● Warszawa, Polska – 2 października 2024 r. – Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), Ministerstwo Zdrowia, Centrum Medyczne CMP oraz pozostali współorganizatorzy akcji zainaugurowali wczoraj 3. edycję kampanii społecznej #odwołuje #nieblokuje, poświęconej problemowi nieodwoływania wizyt lekarskich.
● Jak wynika z danych NFZ, dotyczących 40 monitorowanych przez Fundusz świadczeń, od stycznia do sierpnia 2024 roku na umówione wizyty lub badania nie przyszło ponad 982 tys. osób. Według prognozy NFZ do końca roku liczba ta może urosnąć do blisko 1,45 mln.
● Podczas konferencji przedstawiciele publicznych i prywatnych sieci i placówek medycznych, organizacji pacjenckich, ekspertów z Polski i zagranicy oraz decydentów omówili skalę zjawiska w poszczególnych sektorach zdrowia oraz wspólnie szukali skutecznych rozwiązań.
W dobie rosnących kolejek do specjalistów i ograniczonego dostępu do świadczeń zdrowotnych, nieodwołane wizyty stanowią poważne obciążenie dla systemu opieki zdrowotnej. Generują straty finansowe dla placówek, marnują cenny czas lekarzy i uniemożliwiają innym pacjentom skorzystanie z pomocy medycznej. W trakcie konferencji.mówiono o tym że problem non show to nie tylko POZ, AOS i wizyty prywatne, ale również znaczący problem w szpitalnictwie. Dyskutowano też propozycje rozwiązań, które padły ze strony decydentów, w tym centralną e-rejestrację. Paneliści podjęli też wątek komparatystyki z wybranymi krajami EU i omówili propozycje najciekawszych rozwiązań. O tym jak w praktyce z problemem no show radzi sobie ochrona zdrowia za granicą opowiadali eksperci z Niemiec i Norwegii. Swoimi doświadczeniami i statystykami non show po 2 latach udziału w kampanii podzieliły się duże szpitale warszawskie oraz placówka NZOZ z małopolski.
Nie zabrakło też wątków technologicznych, bo te nowoczesne rozwiązania, także te oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, stają się jednym z głównych narzędzi w walce ze zjawiskiem nieodwołanych wizyt.
NFZ ujawnia wyniki najnowszego badania
Podczas konferencji Marek Augustyn, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia, zaprezentował wyniki badania ankietowego, przeprowadzonego wśród 384 placówek medycznych w Polsce, które potwierdzają powszechność problemu. Nadal tylko 46,8 proc. placówek monitoruje wskaźnik nieodwoływanych wizyt (najczęściej w trybie rocznym lub miesięcznym), a główne przyczyny absencji pacjentów wskazywane przez placówki to: zapomnienie o wizycie (73 proc.), nagłe wypadki losowe (48 proc.) i umawianie kilku wizyt jednocześnie, a następnie wybranie tej, z najbliższym terminem (24 proc.).
- Jestem pewien, że działania edukacyjne mają znaczenie w zmianie świadomości nas — pacjentów odnośnie problemu nieodwołanych wizyt. Dlatego od początku bierzemy udział w kampanii #odwołuje #nieblokuje. Jest to istotne z perspektywy publicznego systemu, ponieważ w ciągu 8 miesięcy tego roku już blisko 1 mln wizyt i badań przepadło, bo nie przyszedł na nie pacjent. To koszt dla placówki medycznej oraz dla systemu, bo skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na wizytę – komentował Marek Augustyn
Ponad 60 proc. ankietowanych przez NFZ placówek przyznało, że odsetek nieodwołanych wizyt i zabiegów wynosi w ich jednostce nawet 20 proc. wszystkich wizyt w roku, w 10 proc. placówek nieodwołanych wizyt jest nawet 40 proc. Z kolei 60 proc. ankietowanych placówek deklaruje, że każda prawidłowo odwołana w ich placówce wizyta (48 h przed) pozwala przesunąć na zwolniony termin kolejnego chorego, a tym samym skrócić kolejkę oczekujących.
Centralna e-rejestracja
O tym, jaki wpływ na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt może mieć wdrożenie centralnej e-rejestracji mówili podczas konferencji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia. System ma umożliwić zarządzanie wizytami u lekarza przez internetowe konto pacjenta (IKP) lub aplikację mobilną mojeIKP. W sierpniu Ministerstwo Zdrowia uruchomiło pilotaż programu, który obejmuje badania mammograficzne, cytologiczne oraz wizyty w poradni kardiologicznej. Jak dotąd do resortu trafiło 68 wniosków od podmiotów zainteresowanych udziałem w projekcie: podpisano 32 umowy, 28 wniosków czeka na zawarcie kontraktu, a 8 jest rozpatrywanych, o czym poinformował podczas debaty Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.
- Chcę zaprosić podmioty, które biorą udział w kampanii #odwołuje #nieblokuje do udziału w pilotażu e-rejestracji, który będzie tym lepszy, im więcej podmiotów weźmie w nim udział – mówiła podczas inauguracji konferencji ministra Izabela Leszczyna, a dziękując organizatorom i uczestnikom kampanii podkreśliła, że kampania #odwołuje #nieblokuje to nie tylko zwykła edukacja. – Nieodwołana wizyta to nie tylko zwykła strata czasu i pieniędzy. To zabieranie drugiemu człowiekowi szansy, żeby zaczął się leczyć, ratował swoje zdrowie, a nawet życie.
#odwołuje #nieblokuje – wspólna odpowiedzialność za system opieki zdrowotnej
Kampania społeczna #odwołuje #nieblokuje ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwiać kontakt i poinformowanie o planowanej absencji. Jak podkreślili podczas konferencji organizatorzy kampanii, mimo 3. edycji akcji, temat nieodwołanych wizyt to wciąż ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko wielostronna współpraca wszystkich stron może stać się kluczem do sukcesu i zmiany status quo.
- Konferencja inaugurująca każdą kolejną edycję kampanii stała się już platformą do dialogu i współpracy między sektorami publicznym i prywatnym, organizacjami pacjentów oraz ekspertami. Nie szukamy tu winnych status quo, skupiamy się na diagnozie problemu, by następnie w oparciu o właściwe dane i przesłanki wspólnie kształtować kulturę odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych i zapewniać pacjentom szybszy dostęp do opieki zdrowotnej – komentuje Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #odwoluje #nieblokuje.
Organizatorem kampanii jest Centrum Medyczne CMP.
Współorganizatorzy kampanii: Medicover Polska, Centrum Medyczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, LUX MED, Centrum Medyczne Żelazna sp. z o.o., PZU Zdrowie, ZnanyLekarz, Kliniki.pl., Medidesk
Partnerzy kampanii: MAZOWIECKI SZPITAL BRODNOWSKI W WARSZAWIE SP Z O O,, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej SPZOZ, Centrum Medyczne KOPERNIK.
Patroni honorowi: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Prezydent m. st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich.
Partnerzy merytoryczni kampanii: Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, Fundacja MY Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacja Nie Widać Po Mnie.
Partnerzy technologiczni kampanii: drEryk