Spis treści
Zmiany w logowaniu do IKP od 1 lipca 2024 r. Tak już się nie zalogujesz
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) ma każdy, kto ma PESEL. Dzięki niemu możesz zrealizować online wiele spraw związanych ze zdrowiem. Od 1 lipca 2024 roku zalogowanie się na Internetowe Konto Pacjenta nie będzie możliwe przy użyciu konta ZIP (Zintegrowanego Informatora Pacjenta). Cały czas będzie to możliwe przy użyciu profilu zaufanego, który możesz założyć w urzędzie, przez stronę internetową lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Jak zalogować się do IKP? Jest kilka możliwości
Internetowego Konta Pacjenta nie musisz zakładać. Ma je każdy obywatel Polski. Aby zacząć z niego korzystać, wystarczy, że się zalogujesz na jeden z poniższych sposobów.
Logowanie do Internetowego Konta Pacjenta jest możliwe poprzez:
- profil zaufany,
- bankowość elektroniczną,
- aplikację mObywatel,
- e-dowód.
Banki, które oferują korzystanie z IKP, to:
- iPKO lub Inteligo w PKO BP,
- Pekao SA,
- BOŚ,
- BNP Paribas,
- VeloBank,
- Crédit Agricole,
- mBank,
- Bank Millennium,
- ING Bank Śląski,
- Santander Bank,
- Alior Bank,
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
- Kasa Stefczyka,
- banki spółdzielcze z Grupy BPS).
Co nam daje IKP?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest bezpłatną aplikacją Ministerstwa Zdrowia, która jest dostępna w serwisie pacjent.gov.pl. Dzięki niej masz szybki i bezpieczny dostęp do informacji o zdrowiu nie tylko swoim, ale także swoich dzieci lub osoby, od której masz upoważnienie.
NA IKP znajdziesz m.in.:
- e-recepty (z informacją o refundacji i sposobie ich dawkowania oraz możliwością zamawiania e-recept na stałe leki),
- e-skierowania (na leczenie specjalistyczne, badania, do sanatorium),
- e-zwolnienia,
- informację o lekach (można sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce),
- listę używanych wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ,
- formularz zmiany lekarza/pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
- wniosek o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- historię wizyt w przychodni/u lekarza oraz innych zdarzeń medycznych (również finansowanych prywatnie),
- elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) – np. wyniki i opisy badań, diagnozy lekarzy, wypis ze szpitala, dokumenty z SOR (o ile lekarz lub placówka umieścili ją w systemie) czy informację o wysokości opłaconych składek.
mojeIKP – aplikacja Internetowego Konta Pacjenta
Dostępna jest również bezpłatna aplikacja na telefon, czyli mojeIKP. Dzięki niej masz dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta. Jest dostępna w systemach Android i iOS.
W aplikacji mojeIKP możesz m.in.:
- wyszukać swoje e-recepty i e-skierowania,
- wykupić lek w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu,
- ustawić przypomnienia o zażywanych lekach (także za pomocą skanera leków),
- umówić się na szczepienie przeciw COVID-19,
- umówić dziecko w wieku 12–13 lat na szczepienie przeciw HPV,
- zamówić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz certyfikat tymczasowo zastępujący EKUZ (odbierany w telefonie).
W mojeIKP znajduje się też funkcja umożliwiająca skuteczne udzielenie pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku oraz profilaktyka. W jej ramach masz np. dostęp do portalu Diety NFZ czy planu bezpiecznych treningów „8 tygodni do zdrowia”.
Od 1 lipca 2024 r. nie zalogujesz się do IKP przez konto Zintegrowanego Informatora Pacjenta.
Źródło: