100 tys. skarg rocznie do Rzecznika Praw Pacjenta – winne są brak jakości i staranności. Zmień to i dołącz do kampanii „Wymagaj Jakości”

OPRAC.:
Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Celem kampanii jest zachęcenie pacjentów, aby wywierali presję na szpitale i wymagali od nich jakości.
Celem kampanii jest zachęcenie pacjentów, aby wywierali presję na szpitale i wymagali od nich jakości. kieferpix/GettyImages
Ruszyła właśnie kampania „Wymagaj Jakości”, której celem jest zachęcenie pacjentów, aby zgłaszali problemy i nieprawidłowości, które napotkają w placówkach medycznych. – Tylko w taki sposób możemy spowodować, że jakość w systemie zdrowia będzie wzrastała – mówi Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec. Szpitale, które oferują pacjentom najwyższą jakość usług zyskają specjalne oznaczenia.

Spis treści

Ruszyła kampania „Wymagaj Jakości” skierowana do pacjentów

Rzecznik Praw Pacjenta i dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia zainaugurowali w poniedziałek w Gdańsku kampanię społeczną skierowaną do pacjentów – „Wymagaj Jakości”.

– Ta kampania ma dać pacjentom jasny sygnał: musimy wymagać od ochrony zdrowia jakości. Szpitale i przychodnie muszą dawać swoim pacjentom najwyższą jakością usług – wskazała w wypowiedzi dla PAP dyrektor CMJ Agnieszka Pietraszewska-Macheta.

W ramach akcji, szpitale, które oferują pacjentom najwyższą jakość usług zyskają specjalne oznaczenia, które będą umieszczane w widocznym miejscu w szpitalu. W poniedziałek naklejkę z uniesionym do góry kciukiem przyklejono na drzwiach wejściowych do budynku Centrum Medycyny Nieinwazyjnej UCK.

Rocznie wpływa 100 tys. skarg na służbę zdrowia

– Każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa ok. 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności – mówił Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowiec.

Jak dodał, instytucja Rzecznika Praw Pacjenta, którą kieruje, obserwuje, że tych skarg jest dużo mniej w placówkach, które mają akredytację.

– Wszyscy, jako pacjenci, powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności – stwierdził Chmielowiec.

Podkreślił, że projekt „Wymagaj Jakości” ma stawiać „na jakość”, aby pacjenci wybierali najlepsze placówki i tym wyborem pokazywali, że nie tolerują tych placówek, które jakości nie stawiają jako najwyższy priorytet.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Kto może trafić na listę najlepszych placówek medycznych?

W rozmowie z PAP Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, że przy tworzeniu listy najlepszych placówek medycznych w Polsce będą brane pod uwagę m.in. te, które mają certyfikat akredytacji wstawiany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (takich placówek jest w Polsce 184 - stan na 4 grudnia 2023 r.).

– Drugie kryterium jest związane z liczbą skarg, które trafiają do nas, ze strony pacjentów. My możemy porównać listę skarg na przestrzeni już obecnie 15 lat funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta – mówił Chmielowiec.

Wskazał również na kryterium związane z procedurami rozpatrywania skarg.

– Sprawdzamy, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta, czyli ktoś, kto jest powoływany przez dyrektora danej placówki, ma niezależną pozycję w placówce i może obiektywnie rozpatrywać skargi i zażalenia zgłaszane przez pacjentów – podkreślił.

Jak dodał, będzie brane pod uwagę również to, jak dana placówka na przestrzeni lat reagowała na sygnały i zalecenia przesyłane przez Rzecznika Praw Pacjenta.

Pacjenci muszą wymagać jakości od ochrony zdrowia

Agnieszka Pietraszewska-Macheta podkreśliła, że ta kampania ma dać pacjentom jasny sygnał, że muszą wymagać jakości od ochrony zdrowia.

– Szpitale i przychodnie muszą dawać swoim pacjentom najwyższą jakość usług – mówiła. – Centrum Monitorowania Jakości, którym kieruję, od blisko 30 lat zajmuje się jakością, prowadzi przeglądy akredytacyjne i na podstawie przeglądów wydaje certyfikaty dla placówek o najwyższej jakości realizowanych usług – zaznaczyła.

Jak dodała, na 900 szpitali w Polsce, tylko niecałe 200 ma certyfikat akredytacyjny. – Chcielibyśmy to zmienić – stwierdziła. Podkreśliła, że jest to narzędzie, dzięki któremu szpitale dążą do zwiększenia jakości. – Chcielibyśmy zachęcić pacjentów, aby wywierali presję na placówki i wymagali tej jakości – zaznaczyła Pietraszewska-Macheta.

Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku jedną z najlepszych placówek w Polsce

Szefowa CMJ tłumaczyła, że inauguracja kampanii odbyła się w UCK, ponieważ jest to jedna z najlepszych placówek w Polsce.

– Wybraliśmy ten szpital, który ma najlepszą jakość, prowadzi pacjenta za rękę, dba o właściwą komunikację. Jest tą placówkę, gdzie powinniśmy przykleić nakleję – mówiła.

Zdaniem dyrektora Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku Jakuba Kraszewskiego, warto prowadzić działalność opierając się o pewne normy jakościowe.

– Warto dlatego, że tak jest po prostu lepiej dla pacjentów. Organizacja oparta o pewne zasady jakościowej jest organizacją działającą sprawniej – stwierdził.

Zauważył, że UCK jest największym szpitalem w woj. pomorskim i jednym z największych w Polsce.

– Namawiamy inne placówki, żeby nie bały się, podejmowały to wyzwanie jakościowe i rozwijały tę kulturę jakości, kulturę opartą o podejście propacjenckie – mówił Kraszewski.

Rzecznik Praw Pacjenta zaznaczył, że lista szpitali jest na etapie opracowywania i niebawem znajdzie się na niej kilkanaście placówek z całej Polski.(PAP)

autorzy: Piotr Mirowicz, Katarzyna Lechowicz-Dyl
ktl/ itm/pm/ par/

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pasta jajeczna z awokado

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronazdrowia.pl Strona Zdrowia