Żołędziówka, czyli kawa z żołędzi – właściwości. Żołędziówka na nadciśnienie i zaparcia. Sprawdź, jak samodzielnie zrobić kawę z żołędzi

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Do przygotowania kawy należy wybierać tylko dojrzałe żołędzie.
Do przygotowania kawy należy wybierać tylko dojrzałe żołędzie. Anrita1705/pixabay
Udostępnij:
Żołędziówka, czyli kawa z żołędzi produkowana jest z owoców dębu. Żołędzie nie nadają się do jedzenia na surowo, ponieważ zawierają znaczne ilości garbników, w tym taniny, która w nadmiarze może działać toksycznie. Kawa z żołędzi nie zawiera kofeiny oraz sodu, natomiast jest dobrym źródłem magnezu i potasu, dlatego polecana jest chorym na nadciśnienie tętnicze krwi. Zobacz, jak samodzielnie zrobić kawę żołędziówkę.

Żołędziówka – kawa z żołędzi i jej właściwości

Kawa z żołędzi, inaczej zwana żołędziówką lub kawą partyzantów jest naturalną kawą, powstającą z odpowiednio przygotowanych żołędzi, czyli owoców drzewa dębu (Quercus).

Dąb owocuje wiosną, a żołędzie dojrzewają i spadają jesienią. Należy wspomnieć, że surowe nie nadają się do jedzenia, ponieważ zawierają duże ilości garbników, w tym kwasu taninowego, który w nadmiarze może być toksyczny dla organizmu.

Kawa, która powstaje z żołędzi może być znakomitym zamiennikiem tradycyjnej kawy, ponieważ nie zawiera kofeiny. Ma intensywny korzenny aromat oraz smak przypominający orzechy laskowe. Brak kofeiny sprawia, że żołędziówka nie jest gorzka, a wręcz ma słodki smak. Kawę z żołędzi można przygotować samodzielnie, jednak wymaga sporo pracy.

W sklepach ze zdrową żywnością dostępne są kawy zawierające aż 95 proc. prażonych żołędzi, a pozostałą część stanowią naturalne przyprawy, głównie imbir, kardamon, wanilia lub goździki. Mniej popularna jest ziołowa wersja – z dodatkiem ziół prowansalskich.

Kawa z owoców dębu w większości składa się ze skrobi. W 100 g żołędziówki znajduje się również 5 g białka oraz 30 g tłuszczu, pozbawionego cholesterolu, co jest bardzo ważne w diecie chorych z wysokim stężeniem cholesterolu we krwi.

Prażone żołędzie (w 100 g) są źródłem wielu składników mineralnych, takich jak:

  • fosfor – 100 mg,
  • żelazo – 1 mg,
  • wapń – 50 mg,
  • potas – 700 mg,
  • miedź – 0,7 mg,
  • mangan – 0,8 mg,
  • magnez – 80 mg.

Kawa żołędziówka – właściwości

Żołędziówka mimo braku kofeiny w składzie znakomicie dodaje energii, więc z powodzeniem może zastąpić naturalną czarną kawę. Poza pobudzającymi właściwościami picie żołędziówki wywołuje korzystne działanie:

  • poprawia nastrój,
  • daje uczucie sytości,
  • redukuje stres, dzięki zawartości magnezu,
  • wspomaga trawienie,
  • poprawia koncentrację.

Dla kogo kawa z żołędzi?

Żołędziówka, dzięki zawartości cennych składników mineralnych, polecana jest jako zamiennik naturalnej kawy, szczególnie u osób z:

  • chorobami układu krążenia,
  • depresją,
  • chorobą wrzodową,
  • wzdęciami,
  • niestrawnością,
  • zaparciami.

Kawa z żołędzi nie ma w swoim składzie składzie kofeiny oraz sodu, natomiast jest źródłem sporej ilości potasu, w związku z tym polecana jest osobom z nadciśnieniem tętniczym. Żołędziówkę mogą pić również dzieci, kobiety ciężarne oraz karmiące.

Napój ten nie powoduje zwiększonego wydalania magnezu z organizmu, a nawet go dostarcza, dzięki czemu korzystnie wpływa na układ nerwowy, wspomaga pamięć oraz może redukować stres. Zalecany jest również dla osób, u których często pojawiają się skurcze z niedoboru magnezu.

Żołedziówka, w przeciwieństwie do czarnej kawy, nie podrażnia układu pokarmowego, a nawet wzmacnia jego działanie, dlatego mogą ją spożywać osoby cierpiące na chorobę Crohna.

Napój z żołędzi poprawia wchłanianie składników odżywczych z żywności, szczególnie magnezu i żelaza.

Jak zrobić kawę z żołędzi? Przepis na żołędziówkę

Żołędzie najlepiej zbierać we wrześniu lub październiku, kiedy są już na tyle dojrzałe, że zaczynają spadać z drzewa. Ważne jest, aby poddać je selekcji i wybierać te z gładką łupiną, bez widocznych pęknięć i przebarwień.

Sposób przygotowania:

  • Należy pozbyć się czapeczki z żołędzi, a następnie dokładnie je umyć.
  • Z umytych owoców trzeba pozbyć się łupiny, najlepiej za pomocą dziadka do orzechów lub młotka.
  • Środek należy dokładnie oczyścić z łupinek i pokroić na drobne kawałki.
  • Następnie owoc trzeba poddać procesowi ługowania, czyli wypłukania taniny z żołędzi. Do zimnej wody należy wrzucić pokrojone żołędzie i zagotować, a następnie odcedzić. Ponownie wlewamy wodę do odcedzonych żołędzi i zagotowujemy. Taką czynność dobrze jest powtórzyć 6-8 razy, do momentu aż woda przestanie być brązowa.
  • Po zakończeniu płukania żołędzi z tanin trzeba je przepłukać zimna woda i osuszyć.
  • W kolejnym etapie należy pokroić żołędzie na mniejsze kawałki i suszyć je w piekarniku (20 minut w 60 stopniach Celsjusza).
  • Następnie konieczne jest zmielenie ich na pył i uprażenie na patelni, w celu wydobycia charakterystycznego smaku. Gotowa kawa z żołędzi powinna mieć brązowy kolor.

Żołędziówkę parzymy jak kawę „po turecku”. Niestety proces wymaga cierpliwości i odpowiedniego sprzętu. W celu przygotowania żołędziówki należy do naczynia, nazywanego tygielkiem, wsypać zmieloną kawę i ewentualne przyprawy, a następnie dolać zimna wodę. Naczynie należy postawić na małym ogniu i podgrzewać, nie dopuszczając do wrzenia.

Gdy napój zaczyna się gotować odstawić do ostygnięcia i ponownie podgrzewać, aż do wrzenia. Tak przygotowany napój jest już gotowy do picia.

Fakty i mity na temat kawy!

Prawie 80 proc. Polaków pije kawę! Wśród tych, którzy sięga po nią codziennie, większość spożywa 2-3 filiżanki małej czarnej. Ci, którzy raczą się nią 2-3 razy w tygodniu, najczęściej ograniczają się do filiżanki na dzień – podaje Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat. Czy jednak kawa jest zdrowa? To już nie ulega wątpliwości, jednak na temat „małej czarnej” wciąż krąży wiele niesprawiedliwych opinii. Które informacje są prawdziwe, a które nie? Sprawdź 15 faktów i mitów na temat działania kawy na organizm! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Czy kawa jest zdrowa? TOP 15 faktów i mitów o kawie. Czy kaw...

Źródła

Zobacz, czy nie pijesz za dużo kawy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie