Jednorazowe odszkodowanie za wypadek w pracy w górę od 2023 roku. Jaka jest obecnie wysokość świadczenia? Sprawdź

Bartłomiej Ciepielewski
Osoby zgłoszone do ubezpieczeń społecznych mają prawo do jednorazowego odszkodowania za wypadek w pracy
Osoby zgłoszone do ubezpieczeń społecznych mają prawo do jednorazowego odszkodowania za wypadek w pracy Life-Of-Pix / PixaBay
Wypadek przy pracy lub choroba zawodowa upoważniają do odebrania jednorazowego odszkodowania z ZUS. Już od kwietnia wysokość świadczeń przyznawanych z tego tytułu znacznie wzrośnie. Ile wynoszą nowe stawki oraz co zrobić, by odebrać pieniądze po wypadku w pracy? Wszystko, co musisz wiedzieć o odszkodowaniu za wypadek w pracy 2023.

Spis treści

Odszkodowanie za wypadek w pracy – czym jest, komu przysługuje?

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobom zapisanym do ubezpieczeń społecznych, które doznały długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku choroby zawodowej lub wypadku w czasie pracy. Po śmierci pracownika uprawnionego do świadczenia prawo do odbioru dodatku może przejść na uprawnionego członka rodziny, czyli m.in.:

  • małżonka,
  • rodziców,
  • dzieci (własnych, przysposobionych, drugiego małżonka),
  • przyjętych na wychowanie wnuków, rodzeństwa czy innych dzieci utrzymywanych w ramach rodziny zastępczej.

– Jednorazowe odszkodowanie jest najpopularniejszym świadczeniem wypadkowym. Jego wysokość zmienia się, co roku i jest uzależniona od procentowego uszczerbku na zdrowiu, który jest orzekany przez Lekarza Orzecznika lub Komisję Lekarską ZUS – przekazała Krystyna Michałek, rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Zgodnie z polskimi przepisami długotrwały uszczerbek na zdrowiu dotyczy sytuacji, gdy czynności organizmu zostały upośledzone na co najmniej pół roku z możliwością poprawy. Przy stałym uszczerbku na zdrowiu lekarze nie przewidują szansa na odzyskanie pełnej sprawności.

Wyższe odszkodowanie za wypadek przy pracy w 2023

Wysokość świadczenia stanowi 20 proc. przeciętnej pensji za każdy procent długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu. W takiej sytuacji oceną naszego zdrowia zajmuje się komisja lekarska lub lekarz orzecznik ZUS.

Od 1 kwietnia 2023 roku do 31 marca 2024 roku kwoty jednorazowych odszkodowań prezentują się następująco:

  • 1269 zł – za każdy procent długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu,
  • 22 212 zł – z tytułu orzeczenia niezdolności do samodzielnej egzystencji oraz niezdolności do pracy (również w wyniku pogorszenia się stany zdrowia rencisty),
  • 114 231 zł – jeśli do jednorazowego odszkodowania uprawnione jest dziecko lub małżonek zmarłego ubezpieczonego/rencisty,
  • 57 115 zł – gdy do odszkodowania uprawniony jest członek rodziny zmarłego rencity/ubezpieczonego inny niż dziecko czy małżonek,
  • 114 231 zł – gdy do odszkodowania uprawnieni są jednocześnie małżonek i dziecko lub więcej dzieci zmarłego ubezpieczonego/rencisty,
  • 22 212 zł – gdy oprócz małżonka lub dzieci do odszkodowania uprawnieni są inni członkowie zmarłego ubezpieczonego/rencisty (każdy otrzyma tę kwotę, niezależnie od odszkodowania przysługującego dzieciom lub małżonkowi),
  • 57 115 zł – gdy do odszkodowania uprawnieni są jedynie członkowie rodziny inni niż dzieci lub małżonek zmarłego ubezpieczonego/rencisty (dodatkowo 22 212 zł z tytułu zwiększenia odszkodowania przysługującego na drugiego i każdego następnego uprawnionego).

Wysokość odszkodowania wypadkowego za każdy procent uszczerbku na zdrowiu wzrosła o 12 proc. (136 zł) w porównaniu do ubiegłego roku. Osoby, które otrzymały negatywną decyzję ws. wypłaty świadczenia, mogą złożyć odwołanie ustne lub pisemne w jednostce ZUS, która wydała decyzję, w terminie 30 dni od momentu doręczenia pisma. Postępowanie w tej sytuacji jest wolne od opłat.

Wypadek w pracy – jakie dokumenty złożyć, by dostać odszkodowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaca automatycznie odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu spowodowany chorobą zawodową lub wypadkiem w pracy. Oznacza to, że wniosek wraz z kompletem dokumentów należy dostarczyć poprzez płatnika składek.

Do wniosku o przyznanie odszkodowania powinniśmy dołączyć:

  • zaświadczenie lekarskie OL-9,
  • dokumentację dotyczącą przyczyn oraz okoliczności wypadku, przygotowaną przez pracodawcę,
  • kartę wypadku lub protokół powypadkowy,
  • prawomocny wyrok sądu.

W przypadku ubiegania się o prawo do odszkodowania po zmarłym osoba uprawniona powinna dostarczyć m.in. dokumenty potwierdzające datę urodzenia, zgonu i stopień pokrewieństwa pracownika oraz odpis skrócony aktu małżeństwa (jeśli ubiega się wdowa/wdowiec).

– Jeśli wypadkowi ulegnie osoba zatrudniona na podstawie innej umowy niż umowa o pracę np. na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, przeprowadzenie postępowania powypadkowego należy do obowiązków podmiotu, na rzecz którego wykonana była praca. Z kolei w przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność lub współpracującej z taką osobą albo zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej, postępowanie powypadkowe przeprowadzi, właściwy ze względu na siedzibę prowadzenia działalności Zakład Ubezpieczeń Społecznych – podkreśla regionalna rzecznik prasowa ZUS.

Dokumenty związane z odszkodowaniem składa się po zakończonym okresie rehabilitacji i leczenia, natomiast w przypadku osoby zmarłej dokumentację można dostarczyć w dowolnym czasie.

ZUS odmówi przyznania odszkodowania, jeśli:

  • wyłączną przyczyną wypadku w pracy było udowodnione naruszenie przez osobę poszkodowaną przepisów BHP, spowodowane umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa,
  • ubezpieczony pod wpływem alkoholu, substancji psychotropowych lub środków odurzających przyczynił się do spowodowania wypadku.

Powyższe warunki nie obejmują wypadków w pracy ze skutkiem śmiertelnym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sylwek
Witam.co w przypadku kiedy pracownik uległ wypadkowi łamiąc obie kończyny dolne,od pół roku jest już na wózku pracodawca nie sporządził żadnej karty wypadkowej nigdzie nie zgłosił wypadku a pracownik otrzymał umowę zlecenie dopiero w dniu wypadku.zadnych zachowań bezpieczeństwa żadnej odzieży i obuwia ochronnego ani również szkoleń BHP na budowie.
w
werka
www.eu-transport.pl/uslugi/transport-drobnicowy/
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia