Twój Profil Zaufany wygasł i nie masz dostępu do Internetowego Konta Pacjenta? Zobacz, co zrobić w takiej sytuacji

Gabriela Fedyk
Wideo
od 16 lat
Wiele profili zaufanych wygasło 31 października 2023 roku, czego skutkiem jest też brak możliwości zalogowania się do IKP – Internetowego Konta Pacjenta. Co zrobić, żeby znów mieć pełny dostęp do swoich danych? Podpowiadamy, jak postępować, jeśli twój Profil Zaufany wygasł. Zajmie ci to tylko kilka minut.

Spis treści

Dojrzała kobieta używa laptopa i rozmawia przez telefon
1 listopada 2023 r. konto na Profilu Zaufanym wygasło u 3,7miliona Polaków. gpointstudio/freepik

Co zrobić, jeśli Profil Zaufany wygasł?

Kilka tygodni temu wiele osób dostało SMS z informacją, że ich Profil Zaufany wygasa z dniem 31 października 2023 r., a ministerstwo cyfryzacji zachęcało do przedłużenia swojego konta. Jeśli ktoś tego nie zrobił, stracił m.in. dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, podpisu zaufanego oraz innych ważnych i przydatnych funkcji, które umożliwiały załatwianie wielu spraw bez wychodzenia z domu.

1 listopada 2023 r. konto na Profilu Zaufanym wygasło u 3,7 miliona Polaków. 1,8 milionów osób przedłużyło ważność konta – podało radio RMF FM. Warto podkreślić, że mimo wygaśnięcia profilu, użytkownicy wciąż mają dostęp do swojego konta – mogą się do niego zalogować i założyć nowy Profil Zaufany. Oznacza to, że nawet jeśli nie zdążyliśmy przedłużyć ważności Profilu Zaufania, to nadal możemy załatwić to online w zaledwie kilka minut.

Jak odzyskać dostęp do IKP? Zakładanie nowego profilu

Jeżeli nasz Profil Zaufany wygasł, nie mamy możliwości logowania się przez niego do Internetowego Konta Pacjenta. Co zrobić, żeby znów mieć dostęp do IKP? Są dwie opcje:

  1. założenie Profilu Zaufanego przez bank lub innego dostawcę,
  2. założenie Profilu Zaufanego e-dowodem.

W przypadku gdy nie mamy konta na Profilu Zaufanym lub nie możemy się zalogować na swoje konto, należy wejść na stronę internetową pz.gov.pl i użyć przycisku „Zarejestruj się”. Następnie wybieramy jedną z dostępnych opcji potwierdzenia tożsamości. Po potwierdzeniu konta na Profilu Zaufanym można korzystać zarówno z niego, jak i innych funkcji – w tym Internetowego Konta Pacjenta.

W razie problemów i dodatkowych pytań można się skontaktować z centrum pomocy pod numerem: + 48 (42) 253 54 50 (od poniedziałku do piątku od godziny 7:00 do 18:00) lub napisać na adres: pz-pomoc@coi.gov.pl.

W jakim celu zakłada się Profil Zaufany?

Profil Zaufany to narzędzie do elektronicznej identyfikacji. Za jego pomoc można potwierdzić swoją tożsamość czy podpisać dokument podpisem elektronicznym, tym samym załatwiając urzędowe sprawy przez internet. Dzięki Profilowi Zaufanemu można złożyć:

  • wniosek,
  • podanie,
  • odwołanie,
  • skargę.

Wszystko to bez konieczności drukowania dokumentu, ręcznego podpisu i skanowania. Należy podkreślić, że podpis elektroniczny jest tak samo ważny jak podpis odręczny.

Profil Zaufany umożliwia zalogowanie się m.in. Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy e-Urzędu Skarbowego itd.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Zdrowia
Warszawa, ul. Miodowa 15
Autopromocja

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia