Pływanie to forma rehabilitacji. Nauka pływania bywa przyjemna. Sprawdź, jak szybko możesz nauczyć się pływać

Monika Żurawska
Pływanie to forma rehabilitacji. Nauka pływania bywa przyjemna
Pływanie to forma rehabilitacji. Nauka pływania bywa przyjemna Arisa Chattasa [unsplash.com]
Pływanie to aktywność fizyczna, zapewniająca rozwój mięśni całego ciała. Regularne treningi na basenie, skutkują poprawą stanu fizycznego naszego organizmu. Przede wszystkim, następuje wzmocnienie mięśni kręgosłupa i klatki piersiowej. Jest to dobra forma walki z różnymi przejściowymi dolegliwościami, jak np. napięcia mięśniowe. Regularne pływanie wpływa też pozytywnie na pracę układu oddechowego oraz układu krążenia, a także przyspiesza przemianę materii. Uprawianie tej gałęzi sportu hartuje organizm. Nauka pływania ma jeszcze wiele innych zalet, o których opowiadamy w artykule. Sprawdź, co poleca instruktor pływania, Mateusz Domalewski, jako dobre rady dla każdego, kto chce czuć się na pływania jak ryba w wodzie.

Największą zaletą pływania jest fakt, że to sport zalecany wszystkim, niezależnie od wieku i płci. Tym zaawansowanym w treningach, jak i tym, którzy dopiero zaczynają. Osoby, które nie posiadają jeszcze umiejętności pływania mają szeroką gamę ćwiczeń ułatwiających osiągnięcie tego celu. Jednym z nich są skoki do wody. Dzięki nim możemy, także doskonalić się na późniejszym etapie nauczania, np. opanowując najprostsze skoki na głowę nabywamy umiejętność orientacji pod wodą. Jest ona niezbędna w trakcie pływania. Zwiększa bezpieczeństwo pływającego, gdy ten musi odpowiednio zachować się w trudnych sytuacjach pod wodą w różnych sytuacjach życiowych.

Nauka pływania – jak zacząć?

Najbardziej celowymi formami adaptacji z wodą, są organizowane w niej różnego rodzaju zabawy. Próby leżenia w podporze na rękach w basenie, kontakt twarzy z wodą, przyzwyczajanie się do stanu nieważkości w trakcie unoszenia się na tafli i tym podobne. Skoki do wody stanowią bardzo istotny element nauki pływania. To dzięki nim, osoby początkujące oswajają się z szybką zmianą środowiska z lądowego na wodne.

Istotne jest przede wszystkim zanurzenie całego ciała, a zwłaszcza głowy,a te czynności są w większości niechętnie wykonywane przez osoby początkujące. Pierwsze lekcje mogą obfitować w zeskoki lub nawet wejścia do wody z niskich punktów, np. z linii brzegu basenu, bądź z pomostów na wodach otwartych. Przy okazji wykonywania ćwiczeń, uczeń może wspomóc się tyczką lub ułożyć ciało w pozycji siadu. Będzie to dla niego ułatwienie. Skoki na tym etapie powinny odbywać się z wykorzystaniem asekuracji bezpośredniej. Mają one na celu wyrobić w osobach uczących się odwagę i zdecydowanie w poruszaniu się w wodzie oraz oswojenie się przede wszystkim z jej wyporem. Istotne są wielokrotne powtórzenia.

Skoki elementarne mają zastosowanie w początkowym etapie pływania. Można je ćwiczyć na końcu lub na początku lekcji w zależności od indywidualnych preferencji. Stopniowo, z wyżej wymienionych niskich punktów można przejść do skoków, np. z trampoliny o wysokości 1-3 m. Poziom trudności na tym etapie powinien być stopniowany wolno. Ćwiczenia te powinny być wykonywane regularnie, ale w połączeniu z nauką innych czynności pływackich, tzw. ruchów lokomocyjnych, aby zauważać, jak najlepsze efekty.

Nauka pływania dla dorosłych za pomocą skoków do wody?

Istnieje wiele metod nauczania pływania. Jedną z nich jest nauka skoków, ponieważ przekroczenie tej bariery leku daje pokazuje duży potencjał do dalszej nauki i osoby, która chce nauczyć się pływać.

Progresem w nauczaniu przy pomocy skoków elementarnych powinno być stopniowe zwiększanie odległości ćwiczącego od lustra wody. Dodatkowo uczeń powinien wykonywać ćwiczenia w następującej kolejności: skoki z siadu na brzegu pływalni, skoki z przysiadu, z półprzysiadu i z pozycji stojącej na brzegu pływalni. Na ogół skoki do wody na nogi są chętnie wykonywane i ułatwiają proces nauki pływania. Jeśli natomiast osoba odmawia wykonania zadania na polecenie instruktora, argumentując swoją decyzję strachem, nie wolno zmuszać jej do ćwiczeń. Nauczyciel powinien znaleźć na początek łatwiejsze formy, aby współpracujący miał poczucie bezpieczeństwa. Formą ułatwiającą pokonanie bariery strachu przed skokiem może być, np. żerdź trzymana zarówno przez nauczyciela, jak i ucznia. Dzięki niej skaczący szybciej odzyska równowagę pod wodą, błyskawicznie może się wynurzyć i swobodnie wrócić do pionowej pozycji ciała. Można wspomóc się dodatkowymi elementami odciągającymi myśli od strachu, jak np. gumowe kulki specjalnie przeznaczone do tego celu i wymyślać ćwiczenia skoku do celu, gdzie trzeba trafić w miejsce kuli umieszczonej w basenie.

Wysokość brzegu, z którego uczeń skacze, głębokość wody oraz pozycja, z której wykonywany jest skok, to elementy decydujące o stopniu trudności skoków. Zatem trzeba je wszystkie precyzyjnie dopasować do warunków, w których odbywają się ćwiczenia oraz stopnia zaawansowania indywidualnych umiejętności osób biorących udział w nauce pływania. Uwzględniając przy tym przestrzeganie wszystkich środków bezpieczeństwa w trakcie zajęć. Przy osobach, które w ogóle nie potrafią pływać, musi mieć miejsce zręczne manipulowanie trzema powyższymi elementami, aby odpowiednio stopniować trudność kolejnych lekcji.

Podsumowując elementarne skoki do wody są przydatne w nauce pływania początkujących, ponieważ umożliwiają opanowanie umiejętności zanurzenia głowy i wstrzymania wdechu pod wodą. Dodatkowo szlifują umiejętności prawidłowego odbicia się stopami od podłoża, wyczucia lotu i oceny położenia różnych części swojego ciała.

Nauka pływania poprzez skoki – jak zacząć?

Postaraj się wdrożyć kilka fajnych ćwiczeń na swoich lekcjach pływania. Są to m.in.:

  • pozycja siedząca na brzegu pływalni, stopy oparte na przelewie, skok do wody na ugięte nogi,
  • postawa zasadnicza na brzegu przodem do wody, zeskok do wody na nogi z przysiadu, potem z półprzysiadu,
  • postawa zasadnicza na brzegu przodem do wody, skok do wody w pozycji kucznej,
  • postawa zasadnicza na brzegu bokiem do wody, zeskok do wody z odbicia obunóż do przysiadu,
  • jak wyżej, z odbicia jednonóż,
  • postawa zasadnicza na brzegu, tyłem do wody, zeskok do wody z odbicia obunóż,
  • jak wyżej, z odbicia jednonóż,
  • postawa zasadnicza na brzegu przodem do wody, zeskok do wody z zaznaczeniem w locie obrotu,
  • postawa zasadnicza na słupku, skok na nogi z odbicia jednonóż,
  • skok na nogi z brzegu pływalni, z rozbiegu, z odbicia jednonóż.

Nauka pływania dzieci – gry i zabawy

Jest mnóstwo gier i zabaw które można zaproponować najmłodszy. Berek, siatkówka, jakakolwiek inna aktywność na wodzie, w której mają grunt, aby jak najlepiej czuły się na pływalni. Zajęcia można urozmaicić także elementarnymi skokami do wody.Oczywiście w formie zabawowej, z rozmaitymi przyborami, co znacznie uatrakcyjnia zajęcia. Mogą to być na przykład:

  • skoki do obręczy,
  • skoki do wody z klaskaniem w locie,
  • skoki do wody z chwytem w powietrzu piłki rzucanej przez nauczyciela,
  • skoki do wody z odbicia w górę, tzw. wyskok dosiężny, w którym uczniowie usiłują chwycić tyczkę trzymaną przez nauczyciela,
  • skoki do celu w kierunku rzucanego przez ucznia bezpiecznego przedmiotu - mogą to być gumowe lub pingpongowe piłeczki.

"Niemowlaki także mogą brać udział w lekcjach pływania". O tym instruktor, Adam Cygan:

Nauka pływania - wyższy poziom

Po nabyciu umiejętności pływania, m.in. dzięki skokom elementarnym, uczeń powinien skupić się szlifowaniu technik pływackich. Pozwala to efektywnie zwiększyć prędkość przemieszczania się w wodzie. Bezpośredni wpływ na nią ma skok startowy. Niestety bywa on niedocenianym elementem w procesie nauki. Trzeba pamiętać, że w trakcie wykonywania skoku startowego, prędkość w wodzie może być nawet dwa razy większa, niż prędkość na całym dystansie. Osoby umiejętnie podtrzymujące ją od chwili odbicia przez dłuższy czas, zazwyczaj wygrywają w różnego rodzaju zawodach.

Skoki do wody – jak się ich nauczyć?

Jeśli chcesz opanować prawidłową technikę skoków do wody oraz przełamać barierę strachu, postaraj się prawidłowo wykonywać następujące ćwiczenia:

  • siad na brzegu basenu, ramiona w przodzie, głowa między ramionami, nogi oparte o ścianę (przelew) - ćwiczący opada w dół, w momencie dotknięcia wody dłońmi, odbija się nogami, wykonując poślizg w wodzie,
  • to samo ćwiczenie z klęku jednonóż,
  • to samo ćwiczenie z przysiadu,
  • jak wyżej z półprzysiadu,
  • jak wyżej - wcześniejsze odbicie nogami ( wydłużenie fazy lotu ),
  • z brzegu pływalni, chwyt dłońmi brzegu - skok do wody ( po odbiciu nogami następuje wymach ramionami w przód i w górę).

Ze słupka startowego:

  • opad tułowia w przód, ramiona w przodzie, głowa między ramionami - stopniowe wytracenie równowagi, przed wejściem dłoni do wody odbicie obunóż,
  • to samo ćwiczenie, wcześniejsze odbicie, zaakcentowanie faz: lotu, wejścia do wody i poślizgu,
  • skok startowy z chwytem za brzeg słupka - po odepchnięciu rękoma od słupka wykonują one zamach dołem w przód.

Przeczytaj też:

Nauka pływania – bezpieczeństwo przede wszystkim

W nauczaniu pływania instruktor powinien zadbać o szczególną dyscyplinę oraz ostrożność, zarówno ze swojej strony, jak i osoby dodatkowo asekurującej, jeśli nie pracuje pojedynczo. Np. po nabyciu umiejętności skoków, początkujący zazwyczaj skaczą do wody chętnie, a często wręcz brawurowo. W sytuacji nieodpowiednich zabezpieczeń lub błędu w wykonaniu ćwiczenia zaistniała sytuacja może przynieść tragiczne konsekwencje. Uczeń zawsze powinien wykonywać ćwiczenia pojedynczo, aby cała uwaga nauczyciela była skupiona na nim.

Uczeń dodatkowo zawsze i bezwzględnie musi się stosować do rad i zaleceń ratownika, który będzie służyć mu pomocą w niebezpiecznych chwilach. Szczególną uwagę, trzeba zwrócić na stan skaczących, czy nie są pod wpływem silnego stresu, itp. To powoduje brak koncentracji w trakcie określonego ćwiczenia i np. przy skokach ze słupka ćwiczący może skoczyć w kierunku brzegu basenu i narazić się na uraz podczas uderzenia.

W związku z tym, że skoki w atrakcyjny sposób urozmaicają naukę pływania, a dodatkowo pozwalają przezwyciężyć strach przed wodą, pojawia się niebezpieczna zależność brak lęku w takich sytuacjach. Stan ten może przerodzić się w bezmyślność u początkujących pływaków. Dlatego od pierwszej lekcji trzeba zapamiętać, aby nigdy nie wykonywać skoków do nieznanej nam wody - bez uprzednio, dokładnego zbadania dna.

Trzeba także wiedzieć, o zachowaniu odpowiednich parametrów. Przy zwykłych, płaskich skokach na głowę, woda nie może być płytsza niż 1,80 m. Podczas wykonywania skoków z wyższej wysokości, głębokość wody powinna sięgać nawet do 5 metrów. Bezpieczeństwo jest kwestią priorytetową podczas pływania.

Nauka pływania – zalety pływania

Jeśli nauka pływania będzie skuteczna, czyli po wielu lekcjach zdobędziesz umiejętność swobodnego poruszania się w wodzie, Twój organizm podziękuje Ci za regularne treningi.

Pływanie jest sportem, które niesie za sobą wiele korzyści:

  • wpływa pozytywnie na układ krwionośny i oddechowy – zwiększa wytrzymałość organizmu,
  • uelastycznia mięśnie i stawy,
  • obniża poziom stresu i relaksuje,
  • pomaga w walce z bezsennością,
  • to sport idealny dla osób z nadmierną masą ciała, które chcą schudnąć – pływanie nie obciąża stawów, a dzięki wyporowi wody, w wodzie nie czujemy swojej masy ciała,
  • stanowi dobre uzupełnienie treningu siłowego, bowiem działa odprężająco na mięśnie,
  • zalecane jest osobom z wadami postawy, gdyż angażuje mięśnie znajdujące się przy kręgosłupie jednocześnie nie obciążając ich,
  • to świetny sport dla osób po przebytych kontuzjach, które z tego powodu nie mogą powrócić do uprawianej dyscypliny.

Warto pamiętać, że pływanie jak każdy inny sport posiada kilka wad:

  • częste korzystanie z basenów z chlorowaną wodą może wysuszać skórę i włosy – po odbytym treningu należy koniecznie wykąpać się i posmarować skórę kremem lub balsamem odżywczym, a na włosy nałożyć odżywkę,
  • na basenie można zarazić się grzybicą,
  • nie jest to sport zalecany osobom z chorobami skóry np. łuszczycą, atopowym zapaleniem skóry, ponieważ chlorowana woda może nasilić dolegliwości choroby.

Źródła:

  1. M. Domalewski, "Praca instruktorska"
  2. R. Karpiński, "Pływanie"
  3. E. Dybińska, "Nauczanie pływania dzieci w wieku 1 do 4 lat"
  4. E. Dybińska, "Nauczanie/ uczenie się pływania"
  5. B. Czabański, M. Fiłon, K. Zatoń, "Elementy teorii pływania"
  6. E. Bartkowiak, "Pływanie sportowe"

Warto przeczytać:

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia