Spis treści
Odszkodowanie za wypadek w pracy – czym jest, komu przysługuje?
Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobom zapisanym do ubezpieczeń społecznych, które doznały długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu w wyniku choroby zawodowej lub wypadku w czasie pracy. Po śmierci pracownika uprawnionego do świadczenia prawo do odbioru dodatku może przejść na uprawnionego członka rodziny, czyli m.in.:
- małżonka,
- rodziców,
- dzieci (własnych, przysposobionych, drugiego małżonka),
- przyjętych na wychowanie wnuków, rodzeństwa czy innych dzieci utrzymywanych w ramach rodziny zastępczej.
– Jednorazowe odszkodowanie jest najpopularniejszym świadczeniem wypadkowym. Jego wysokość zmienia się, co roku i jest uzależniona od procentowego uszczerbku na zdrowiu, który jest orzekany przez Lekarza Orzecznika lub Komisję Lekarską ZUS – przekazała Krystyna Michałek, rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Zgodnie z polskimi przepisami długotrwały uszczerbek na zdrowiu dotyczy sytuacji, gdy czynności organizmu zostały upośledzone na co najmniej pół roku z możliwością poprawy. Przy stałym uszczerbku na zdrowiu lekarze nie przewidują szansa na odzyskanie pełnej sprawności.
Wyższe odszkodowanie za wypadek przy pracy w 2023
Wysokość świadczenia stanowi 20 proc. przeciętnej pensji za każdy procent długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu. W takiej sytuacji oceną naszego zdrowia zajmuje się komisja lekarska lub lekarz orzecznik ZUS.
Od 1 kwietnia 2023 roku do 31 marca 2024 roku kwoty jednorazowych odszkodowań prezentują się następująco:
- 1269 zł – za każdy procent długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu,
- 22 212 zł – z tytułu orzeczenia niezdolności do samodzielnej egzystencji oraz niezdolności do pracy (również w wyniku pogorszenia się stany zdrowia rencisty),
- 114 231 zł – jeśli do jednorazowego odszkodowania uprawnione jest dziecko lub małżonek zmarłego ubezpieczonego/rencisty,
- 57 115 zł – gdy do odszkodowania uprawniony jest członek rodziny zmarłego rencity/ubezpieczonego inny niż dziecko czy małżonek,
- 114 231 zł – gdy do odszkodowania uprawnieni są jednocześnie małżonek i dziecko lub więcej dzieci zmarłego ubezpieczonego/rencisty,
- 22 212 zł – gdy oprócz małżonka lub dzieci do odszkodowania uprawnieni są inni członkowie zmarłego ubezpieczonego/rencisty (każdy otrzyma tę kwotę, niezależnie od odszkodowania przysługującego dzieciom lub małżonkowi),
- 57 115 zł – gdy do odszkodowania uprawnieni są jedynie członkowie rodziny inni niż dzieci lub małżonek zmarłego ubezpieczonego/rencisty (dodatkowo 22 212 zł z tytułu zwiększenia odszkodowania przysługującego na drugiego i każdego następnego uprawnionego).
Wysokość odszkodowania wypadkowego za każdy procent uszczerbku na zdrowiu wzrosła o 12 proc. (136 zł) w porównaniu do ubiegłego roku. Osoby, które otrzymały negatywną decyzję ws. wypłaty świadczenia, mogą złożyć odwołanie ustne lub pisemne w jednostce ZUS, która wydała decyzję, w terminie 30 dni od momentu doręczenia pisma. Postępowanie w tej sytuacji jest wolne od opłat.
Wypadek w pracy – jakie dokumenty złożyć, by dostać odszkodowanie?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaca automatycznie odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu spowodowany chorobą zawodową lub wypadkiem w pracy. Oznacza to, że wniosek wraz z kompletem dokumentów należy dostarczyć poprzez płatnika składek.
Do wniosku o przyznanie odszkodowania powinniśmy dołączyć:
- zaświadczenie lekarskie OL-9,
- dokumentację dotyczącą przyczyn oraz okoliczności wypadku, przygotowaną przez pracodawcę,
- kartę wypadku lub protokół powypadkowy,
- prawomocny wyrok sądu.
W przypadku ubiegania się o prawo do odszkodowania po zmarłym osoba uprawniona powinna dostarczyć m.in. dokumenty potwierdzające datę urodzenia, zgonu i stopień pokrewieństwa pracownika oraz odpis skrócony aktu małżeństwa (jeśli ubiega się wdowa/wdowiec).
– Jeśli wypadkowi ulegnie osoba zatrudniona na podstawie innej umowy niż umowa o pracę np. na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, przeprowadzenie postępowania powypadkowego należy do obowiązków podmiotu, na rzecz którego wykonana była praca. Z kolei w przypadku osoby prowadzącej pozarolniczą działalność lub współpracującej z taką osobą albo zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej, postępowanie powypadkowe przeprowadzi, właściwy ze względu na siedzibę prowadzenia działalności Zakład Ubezpieczeń Społecznych – podkreśla regionalna rzecznik prasowa ZUS.
Dokumenty związane z odszkodowaniem składa się po zakończonym okresie rehabilitacji i leczenia, natomiast w przypadku osoby zmarłej dokumentację można dostarczyć w dowolnym czasie.
ZUS odmówi przyznania odszkodowania, jeśli:
- wyłączną przyczyną wypadku w pracy było udowodnione naruszenie przez osobę poszkodowaną przepisów BHP, spowodowane umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa,
- ubezpieczony pod wpływem alkoholu, substancji psychotropowych lub środków odurzających przyczynił się do spowodowania wypadku.
Powyższe warunki nie obejmują wypadków w pracy ze skutkiem śmiertelnym.