznie ułatwia mu podjęcie decyzji o skierowaniu na dodatkowe badania czy przepisaniu odpowiednich leków.

¹Źródło: opracowanie własne Telemedi sp. z o.o.

Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia