Ile czasu mamy na wizytę u lekarza rodzinnego? 5, 15 czy 30 minut? Rzecznik Praw Pacjenta tłumaczy, ile powinna trwać wizyta i teleporada

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Kim jest lekarz POZ? To lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, nazywany też lekarzem pierwszego kontaktu. Zazwyczaj tę funkcję pełnią lekarze rodzinni, interniści i pediatrzy.
Kim jest lekarz POZ? To lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, nazywany też lekarzem pierwszego kontaktu. Zazwyczaj tę funkcję pełnią lekarze rodzinni, interniści i pediatrzy. auremar/123RF
Lekarz pierwszego kontaktu to najczęściej lekarz rodzinny, internista lub pediatra. Zgłaszamy się do niego, gdy czujemy się źle, potrzebujemy wypisania recepty lub skierowania na badania. Ile powinna trwać taka wizyta lub teleporada? Czy jest to odgórnie ustalone? Na te pytania odpowiedział Rzecznik Praw Pacjenta. Sprawdź, w jakich sytuacjach przysługuje Ci wizyta osobista u lekarza POZ.

Spis treści

Ile powinna trwać wizyta u lekarza pierwszego kontaktu?

Rzecznik Praw Pacjenta został zapytany o to, czy 5 minut poświęcanych przez lekarza rodzinnego na teleporadę, to wystarczający czas dla pacjenta. Okazało się, że nie ma odgórnych wytycznych, mówiących ile czasu lekarz powinien poświęcić pacjentowi w ramach teleporady.

– Nieraz będzie to 10 minut, w innym przypadku 20 minut. Konsultacja powinna trwać tyle czasu, ile wymaga tego przypadek konkretnego pacjenta. Lekarz musi zapoznać się z problemem pacjenta, ocenić jego stan zdrowia, ustalić postępowanie medyczne, być może także wystawić receptę lub zwolnienie – wytłumaczył RPP.

Dodał także, że w ramach porady lekarz musi także uwzględnić przekazanie pacjentowi stosownych informacji, w tym o zaleceniach co do postępowania terapeutycznego (nie można tego zastąpić i skrócić wizyty odsyłając pacjenta do treści ulotki dołączonej do opakowania leku).

Podkreślił, że każdy przypadek jest inny, a jeśli pacjent ma wątpliwości co do przebiegu wizyty, powinien je zgłosić swojemu lekarzowi.

Teleporada czy wizyta stacjonarna – kiedy przysługuje badanie osobiste?

Lekarz POZ może na podstawie przedstawionych przez pacjenta dolegliwości zadecydować czy teleporada jest wystarczająca czy nie. Pacjent może nie zgodzić się z tą decyzją, z wyjątkiem, gdy porada ma dotyczyć wyłącznie wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia, zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne albo wydania zaświadczenia lekarskiego.

Jeśli pacjent uważa, że teleporada nie jest wystarczająca w przypadku jego dolegliwości, ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty u lekarza rodzinnego. Jeśli lekarz tego nie uwzględni, RPP radzi, aby poinformować o tym kierownika przychodni i poprosić go o weryfikację postępowania lekarza lub zgłosić sytuację do Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590.

Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić teleporady jako formy wizyty. To pacjent wybiera, jaką formę wizyty preferuje. Lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy:

  • pacjent lub jego opiekun prawny nie wyrażają zgody na teleporadę,
  • pacjent cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
  • istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
  • dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
  • wizyta będzie pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, którzy zostali wskazani w deklaracji wyboru.
Dodaj firmę
Logo firmy Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala
Warszawa, ul. Rakowiecka 26/30
Autopromocja

Uzupełnij domową apteczkę

kup najtaniej

Domowa Apteczka

Domowa Apteczka Apetyt Stop 30 tabletek

7,80 zł
Materiały promocyjne partnera

Źródła:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rekord zakażeń COVID-19 w roku 2023 - video flesz

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Wszystko pięknie tylko że pracując 10 godzin od 08:00 do 18:00 i majac pacjentów poumawianych co 10 minut, czyli w sumie 60 osób Pan Rzecznik może wygrażać że to i tamto. Ale czasu sie rozciągnąć nie da.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia
Dodaj ogłoszenie