Autorzy badania, które zostało opublikowane w JAMA Pediatrics przez naukowców z Drexel University's College of Medicine i Dornsife School of Public Health wykazali, że istnieje związek pomiędzy opóźnieniami w rozwoju dziecka a czasem spędzanym przez nie przed ekranami urządzeń elektronicznych. Wyniki tych odkryć są istotne zwłaszcza teraz, w krytycznym momencie rozwoju pandemii koronawirusa, gdy dzieci spędzają czas w domu a ich rodzice mogą lepiej kontrolować to, czym się one zajmują.
„Istnieje wiele badań, które dowodzą korzyści interakcji rodzic-niemowlę dla późniejszego rozwoju dziecka, a także związku częstego oglądania ekranu z opóźnieniami rozwojowymi” – powiedział Karen F. Heffler, z Drexel University's College of Medicine
Nowe technologie najbardziej szkodzą dzieciom w wieku poniżej 18 miesięcy!
Na potrzeby analizy przebadano grupę 2152 dzieci w wieku 12, 18 i 24 miesięcy. Autorzy publikacji zapytali ich opiekunów o czas spędzany na oglądaniu telewizji przez dzieci, a także poświęcany na wspólne zabawy z dorosłymi i czytanie książek. Na podstawie tych informacji badacze szukali związku między interakcjami społecznymi z rodzicami, oglądaniem telewizji oraz objawami podobnymi do zaburzeń autystycznych w wieku 2 lat.
Biorąc pod uwagę czynniki tj. płeć, rasa, wiek matki i ewentualny przedwczesny poród, zespół naukowców odkrył, że oglądanie ekranów urządzeń elektronicznych w wieku 12 miesięcy przez dziecko zwiększało prawdopodobieństwo zaburzeń podobnych do autyzmu o 4%. Przy czym u dzieci, które spędzały więcej czasu na zabawach z rodzicami, prawdopodobieństw tych zaburzeń było o 9% mniejsze.
Odkrycia potwierdzają zalecenia Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, która przestrzega przed korzystaniem z urządzeń elektronicznych z ekranami przez dzieci w wieku poniżej 18 miesięcy, chyba że są one wykorzystywane do rozmów wideo.
Według Centers for Disease Control and Prevention jedno na 54 dzieci ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, przy czym występują one cztery razy częściej u chłopców niż u dziewczynek. Wcześniejsze badania dowodzą, że około 50 do 80% przypadków autyzmu ma podłoże genetyczne, ale czynniki niegenetyczne są jeszcze słabo poznane.
„Odkrycia te wzmacniają nasze zrozumienie znaczenia czasu spędzanego na zabawach między rodzicami a dziećmi w stosunku do czasu spędzanego przed ekranem” – dr David S. Bennett, profesor psychiatrii w College of Medicine.
Naukowcy apelują: ograniczajmy dzieciom czas spędzany przed ekranami!
Autorzy badania zwracają jednak uwagę, że nie wykazało ono związku z ryzykiem zaburzeń autystycznych, ale jedynie objawów podobnych do tych ze spektrum autyzmu.
Naukowcy zapowiadają, że przyszłe badania skoncentrują się na przyczynie obecnego odkrycia. Należy bowiem sprawdzić, czy to elektroniczne urządzenia powodują zwiększenie prawdopodobieństwa objawów podobnych do autystycznych, czy może dzieci z takimi predyspozycjami mają większą potrzebę oglądania ekranów urządzeń elektronicznych.
„Instytucje zdrowia publicznego i pediatrzy mają doskonałą okazję, aby edukować rodziców i możliwie zminimalizować ryzyko wystąpienia objawów zaburzeń autystycznych u dzieci, co powinno obejmować zwiększenie interakcji społecznych i ograniczenie oglądania ekranów we wczesnym wieku”. David S. Bennett, profesor psychiatrii w College of Medicine.
Tymczasem autorzy badania sugerują, aby rodzice dbali o to, by dzieci do 18. miesiąca życia unikały spędzania czasu przed ekranem, a dzieci do 5. roku życia – ograniczały ten czas do maksymalnie 1 godziny dziennie. Naukowcy zachęcają, aby rodzice towarzyszyli przy tym swoim pociechom i pomogli im zrozumieć to, co widzą.
Źródło: 1.