MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jąkanie - przyczyny, terapia, ćwiczenia. Sprawdź, czy jąkanie u dzieci można całkowicie wyleczyć

Monika Żurawska
Co powoduje jąkanie i w jaki sposób można je wyleczyć? Odpowiednia terapia pozwala pozbyć się problemu w niedługim czasie.
Co powoduje jąkanie i w jaki sposób można je wyleczyć? Odpowiednia terapia pozwala pozbyć się problemu w niedługim czasie. KatarzynaBialasiewicz/gettyimages.com
Jąkanie to uciążliwy problem, który może odcisnąć piętno na relacjach międzyludzkich. Przyczyn wystąpienia jąkania może być wiele, jednak osoby z tym problemem nie powinny ustawać w walce. Zwłaszcza z jąkaniem u dzieci trzeba systematycznie pracować, aby jak najszybciej zniwelować jego przykre skutki. Sprawdź, jak wygląda terapia dzieci jąkających się i jakie ćwiczenia powinny one wykonywać.

Spis treści

Jąkanie najczęściej utożsamiane jest z niepłynnością mówienia. Niestety problemem jest to, że niepłynność mówienia może występować w różnych zaburzeniach mowy, np. afazji, dyzartrii, itp. i objawiać się na wiele sposobów: powtarzanie, przeciąganie, blokowanie, wtrącanie, zbędne pauzowanie, poprawianie wypowiedzianych słów.

Jąkanie - istota problemu

Nie można jednoznacznie mówić o jąkaniu jak o niepłynności mówienia, ponieważ jest to jej patologiczna odmiana. Określana jest wzorem:
J = NN + NE
gdzie:

  • J - jąkanie
  • NN - niepłynność napięta
  • NE - niepłynność emocjonalna

Niepłynność napięta zachodzi w wyniku zbyt mocnego napinania się mięśni oddechowych, artykulacyjnych lub fonacyjnych. Może przybierać różne formy, np.:

  • klonus, tj. jąkanie kloniczne,
  • tonus, tj. jąkanie toniczne,
  • lub formę mieszaną (kloniczno-toniczną).

Niektórzy specjaliści zaliczają jąkanie do pewnego rodzaju nerwicy ruchowej lub wegetatywnej.

Warto wiedzieć:

Jąkanie - cechy charakterystyczne

Do cech charakterystycznych jąkania należą:

  • zmienność,
  • sytuacyjność,
  • sporadyczność,
  • mimowolność.

Inne zaobserwowane objawy u osób z problemem jąkania się na podstawie badania przeprowadzonego przez profesora Tarkowskiego to:

  • nadmierne napięcie mięśni szyi (24%), oddechowych (23%), fonacyjnych (30%), artykulacyjnych (21%) i całego ciała (22%),
  • marszczenie czoła lub brwi (32%),
  • przymykanie oczu (34%),
  • czerwienienie się (47%),
  • przyspieszone bicie serca (40%),
  • wzmożone pocenie się (33%),
  • bóle brzucha (29%),
  • bóle serca (40%)
  • wzdęcia (12%),
  • zatkany nos (20%),
  • migreny (11%),
  • unikanie kontaktu wzrokowego (47%),
  • logofobia (41%),
  • zakłopotanie (41%),
  • złość (24%),
  • unikanie sytuacji komunikacyjnych (45%),
  • mała aktywność w konwersacji (43%).

Jąkanie u dzieci

Najczęściej jąkanie pojawia się (w 90% przypadków) w wieku przedszkolnym i w tym też czasie albo dynamicznie się rozwija, albo całkowicie ustępuje. Dużo częściej uwidacznia się u chłopców. Z naukowych źródeł wynika, że statystyki te to od 3:1 nawet do 8:1 w porównaniu z jąkaniem się występującym u małych dziewczynek. Kluczową kwestią jest reakcja rodziców na pojawienie się problemu. Utarte sądy, że dziecko “wyrośnie z jąkania” czasami są fikcją. Powtarzanie ich może mieć wyłącznie degradacyjny wpływ na kontakty międzyludzkie osoby jąkającej się, która nigdy nie walczyła z tym problemem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zdrowie

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Zobacz też: O czym świadczy leworęczność? Inni, to nie znaczy, że gorsi. Czy leworęczni są bardziej inteligentni?

Kształtowanie się mowy dziecka trwa do około 7 roku życia. Na przykładzie dzieci do 4 lat, u których podejrzewa się jąkanie można zweryfikować wątpliwości na podstawie klasycznego słowa “mama” i uznać występowanie problemu u swojego dziecka, jeśli:

  • powtarza głoskę (m-m-mama),
  • powtarza sylabę (ma-ma-ma),
  • przeciąga głoski (mmmmmmama),
  • blokuje wypowiedź (...mama),
  • rozrywa słowo (ma..ma).

Dodatkowo dzieci, które mają problem z jąkaniem się w okresie wczesnoszkolnym najczęściej zniekształcają artykulację. Problemy ze zrozumieniem ich mają osoby, które na co dzień z nimi nie przebywają. Dzieci te starają się tworzyć jak najkrótsze komunikaty i zazwyczaj porozumiewają się hasłami. Dla przykładu powiedzą jedynie słowo kluczowe “spacer”, zamiast zwrócić się do rodzica “Tato chciałabym pójść dziś na spacer z tobą”.

Istnieje dużo przypadków (ok. 74%), w których dzieci jąkające się w wieku przedszkolnym same poradziły sobie z tym problemem i płynność mowy u nich powróciła. Jednak taki proces trwa zazwyczaj ok. 4 lata i nie ma gwarancji, że konkretne dziecko poradzi sobie samo. Natomiast praca z jąkającym się dzieckiem i rozpoczęcie leczenia zazwyczaj daje widoczne efekty już po kilku miesiącach. Wiele z dzieci, które zostało prowadzone przez specjalistę w odpowiedni sposób po ok. 2 latach całkowicie pozbyło się problemu.

O jąkaniu u dzieci, Dawid Tomaszewski, trener w Centrum Terapii Jąkania w Mikołowie:

Jąkanie - przyczyny

Jąkanie może mieć wiele przyczyn, niekoniecznie tylko jeden czynnik musi wpływać na ten proces. Mogą to być np.:

  • czynniki paralingwistyczne, np. niepłynność mówienia,
  • czynniki biologiczne, np. wzmożone napięcie mięśniowe,
  • czynniki psychologiczne, np. logofobia,
  • czynniki społeczne, np. stres komunikacyjny,
  • lub powstające korelacje między powyższymi czynnikami.
Jąkanie - przyczyny, terapia, ćwiczenia. Sprawdź, czy jąkanie u dzieci można całkowicie wyleczyć

Dodatkowo, prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski wśród kryteriów, tzn. trójczynnikowej teorii jąkania wymienia kryteria predyspozycyjne, wyzwalające oraz utrwalające jąkanie. Są to:

  • czynniki natury biologicznej/ dziedzicznej,
  • cechy osobowości,
  • emocje skutkujące rozstrajaniem się,
  • stres biologiczny i psychologiczny,
  • uszkodzenie funkcji lub tkanki określonych narządów,
  • złe warunki środowiskowe,
  • niewłaściwy styl życia.

Dawid Tomaszewski o przyczynach jąkania:

Jąkanie - terapia

Terapia, a później ćwiczenia na jąkanie lub inne formy leczenia ściśle uzależnione są od wykrytych przyczyn jąkania i samego pojmowania tego zjawiska. Gdy specjalista ma już pewność, że dziecko nie tylko ma zaburzenie mowy, ale występuje u niego klasyczne jąkanie najczęściej przeprowadza test, który ma na celu ocenę skali problemu. Do tego może okazać się pomocna “Skala Intensywności Jąkania dla Dzieci” opracowana przez Riley. Składa się z 3 podskal:

  • częstotliwości występowania
  • niepłynności mówienia,
  • czasu trwania niepłynności,
  • współruchów.

Na podstawie wyniku uzyskanego z powyższych skal można ocenić, czy dziecko ma:

  • jąkanie bardzo łagodne,
  • łagodne,
  • umiarkowane,
  • ciężkie,
  • lub bardzo ciężkie.

Metody stosowane w terapii jąkania można podzielić na bezpośrednie i pośrednie. Do pierwszej grupy należy trening płynnego mówienia: ćwiczenia oddechowe, emisyjne, artykulacyjne i słuchowe. Do grupy drugiej zalicza się farmakoterapia, ziołolecznictwo, psychoterapia, programy stymulacyjno-terapeutyczne.

Jąkanie - ćwiczenia

Postawienie diagnozy o jąkaniu się “na wyrost” w żaden sposób nie zaszkodzi dziecku, jeśli tylko rodzice zachowają zdrowe podejście do sytuacji. Przede wszystkim nigdy nie można unosić głosu na dziecko i zwracać mu w nieprzyjemny sposób uwagę w kwestiach dotyczących problemu z jego mową. Takie zachowania jedynie potęgują objawy jąkania. Natomiast wprowadzenie, np. ćwiczeń logopedycznych w formie zabaw i gier jedynie może uatrakcyjnić spędzanie czasu wolnego. Nie powinno się raczej kojarzyć dziecku z jakąkolwiek formą leczenia defektu.

Logopedzi są ekspertami w terapii jąkania wczesnodziecięcego, ale rodzice są ekspertami w zakresie swoich dzieci.

Jeśli twoje dziecko ma problem z jąkaniem się postaraj się z nim powtarzać wyrazy lub zdania ćwicząc kolejno nacisk na:

  • pauzy,
  • tempo, np. poproś o powtórzenie zdania w czasie wykonania dwóch obrotów wokół własnej osi, tak aby dziecko wiedziało jaki ma czas na daną wypowiedź,
  • łagodny start, rozpocznij zabawę z dzieckiem, po czym łagodnie proś o opis czynności, które wykonuje w jej trakcie,
  • pionizację języka i składanie zdań złożonych, jadąc w komunikacji miejskiej poproś o układanie w głowie wypowiedzi, które dziecko powinno wypowiedzieć w momencie,w którym autobus się zatrzymuje,
  • odpowiednie zwarcie warg podczas mowy, redukcje wysuwania żuchwy,
  • ćwicz z dzieckiem rytmizację mówienia, np. pomagając sobie zakupionym metronomem z sygnalizacją świetlną i akustyczną,
  • wspomagaj wypowiedzi dziecka ruchem rąk, poproś pociechę, aby rytmicznie wraz z tobą uderzała palcami w kolano podczas wypowiadania każdego kolejnego słowa, niech zachowuje maksymalnie równy rytm wypowiedzi,
  • wydłużając wypowiedź dziecka, poproś je, aby powtarzało po tobie zdania z wydłużonymi samogłoskami (w formie udawania śpiewu operowego),
  • możliwie jak najczęściej mobilizuj dziecko do wypowiadania się, proś o opis jego uczuć, tego co widzi, tego co robi, itd.,
  • wykorzystuj metodę echa, (jeśli znajdziesz do tego odpowiednie miejsce, gdy dziecko znajduje się w pomieszczeniu, gdzie bardzo wyraźnie słychać echo), wtedy ono automatycznie mówi wolniej i płynniej, ponieważ stara się usłyszeć wypowiedziane przez siebie słowa, a te docierają do niego z opóźnieniem o ok. 0,2 sekundy niż normalnie,
  • wymyśl zdanie dotyczące zainteresowań dziecka po czym poinformuj je o zabawie, w której będziecie przez pewien czas powtarzać to samo zdanie w przeróżnym tempie,
  • wprowadź metodę cienia, poproś dziecko o wypowiadanie wcześniej ustalonych zdań, przeszkadzając mu przy tym głośno włączonym telewizorem, lub nakłoń do powtarzania wypowiedzi, np. razem z ulubionymi bohaterami bajek, aby dziecko mówiło w tzw. chórze,
  • zastosuj ćwiczenia Gutzmana, dziecko najpierw musi wydłużać oddech, trzymając rękę na piersi, następnie rytmicznie chucha, zaczyna szeptać i na końcu przechodzi do normalnej mowy; może na jej początku wymawiać same głoski, później sylaby, a na końcu całe wyrazy,
  • wprowadź ćwiczenia relaksacyjne, tłumacząc dziecku na każdym kroku, że jeśli się zdenerwuje i klarownie przedstawi przyczynę tego stanu zostanie ona usunięta, (aby zbyt szybko nie dochodziło u niego do napinania się mięśni w sytuacjach stresujących),
  • zapisz dziecko, np. na regularne zajęcia z pływania, które mogą wspomóc walkę z jąkaniem poprzez efekt relaksacji i odstresowania.

Jak Anna Hetman pokonała jąkanie?

Źródła:

  1. Z. Tarkowski, E. Humeniuk, ,,Jąkanie jako zaburzenie psychosomatyczne”
  2. Z. Tarkowski, E. Humeniuk, J. Dunaj, ,,Jąkanie w wieku przedszkolnym: przegląd badań”, ,,Diagnoza i terapia jąkania się w wieku przedszkolnym”
  3. A. Boroń ,,Jąkanie u dziecka z wadą wymowy - studium przypadku”
  4. A. Błachnio, A. Przepiórka, ,,Podejście psychologiczne w terapii jąkania”

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
4 listopada 2019, 15:28, Matt Tomzak:

Ja poradziłem sobie z moim jąkaniem i mówię w 100% płynnie poprzez App 2beFluent. Matt Tomzak

Miałam problem z moja 3 letnia coreczka, tak sie jakala, ze nie mogla wypowiedziec slowa. Poszukalam logopedy ktora zajmuje się terapia jakania, Pani dr nam pomogla, juz po 3 spotkaniach nasze maleństwo mowilo plynniej, zaczela budowac zdania. Dojezdzalismy do Pani Małgorzaty 80 km ale warto bylo. Serdecznie polecamy. Dr Małgorzata Kowalczyk, Kielce tel 509856315

M
Matt Tomzak

Ja poradziłem sobie z moim jąkaniem i mówię w 100% płynnie poprzez App 2beFluent. Matt Tomzak

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego chce ci się siku, gdy jesteś zdenerwowany? Eksperci wyjaśniają

Dlaczego chce ci się siku, gdy jesteś zdenerwowany? Eksperci wyjaśniają

Nieoczywiste skutki otyłości. Te problemy nie przejdą same!

Nieoczywiste skutki otyłości. Te problemy nie przejdą same!

Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia