Spis treści
Na to mogą skarżyć się pacjenci w Polsce. Jak to zrobić?
NFZ przypomniał w komunikacie, że skarga złożona przez pacjenta może dotyczyć wyłącznie placówek medycznych, mających podpisaną umowę z NFZ.
Zgłoszenie może dotyczyć sytuacji, gdy np.:
pacjentowi odmówiono możliwości zapisu do lekarza,
wykonania badań zleconych przez lekarza,
pobrano od pacjenta pieniądze za świadczenie finansowane przez Fundusz.
Skarga może też odnosić się do trudności z zapisaniem się do lekarza, np. kiedy zapisy możliwe były tylko osobiście, w wybranym dniu, albo otrzymania recepty bez refundacji, kiedy pacjent jest do niej uprawniony.
Pacjenci mogą zgłaszać swoje uwagi pisemnie (osobiście lub wysyłając pocztą tradycyjną do właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ lub Centrali NFZ), elektronicznie (za pomocą platformy ePUAP, e-Doręczenia lub poczty e-mail) oraz osobiście (podczas wizyty w NFZ).
– Każda skarga powinna zawierać podstawowe dane osoby zgłaszającej (imię, nazwisko, adres), nazwę placówki lub nazwisko lekarza oraz szczegółowy opis zdarzenia – przypomina NFZ.
Na co najczęściej skarżą się pacjenci?
Wśród tysięcy skarg składanych przez pacjentów do NFZ, najczęściej pojawiające się problemy to:
Trudności w uzyskaniu wizyty w dniu zgłoszenia w podstawowej opiece zdrowotnej.
Trudności w dodzwonieniu się do poradni.
Odległy termin wizyty lub badania.
Nierespektowanie szczególnych uprawnień do wizyt poza kolejnością.
Długi czas oczekiwania na badania diagnostyczne.
Pobranie opłaty za świadczenia finansowane przez NFZ.
Brak pomocy stomatologicznej osobie zgłaszającej się z bólem zęba.
Odwołanie zaplanowanej operacji.
Problemy w uzyskaniu e-recepty.
Recepta bez refundacji, mimo posiadanych uprawnień.
„Zgłoszenia pacjentów to cenne informacje”. NFZ zachęca do składania wniosków
Zgłoszenia analizowane są przez pracowników Funduszu. Jednak nie są oni upoważnieni do oceny decyzji medycznych podejmowanych przez lekarzy w procesie leczenia. W takich przypadkach pacjenci powinni kierować swoje wnioski do:
dyrektora placówki medycznej,
Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej,
Rzecznika Praw Pacjenta.
– Zgłoszenia pacjentów to cenne informacje, które pomagają udoskonalać system ochrony zdrowia. Każda uwaga to krok w stronę lepszej jakości i dostępności świadczeń medycznych w ramach NFZ. Regularna analiza zgłoszeń pozwala na identyfikację problemów i wdrażanie rozwiązań, które podnoszą standard opieki – przypomniał Fundusz.
Źródło:
