Spis treści
Wolne terminy NFZ przepadają przez samych pacjentów
Polscy pacjenci nagminnie nie odwołują wizyt u lekarzy NFZ, jeśli na nie nie idą, przez co przepada ok. 17 milionów terminów rocznie. Zmiana zachowań znacznie skróciłaby kolejki w placówkach i ułatwiłaby dostęp do leczenia, z którym jest w kraju bardzo słabo. W placówkach publicznej ochrony zdrowia na wizytę u specjalisty można czekać kilka miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet dłużej.
Długie kolejki do lekarzy NFZ sprawiają, że pacjenci często decydują się na wizytę prywatną, jednak z tych samych powodów także i tu z terminami wcale nie jest dobrze.
Powodem nieprzychodzenia na wizyty lekarskie jest m.in. umawianie się przez nich jednocześnie w kilku placówkach i rezerwowanie terminów na zapas, nierzadko też zapominają o konsultacji. Winny być też jednak może system rejestracji w placówce, zwykle jest jednak kilka sposobów, by odwołać spotkanie. Warto zrobić to, żeby odblokować miejsce dla innego pacjenta.
Co się stanie, jak nie przyjdę na wizytę NFZ?
Nieprzyjście na wizytę u lekarza lub zabieg na NFZ powoduje, że przepada termin nie tylko dla danego pacjenta, ale też dla innych. Musi więc czekać od nowa na kolejny. Choć ciąży na nim prawny obowiązek powiadomienia placówki o planowanym niestawieniu się na miejscu, za brak jego wypełnienia nie przewiduje się konsekwencji czy kar finansowych.
Choć kara pieniężna może być wpisane w regulamin placówki prywatnej, w praktyce nie stosuje się tej możliwości.
Jak odwołać wizytę NFZ?
Odwołanie wizyty jest łatwe, a informacje dla pacjentów zapewnia „Karta dobrych praktyk” kampanii społecznej #ODWOŁUJE#NIEBLOKUJE. Najczęściej jest możliwe za pomocą telefonu albo komputera.
Możliwości odwoływania wizyt są różne:
telefonicznie,
osobiście w rejestracji placówki,
za pomocą SMS,
przez e-mail,
w aplikacji Pacjenta ściągniętej na telefon, jeśli placówka taką posiada,
przez czat na stronie internetowej placówki, jeśli jest taka opcja.
Najwygodniejszym sposobem na zrezygnowanie z terminu jest wykorzystanie przypomnienia o wizycie w formie SMS, jakie wysyła wiele placówce. Wystarczy odesłać literę N (a w prywatnych przychodniach np. NIE), ew. zastosować się do komunikatu zawartego w wiadomości. Są też przychodnie, z których dzwoni bot głosowy i wymaga potwierdzenia słowem TAK lub NIE, inaczej wizyta przepada dla danej osoby.
O możliwościach odwołania wizyty warto dowiedzieć się jeszcze przy zapisywaniu, np. poprosić o telefon albo email. Zwykle można znaleźć je także na stronie internetowej danego podmiotu.
Jest też oszczędzająca czas wskazówka dla osób korzystających z telefonu: najlepiej odwoływać wizyty po godzinie 11:00. Gdy minie porannym szczyt ruchu w przychodni, dodzwonisz się najszybciej.
W dokumencie, który zyskał pozytywną opinię Rady Organizacji Pacjentów przy ministrze właściwym ds. zdrowia, znajdują się też informacje o tym, jak pamiętać o wizycie. Wystarczy zapisać termin w miejscu, z którego się korzysta, np. w kalendarzu na ścianie albo w telefonie. A na tydzień oraz dzień przed tą wizytą ustawić przypomnienie w urządzeniu.
Czym jest kampania społeczna #ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE?
#ODWOŁUJE #NIEBLOKUJE to kampania społeczna organizowana w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia, zainicjowana przez Centrum Medyczne CMP w 2022 r.
Przyłączyły się do niej najważniejsze podmioty medyczne w kraju. Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem nieodwoływanych przez pacjentów wizyt: u lekarzy POZ, u specjalistów, ale także na planowych zabiegach. StronaZdrowia.pl jest jednym z patronów medialnych akcji.
Źródło: Kampania Społeczna #ODWOŁUJE#NIEBLOKUJE Centrum Medyczne CMP