Ważne zmiany dla pacjentów już od 1 stycznia 2024 r. Chodzi o urodzenia i zgony. Co się zmieni?

Gabriela Fedyk
Opracowanie:
Wideo
od 16 lat
Karty urodzenia i karty martwego urodzenia oraz karty zgonu, które zostały wydane przed 1 stycznia 2024 r., zachowują ważność. Ridofranz/Getty Images
Kolejne zmiany dla pacjentów. 20 grudnia 2023 r. w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra zdrowia. Dotyczą one karty urodzenia oraz karty zgonu. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku. Co się zmieni w kwestii kart urodzenia i zgonu?

Spis treści

Nowe karty urodzenia i zgonu od 1 stycznia 2024 r. Co się zmieni?

W Dzienniku Ustaw 20 grudnia 2023 r. zostały opublikowane dwa rozporządzenia ministra zdrowia, które wejdą w życie 1 stycznia 2024 r. Dotyczą one wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia oraz wzoru karty zgonu, które będą w elektronicznej formie.

Elektroniczne karty urodzenia i karty zgonu mają zautomatyzować przekazywanie danych, które są zawarte w kartach do rejestrów państwowych i innych instytucji publicznych.

Pracownik medyczny wypełnia dokumenty
Karty urodzenia i karty martwego urodzenia oraz karty zgonu, które zostały wydane przed 1 stycznia 2024 r., zachowują ważność. Ridofranz/Getty Images

Warto podkreślić, że karty urodzenia i karty martwego urodzenia oraz karty zgonu, które zostały wydane przed 1 stycznia 2024 r., zachowują ważność.

Elektroniczne karty urodzenia i zgonu – jakie dane będą zawierały?

W elektronicznych kartach urodzenia i zgonu będzie podany węższy zakres danych.

Dane, które będzie zawierała karta urodzenia, to:

  • nazwisko;
  • imię (imiona);
  • nazwisko rodowe;
  • datę i miejsce urodzenia;
  • numer PESEL matki dziecka, jeżeli został nadany;
  • miejsce, datę i godzinę urodzenia dziecka;
  • płeć.

W przypadku karty martwego urodzenia dodatkowo zawarta jest informacja o tym, że dziecko urodziło się martwe.

Zmiany w karcie zgonu to m.in. wydzielenie z dotychczasowej części przeznaczonej do zarejestrowania zgonu oraz części przeznaczonej dla administracji cmentarza odrębnej części dla potrzeb statystyki publicznej, która zawiera:

  • miejsce zamieszkania zmarłego (w tym okres przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, jeżeli są znane);
  • wykształcenie zmarłego;
  • informacje o zgonie (w tym przyczynę zgonu oraz o osobie stwierdzającej przyczynę zgonu).

W przypadku zgonu dziecka wyszczególnione są:

  • godzina urodzenia;
  • informacje o stanie zdrowia (długość, ciężar ciała, punkty w skali Apgar);
  • informacje o ciąży i porodzie (okres trwania ciąży, wielorakość porodu, liczba dzieci urodzonych przez matkę).

Przeczytaj też: Kobieta została uznana za zmarłą. 50-latka obudziła się kilka godzin później w szpitalu. Zawinili ratownicy medyczni?

Uzupełnij domową apteczkę

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Zdrowia
Warszawa, ul. Miodowa 15
Autopromocja

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia