Spis treści
Nie wykluczamy, badamy w kobiecym interesie. Mobilny gabinet ginekologiczny rusza w Polskę
To już 4. edycja ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”, która w tym roku odbywa się pod hasłem „Nie wykluczamy, badamy w kobiecym interesie”. Akcja adresowana jest do wszystkich kobiet, ale szczególnie do tych z niepełnosprawnościami.
Z badania zrealizowanego na zlecenie Gedeon Richter Polska, który jest inicjatorem kampanii od 2019 roku, wynika, że aż 77 proc. kobiet z niepełnosprawnościami nie chodzi do ginekologa regularnie, a 22 proc. z nich nigdy nie było na takiej wizycie.
Sytuacja ta wynika nie tylko ze strachu czy wstydu przed badaniem ginekologicznym, który towarzyszy wielu kobietom. W przypadku tych niepełnosprawnych związane jest głównie z brakiem dostosowania wnętrz gabinetów do ich potrzeb. Aż 64 proc. pacjentek przyznało, że zdarzyło im się zrezygnować z wizyty ze względu na brak dostosowania infrastruktury budynku lub wyposażenia pokoju lekarskiego do ich potrzeb.
Według danych w Polsce jest tylko 158 zarejestrowanych gabinetów ginekologicznych dostosowanych do specjalnych potrzeb pacjentek, a samych kobiet z niepełnosprawnościami ponad 1,5 milona.
– Kampania „W kobiecym interesie” daje Polkom realny dostęp do badań w obszarze ginekologii. Za każdym razem chcemy, aby ta pomoc była tam, gdzie jej najbardziej brakuje. Nie chcemy, aby ktokolwiek czuł się wykluczony i dlatego w tegorocznej edycji kampanii będziemy starali się zwrócić uwagę na problem bariery dostępu do profilaktyki ginekologicznej wśród pacjentek z niepełnosprawnościami. Wspólnie z partnerami kampanii oraz ekspertami chcemy promować ideę tworzenia gabinetów dostępnych dla pacjentek z niepełnosprawnościami oraz zachęcać kobiety do regularnych badań ginekologicznych – mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.

„Nie da się, bo jak mam panią zbadać” – takie słowa niepełnosprawne pacjentki słyszą od lekarzy
Dla pacjentek z niepełnosprawnościami niezwykle ważne jest profesjonalne nastawienie personelu medycznego (wskazało na to 56 proc. kobiet biorących udział w ankiecie) oraz empatyczny sposób komunikacji (taką potrzebę zadeklarowało 49 proc. uczestniczek badania).