Projekt Morskiego Terminala Przeładunkowego przy Rafinerii Gdańskiej zakłada budowę około 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem (BZT), a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców.
Inwestorem terminala jest Grupa Orlen. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Terminal umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów, w tym olejów bazowych czy paliw żeglugowych. Odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową.
Obecnie budowa wkroczyła w decydującą fazę realizacji. Trwają prace budowlane związane z nawierzchnią na wschodniej części nabrzeża – wykonywane są tam m.in. warstwy podbudowy oraz warstwy nawierzchni z płyt Yomb. Kontynuowana jest przebudowa ul. Sztutowskiej, gdzie do tej pory wykonano m.in. demontaż istniejącej nawierzchni, nasyp drogowy na zachodniej części ulicy i zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.
– Do tej pory, przy budowie budynku BZT zabetonowaliśmy strop nad częścią parterową. Zakończyliśmy też prace murarskie ścian nośnych. Przy nabrzeżach wykonaliśmy prace wykończeniowe – przede wszystkim montaż balustrad na pomostach komunikacyjnych, prace zasypowe, ale też montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Na terenie całej inwestycji zakończono prace żelbetowe – mówi Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach. Wykonywane są prace czerpalne, montaż konstrukcji stalowych, wykonywanie prac murarskich na budynku BZT czy prace branżowe z zakresu elektryki czy wod.-kan.
– Na budowie pracują nowoczesne maszyny. Do prac czerpalnych wykorzystywana jest jedna z największych koparek, o wadze około 110 t. Prace czerpalne wykonywane są w systemie 24/24 oraz 7 na 7 tak aby maksymalnie wykorzystywać dogodne warunki pogodowe. Z kolei przy zakładach prefabrykacji finalizowane są testy ramion nalewczych. Montaż ramion nalewczych na nabrzeżu zaplanowany jest na okres wakacyjny tego roku. – relacjonuje Maciej Klecha.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ekipa będzie mogła przystąpić do rozruchów terminala. Budowa ma zakończyć się na początku 2025 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?